Stalking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JVG
Infopolitie Gast

Stalking

Bericht door JVG »

Hallo,

Paar vragen aangaande stalking:

1. Hoe kom je van een melding/aangifte van stalking af die onterecht is? Of blijft deze sws altijd 5 jaar geregistreerd staan?
2. Heeft de melding/aangifte stalking consequenties voor verkrijgen VOG dan wel andere mogelijke negatieve consequenties?
3. Indien de melding/aangifte onterecht is gebleken kan er dan schadeloosstelling geeist worden indien dit (financiele en mogelijk andere) gevolgen heeft voor de onterecht als dader neergezette persoon?
4. Ik begrijp dat een aangifte stalking kan worden gedaan wanneer iemand zich gestalkt VOELT. Hoe wordt dat "gevoel" verder gekwalificeerd? Iemand kan zich door verleden immers alleen al door een beeindiging van de relatie bedreigd "voelen" en daardoor zich structureel onveilig voelen en dan een aangifte/melding stalking doen.
5. Zijn er cijfers bekend over de hoeveelheid onterechte stalk aangiftes
6. Wat zijn de straffen indien iemand onterecht een aangifte doet/blijkt te hebben gedaan?
7. Indien de medewerker van politie direct of indirect een kennis/bekende is van de aangever/melder is er dan een protocol waaraan deze medewerker zich moet conformeren?

Los hiervan:
8. Is het een politie ambtenaar toegestaan om in politiesysteem geregistreerde gegevens betreffende vermeende dader te delen met de "aangever/melder"?
9. Zo nee wat voor maatregel/straf staat daarop voor de ambtenaar?

Vriendelijke groet,

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Stalking

Bericht door Pim »

1. Nee
2. Dat ligt eraan maar daar gaat de politie niet over. U kunt met een privacy officier contact opnemen om te horen of er over u wat is geregistreerd. Maar die info wordt wel maximaal geanonimiseerd opdat de info niet herleidbaar is.
3. Een melding is iets anders dan een aangifte.
Je zegt zelf ook dat mensen kunnen menen dat ze gestalkt worden. Dat mogen ze melden. Dat wordt vastgelegd. Dat blijft staan. Maar ook wat de politie er mee gedaan heeft en hoe de politie het kwalificeerd. Ik zie niet hoe je daarvan schade kunt ondervinden omdat dit alleen bij de politie bekend is. Als u meent dat u schade heeft geleden: ga naar een advocaat en onderzoek de haalbaarheid van een civiele procedure. Bedenk wel: wie eist, bewijst!
4. Kan niet. Door beëindigen van een relatie kun je je niet bedreigd voelen. Laat staan als gevolg van het beëindigen van een relatie alléén aangifte kunnen doen. En u praat door elkaar over stalking en bedreiging. Dit punt is mede daarom niet te beantwoorden.
5. Vast. Maar agenten zijn geen medewerkers van het CBS. En wie beslist of een aangifte onjuist is. Doorgaans als het tot een aangifte komt is de politie van mening dat er een strafbaar feit is. Maar de politie moet zaken achteraf beoordelen. Zij zijn zelden of nooit getuige van alle gepleegde activiteiten in een casus. Doorgaans begint het bij een melding doen. Dan volgt een stop-gesprek tussen de stalker en politie. Heeft u zo'n gesprek al gehad?
6. Geen idee. Er zal dan onomstotelijk vast moeten staan dat de aangifte valselijk gedaan is. U gaf zelf al aan dat mensen dingen verschillend ervaren. De politie zal vóór het opnemen van een aangifte onderzoeken wat de strafbare handelingen zijn die hebben geleid tot het willen doen van de aangifte. En of die er überhaupt zijn. Politie is geen aangiftegenerator voor exen die elkaar dwars blijven zitten.
7. Verklaar u nader over "bekende van"
8. Nee
9. Dat is niet zo te beantwoorden. Dat kan variëren van een waarschuwing tot ontslag.

Maar...
Mijn jarenlange ervaring leert dat:
1. Er veel meer speelt dan dat u vertelt.
2. U uw ex niet kunt loslaten. Laat gaan.
Hoe weet u trouwens dat er aangifte IS gedaan. Is de politie bij u geweest?
Of het uw ex u dit verteld? Mensen zeggen zoveel als de dag lang is. Misschien zegt ze dit om u dwars te zitten, offff u op afstand te houden. Zeg maar als waarschuwing.

En zou dat dan kunnen zijn omdat u beide elkaar toch nog opzoekt of contact heeft?

