Keuring van een zelf/om gebouwde aanhanger.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
OvH
Infopolitie Gast

Keuring van een zelf/om gebouwde aanhanger.

Bericht door OvH »

hallo iedereen!

Na het lang zoeken op verschillende websites en uiteindelijk bellen met RDW ben ik nog niet veel wijzer geworden over de vragen die bij mij zijn opgekomen.

Ik zal even een casus schetsen om het wat duidelijker te maken;

Samen met een aantal vrienden zijn wij op het idee gekomen om een aanhanger met hierop een hottub te maken. De hottub zal (semi) permanent bevestigd worden op een tweedehands of nieuw gebouwde aanhanger.
Omdat niet iedereen over een E-rijbewijs beschikt, willen we met het ombouwen goed letten op het gewicht en de afmetingen. Ik lees veel online over dat het gewicht van het trekkend voertuig ook meetelt in of er een E-rijbewijs nodig is.

Kort door de bocht is het, zover mijn kennis strekt, vooral van belang dat de aanhanger niet meer dan 750kg weegt (ongeladen).

Ook de (her)keuring is een dingetje; Moet de aanhanger opnieuw gekeurd worden als er op het frame gelast wordt en als de aanhanger bijvoorbeeld breder is geworden?
Om binnen budget te blijven zouden wij er ook nog voor kunnen kiezen om de hottub constructie non-permanent te bevestigen op de aanhanger waardoor het frame van de aanhanger zelf exact hetzelfde blijft. Zou dit er dan voor kunnen zorgen dat er geen herkeuring hoeft plaats te vinden?

Door het RDW werd ik betreffende (her)keuring van de aanhanger doorverwezen naar https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2021-01-21#Hoofdstuk6 Maar hier werd ik niet veel wijzer van...

Bij voorbaat dank!

R van O
Infopolitie Gast

Re: Keuring van een zelf/om gebouwde aanhanger.

Bericht door R van O »

Laten we eerst alles op een rij zetten;

Zelf aanhanger bouwen (ook al wil je onder 750kg) is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Het bouwen wel maar de RDW goedkeuring niet. Vergeet niet dat niet elke auto 750kg ongeremd mag trekken, een geremde as kan dus nodig zijn ook al wil je maximaal die 750kg. Op pad met een zelfgemaakte <750kg kar heeft niet mijn voorkeur. Vooral niet vanwege schuldaansprakelijkheid wanneer daar iets mis mee gaat.

Wanneer je een bestaande aanhanger aanpast moet je de inrichting laten herkeuren. (bv paardentrailer naar autotransporter, of caravan naar motortransporter) Dat geld in feite ook als je een plateauaanhanger of chassis voorziet van een andere vaste opbouw (bv de hottub). Semi-vast is voor mij nog steeds los. (bouten is vast, twistlocks/spanbanden/grendels semi-vast) Semi-vast of los is eenvoudig lading. Ik heb zelf een van mijn aanhangers RDW laten keuren als wisselchassis. Elke opbouw is dan lading.

Daarbij zijn gewichten ook van belang. Zonder E bij B mag je best meer trekken dan 750kg. Daarvoor is bepalend wat je voertuig weegt en wat die mag trekken.
# personenwagen weegt bv 1800kg en mag 1500kg trekken. Is samen 3200kg en dus minder dan 3500kg totaalgewicht, aanhanger is lichter dan voertuig = B rijbewijs.
# bestelwagen weegt bv 1500kg, 800kg laadvermogen en mag 1600kg trekken. Is samen 3900kg en dus >3500kg totaalgewicht en aanhanger zwaarder dan trekkend voertuig = B+E

Dus je zou best een eenvoudig chassis kunnen nemen (bv caravan) en daarop een plateau kunnen maken en dit laten herkeuren. (zorg dat ombouw aan de permanente eisen voldoet) Simpeler is gewoon een geremde 1350 kg bakwagen of plateau op kenteken.

Je kan dus ook een 2000kilo aanhanger nemen en het gewicht laten aanpassen naar beneden zodat je onder de grens voor E bij B komt.

