2e hands sieraad kopen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
beantsje
Infopolitie Gast

2e hands sieraad kopen

Bericht door beantsje »

Stel ik zie een mooi vintage sieraad op Marktplaats en ik wil die wel kopen. Is dan na te gaan of zoiets niet per ongeluk afkomstig is van bijv. een inbraak? Met andere woorden: hoe voorkom ik, dat ik me ongewild schuldig maak aan heling?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: 2e hands sieraad kopen

Bericht door KaaDee »

Gewoon niet op Marktplaats kopen, want de kans is vrij groot dat het van diefstal afkomstig is. Voor winkelverkoop is er een register waar de verkoper alle transacties in vast moeten leggen. Drie keer raden waarom gestolen sierraden daar niet graag worden aangeboden...
PDC | DICT

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

das wel erg kort door de bocht KaaDee.
Er zijn best wel mensen die oprecht zaken verkopen uit een erfenis of zo. Oplichters vind je in elke rubriek wel
Never change a winning team

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

speedo schreef: 15 apr 2021, 23:15 Oplichters vind je in elke rubriek wel
Klopt! Maar een koelkast wordt zelden meegenomen bij een diefstal ;)
PDC | DICT

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Kopen in een winkel heeft bovendien het voordeel dat men er vanuit gaat dat je te goeder trouw bent en je ook in geval van een gestolen goed eigenaar blijft. Koop je iets op de markt of een site als marktplaats dan kan bij een gestolen goed de rechtmatige eigenaar zijn eigendom opeisen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Je kan een verkoper vragen of hij een aankoopbon heeft. Of dat er foto's zijn van het verleden waaruit blijkt dat ze toen ook al in die familie waren. Bijvoorbeeld als het een erfenis sieraad is, dan is er vast wel een foto van oma met sieraad. Dat geeft meer vertrouwen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Als je dan al niet van je geld beroofd bent.

Ik zou nooit zoiets kopen via Marktplaats.

En onthoud: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

maestro schreef: 16 apr 2021, 03:18 Kopen in een winkel heeft bovendien het voordeel dat men er vanuit gaat dat je te goeder trouw bent en je ook in geval van een gestolen goed eigenaar blijft.

Recent deed zich weer zo'n casus voor waarbij ik begon te twijfelen. Hoe zat het ook alweer? Heeft iemand een simpele samenvatting van de regeling omtrent 'eigendom', 'bezit', 'te goeder trouw', etc? Met de nadruk op 'simpele samenvatting'..

'Ik heb niet een tekort aan talent, ik zwem in een te kleine vijver..'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Zoek je zoiets:

https://www.wetrecht.nl/eigendom/

Globaal kun je volgens mij alleen eigenaar worden door overdracht van een eigenaar.
Iemand die geen eigenaar is maar bezitter (dief) kan het eigendom formeel niet overdragen.

De koper zal dan extra stappen moeten hebben genomen: onderzoek, bonafide, redelijkheidsbewustzijn, onderzoeksverplichting naar herkomst van het goed (hoe heeft de verkoper het verworven), naar de verkoper (identiteit), bewijsstukken: aankoopbon verkoper, nota van verkoop aan koper, realiteisbesef van verkoop via Marktplaats, plaats van handeling en plaats van levering (achter het station afspreken, in een hotellobby) etc. etc. om kans te maken eigenaar te goeder trouw te worden.

En in dat laatste zit het hem ook vaak:
Eigenaar zijn te goeder of te kwader trouw?
Vaak claimt iemand te goeder trouw te zijn terwijl hij weet, of had moeten weten!, dat het niet klopt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Yes, thanks!
Vooral dit stukje vind ik interessant:
Voor vorderingen tot het opeisen van roerende goederen die de bezitter niet toebehoren geldt dat de bezitter te goeder trouw het eigendom verkrijgt (verkrijgende verjaring) na 10 jaar. De bezitter niet te goeder trouw (of ‘te kwader trouw’) kan pas een beroep doen op verjaring na 20 jaar.

Maar die 20 jaar geldt dan toch ook bij diefstal of niet?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Dat denk ik.
Tenzij de ovj stappen heeft ondernomen.
(Maar hoe groot is die kans 8) )

Ik denk dat realistischer is dat het goed vóór die tijd is verkocht en dat men de opbrengst kan opeisen.

Anders hebben we loodsen vol aan rommel die 20 jaar bewaard moet worden en zelden of niet meer worden opgeëist.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ja ok, maar ik doel gewoon op casussen dat je bij een twist wordt geroepen waarbij de ene partij beweert dat het zijn fiets is, ed.. Dat soort juridische zaken..

Wie kan het goed wel en niet opeisen, etc..

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik doelde op artikel 3:86 van het Burgerlijk Wetboek, het gaat dan om lid 3 van dit artikel:

Wetstekst

3. Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a.de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of
b.het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

4 Op de in het vorige lid bedoelde termijn zijn de artikelen 316, 318 en 319 betreffende de stuiting van de verjaring van een rechtsvordering van overeenkomstige toepassing.
Men kan dus gedurende 3 jaar zijn eigendom opeisen, onder voorwaarden dat het geen particulier persoon betreft maar een handelaar. Van particulieren hebben een beperkte bescherming tegen een het opeisen door de rechtmatige eigenaar; alleen als het op een veiling of in een winkel is gekocht geldt de bescherming. Voor wat van een particulier of van een handelaar op de markt wordt gekocht geldt de bescherming niet.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ok, dus voor wat de 'gestolen ring' betreft:
De bezitter is te goeder trouw:
Tot 3 jaar terugeisen tenzij gekocht bij een handelaar; dan heeft de oude eigenaar pech.

De bezitter is te kwader trouw:
Tot 20 jaar terugeisen.

Zie ik dat goed?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Met een kleine kantekening die in het geval van de ring niet opgaat: Te goeder trouw is verkrijging na 3 jaar voor roerende goederen en 10 jaar voor onroerende goederen, aldus artikel 3:99 BW. Voor te kwadertrouw geldt inderdaad een termijn van 20 jaar. (Als het goed is 3:105 BW)

Edit: Dat men te goeder trouw is zal men zelf moeten aantonen. Wie stelt bewijst.

Gesloten