Ik weet zeker dat er meer speelt en dat u met de verkregen of nog te verkrijgen info weer naar uw ex zult gaan om dat onder haar neus te wrijven. Voor iets anders heeft u niet zoveel aan deze antwoorden.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Ik ben geen politieagent of jurist, maar in mijn ogen
Punt 1: Deze blijft in het systeem staan
Punt 2: Ja, maar alleen als u veroordeeld bent
Punt 3: Dat kunt u aan een advocaat vragen
Punt 4: Dan heeft u het tijdens de relatie al behoorlijk bont gemaakt
Punt 5: Geen idee
Punt 6: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... lding.html
Punt 7: Algemene politieregels
Punt 8: Ligt er aan wat voor gegevens. Een aangever / melder wordt vaak (ook in andere zaken) op de hoogte gehouden
Punt 9: Kan van alles zijn. van tijdelijke schorsing tot ontslag

Gebruik de zoekfunctie van deze site eens en lees de overige onderwerpen eens over stalking. Dit punt is al heel vaak voorbij gekomen

JVG
Infopolitie Gast

Bericht door JVG »

@Pim, ik dacht dat ik mijn vragen objektief en zakelijk geformuleerd had zonder vraag om waarde oordelen en zelfs vooroordelen of zelfs details betr semantics. Ondanks uw blijkbaar jarenlange ervaring moet ik uw beantwoording dan ook naast me neerleggen

@Taxikemperman, dank u hartelijk, dit is inderdaad het soort beantwoording dat ik zocht. Toch enkele extra vragen aangaande uw beantwoording

Ik ben geen politieagent of jurist, maar in mijn ogen
Punt 1: Deze blijft in het systeem staan --> indien blijkt dat eea onjuist is kan die dan verwijderd worden want men wil niet in toekomst geconfronteerd worden met vooroordelen van agenten die de registratie maar deels of slecht lezen.
Punt 2: Ja, maar alleen als u veroordeeld bent --> betekent dat Nee, indien er geen veroordeling is?
Punt 3: Dat kunt u aan een advocaat vragen
Punt 4: Dan heeft u het tijdens de relatie al behoorlijk bont gemaakt --> dat zou inderdaad kunnen maar indien de aangever zelf een eerdere ervaring met een andere partner had en feitelijk dat trauma niet verwerkt heeft kan dat het gevoel van onveiligheid ook aangewakkerd hebben zonder dat de nieuwe ex-partner zich schuldig heeft gemaakt aan stalking.
Punt 5: Geen idee
Punt 6:
Doen van valse aangifte, valse beschuldiging en - melding
Doen van valse aangifte, valse beschuldiging (lasterlijke aanklacht) en valse melding. Als iemand slachtoffer is geworden van een strafbaar feit, dan...

Punt 7: Algemene politieregels --> wat zijn die algemene politieregels tav kennissen/bekenden? Logisch zou zijn afstand nemen en andere agent inschakelen
Punt 8: Ligt er aan wat voor gegevens. Een aangever / melder wordt vaak (ook in andere zaken) op de hoogte gehouden --> bedoelt u in andere zaken die los staan van de stalking van de aangever? Een duidelijk Nee zou logischer zijn, wat voor gegevens worden dan verstrekt aan de aangever/melder en hoe?
Punt 9: Kan van alles zijn. van tijdelijke schorsing tot ontslag

Gebruik de zoekfunctie van deze site eens en lees de overige onderwerpen eens over stalking. Dit punt is al heel vaak voorbij gekomen

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

De politie is verplicht een aangifte op te nemen. Alleen als zonder enige twijfel direct kan worden vastgesteld dat het feit waarvan aangifte wordt gedaan geen strafbaar feit is, mag de politie van het opnemen van de aangifte afzien.
Onterechte aangiftes bestaan (dus) niet. Er bestaan wel valse aangiftes. Als een onderzoek naar een aangifte geen bewijsbaar strafbaar feit oplevert betekent dit niet dat de aangifte dus vals was.
Het is dus niet bekend hoeveel aangiftes dus feitelijk vals waren.
Stay safe out there.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

JVG schreef: 09 apr 2021, 18:08 @Pim, ik dacht dat ik mijn vragen objektief en zakelijk geformuleerd had zonder vraag om waarde oordelen en zelfs vooroordelen of zelfs details betr semantics. Ondanks uw blijkbaar jarenlange ervaring moet ik uw beantwoording dan ook naast me neerleggen
Soms krijg je in het leven meer dan waarom je gevraagd hebt. Beschouw dat als een cadeautje.
Uw vragen in eerste aanleg en uw (ontwijkende en gepikeerde) reactie zeggen mij genoeg.
Ik besluit met u veel wijsheid te wensen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