Dan nog; wat weegt de hottub (en accessoires als kachel, brandhout, bier, parasol, met/zonder water ;-)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

OvH schreef: 12 apr 2021, 14:59 Kort door de bocht is het, zover mijn kennis strekt, vooral van belang dat de aanhanger niet meer dan 750kg weegt (ongeladen).
ik pik er maar 1 ding uit. En dit is absoluut niet juist. Het gaat om een toegestane maximum massa (TMM). Het ledig gewicht is niet van belang.
Voor de rest zie ik liever concrete te vragen. Het is nog te veel onzeker. Noem bijvoorbeeld de TMM van de aanhangwagen en van de auto. Als er meerdere auto's zijn, dan meerdere TMM. Staat in het RDW register een breedte van de aanhangwagen, kijk dan in hoofdstuk 6 wanneer een keuring noodzakelijk is. Hoe kunnen wij nu antwoorden geven als nog niet bekend is hoe groot, breed of zwaar de aanhangwagen wordt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

R van O schreef: 12 apr 2021, 18:15 # personenwagen weegt bv 1800kg en mag 1500kg trekken. Is samen 3200kg en dus minder dan 3500kg totaalgewicht, aanhanger is lichter dan voertuig = B rijbewijs.
# bestelwagen weegt bv 1500kg, 800kg laadvermogen en mag 1600kg trekken. Is samen 3900kg en dus >3500kg totaalgewicht en aanhanger zwaarder dan trekkend voertuig = B+E
ook erg onduidelijk. Want bij de personenauto zeg je wat hij weegt, maar noem je niet de TMM. Die is wel van belang. Als de auto ook nog 500 kg mag laden wordt het namelijk BE. Bij beide voertuigen staat iets over dat de aanhangwagen lichter of zwaarder is dan trekkend voertuig. Dat is niet van belang en wordt ook niet genoemd in de wet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

R van O
Infopolitie Gast

Bericht door R van O »

Hallo Piet,

Je hebt gelijk, de regel aanhanger niet zwaarder dan trekkend voertuig was van voor 2013. Ik ben ondertussen al aardig fossiel.... Je hebt ook gelijk wat voertuiggewichten betreft. De toegestane maximum massa als vermeld op het kenteken is bepalend. Dat is bij personenwagen en bedrijfswagen allebei vermeld onder F.2 en zover ik zie enkel bij bedrijfswagens staat het netto laadvermogen nog apart vermeld.

Wat dat ene punt betreft, natuurlijk is dat wel juist. Vermits de aanhanger met vast opgebouwde hottub onder de 750kg blijft. En dat kan, houten hottub van ø160 cm weegt kaal 200kg, ene van 180 cm 250kg. Maar dat betekend waarschijnlijk wel dat je een geremde aanhanger moet hebben, controleer het ongeremde trekgewicht van de voertuigen.

Dus maak de som van de auto met hoogste TTM (totale maximum massa) en je weet wat je maximale toegelaten gewicht voor je aanhanger is (voor zover je auto het mag trekken). Dan kan je ook verder bepalen aan de hand van je hottub-gewicht wat voor aanhanger je nodig hebt. Dus voorbeeld;

TTM auto (308SW) 1840kg = dan aanhanger 1659kg voor enkel B rijbewijs. Maar deze auto mag maar 1200kg geremd trekken.
Hottub + accesoires + bier + worst = 750kg blijft 449 kg voor kaal gewicht aanhanger.

ik zou in dit geval een +1350kg geremde aanhanger kopen, de hottub als lading erop en de papieren (via de administratieve wijziging bij RDW) aanpassen op TTM (totale maximum massa aanhanger) 1199kg. Voor zelfs iets bouwen vanaf 0 raad ik af. Een bestaand chassis ombouwen kan maar hou er rekening mee dat de RDW enkel keurt en geen oordeel afgeeft over je bouwkwaliteit. Jij bent de bouwer (producent) en moet aantonen dat je aanhanger aan de geldende eisen voldoet. Ik heb zelf ooit via een Route-A het traject voor kenteken op een zelfbouwaanhanger doorlopen en daarvoor moesten er behoorlijk wat papieren bij. o.a. foto's voertuig, constructietekeningen, maatvoeringen, remschema, certificaten losse componenten. Trouwens bij elke RDW keuring sta ik er weer van verbaasd wat ze opmerken, denk je alles gedaan te hebben en kompleet dossier gaat het mis op een permanente eis die je dan even gemist hebt. Of hou je echt met alles rekening dan weer is het enkel simpele schouw met weging en opnemen maten. Ik vermoed dat je ook particulier nog een individuele keuring kan doorlopen, wellicht dat je meer info daarover via de link kan uithalen.RDW zakelijk, toelatingskeuring eenvoudige aanhanger

Nog wel rekening houden breedte/uitstekende lading etc. en eventueel breedte spiegels (caravanspiegels gebruiken)

Gesloten