JVG schreef: 09 apr 2021, 18:08 @Pim, ik dacht dat ik mijn vragen objektief en zakelijk geformuleerd had zonder vraag om waarde oordelen en zelfs vooroordelen of zelfs details betr semantics. Ondanks uw blijkbaar jarenlange ervaring moet ik uw beantwoording dan ook naast me neerleggen

@Taxikemperman, dank u hartelijk, dit is inderdaad het soort beantwoording dat ik zocht. Toch enkele extra vragen aangaande uw beantwoording
ook ik heb enige jaren ervaring en heb geleerd dat je juist de antwoorden die je niet wilt horen erg serieus moet nemen. Zo denken buitenstaanders kennelijk, zonder dat je dat zelf beseft en liever niet wilt weten. Dus als je niet wilt dat er zo gedacht wordt, moet je iets wijzigen in je vraagstelling, gedrag of houding. Met negeren los je niets op.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Meldingen worden niet verwijderd, mocht blijken dat de informatie incorrect is dan kan dat wel vermeld worden.

Ook meldingen kunnen worden meegenomen bij het afgeven van een VOG. Uiteraard wel met minder gewicht dan bij een veroordeling en het hangt ook af van de functie waarvoor men een VOG aanvraagd, welke andere gegevens geregistreerd staan etc.

Zoals Pim aangaf: Een melding is iets anders dan een aangifte. Een valse melding is niet strafbaar, wel onrechtmatig en men kan schadevergoeding eisen voor de eventuele onstane schade. De schade moet je dan wel aantonen, waarbij zoals Pim aangaf geldt dta de melding in princiepe alleen bij de politie bekend is, net als je zal moeten aantonen dat de melding bewust valselijk is gedaan.

Voor 4 en 5 zie antwoord Pim.

Het doen van een valse aangifte is strafbaar, de daadwerkelijke straf bepaald de rechter. Zoals Pim aangaf, er zal dan wel vastgesteld moeten worden dat er sprake is van opzet/kwadertrouw. Een vergissing is bijvoorbeeld niet genoeg.

7, 8 en 9 Indien u ontvevreden bent over het optreden van een agent kunt u een klacht indienen en zal de zaak uitgezoch worden. U kunt daarbij ook om een bemiddelingsgesprek vragen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik denk dat TS na de eerste keer "Pim" al is uitgelogd 8)

JVG52
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jasper

Bericht door JVG52 »

"Stalking is iemand opzettelijk en structureel lastigvallen, waardoor die persoon zich in zijn of haar vrijheid en veiligheid voelt aangetast. Ook het opzettelijk en structureel lastigvallen op internet is stalking. Stalking (in de wet 'belaging' genoemd) is een misdrijf."

Dank u voor de antwoorden met name SWAT en Maestro. Zijn de volgende conclusies juist? En wellicht weet u meer betreffende de vragen daarbij?
1. Melding stalking blijft in politiesystemen staan doch met minder zwaarte dan een aangifte. Je komt zowel van de melding als aangifte dus niet zomaar af. Ook niet wanneer het slachtoffer de aangifte of melding intrekt omdat men tot inzicht is gekomen dat men te fel gereageerd heeft of uiteindelijk tot conclusie komt dat men toch niet gestalkt is?
2. Zowel melding als aangifte stalking hebben dus consequenties voor het verkrijgen van een VOG.
3. Kan me bij veroordeling voorstellen dat er geen VOG verstrekt wordt. Bij melding kan VOG ook geweigerd worden. In dat geval kan dit consequenties hebben voor het al dan niet verkrijgen van bv interim opdrachten bij overheden cq semi overheden of andere instanties die een VOG vereisen. Dat betekent dus wel degelijk schade mogelijk.
4. zie bovenstaande definitie (dit is de juridische definitie toch?) Daarin staat ook vermeld "in vrijheid veiligheid VOELT aangetast".
De een voelt zich veel eerder aangetast dan de ander (net zoals je medisch gezien hypochonders hebt en mensen die zich nooit ziek voelen en toch ziek zijn). Ik begrijp gezien onderschatte en uit de hand gelopen situaties in het verleden dat men alert is op stalking maar de definitie laat erg veel ruimte voor stalkingaangifte met zeer weinig (en mogelijk geen) aanleiding. Er is geen duidelijke kwalificatie wanneer sprake is van stalking. (x aantal mails? of iets anders wat kwantificeerbaar is). Wanneer is het lastigvallen "structureel"? En wanneer is het "lastig". Met de definitie kan men alle kanten op.
5. Gezien het feit dat DATA de nieuwe olie is, zou dit wellicht toch interessante data zijn. Dit zou er ook voor kunnen pleiten dat er een betere (zo mogelijk kwantificeerbare) kwalificatie kan worden gedaan voordat een melding wordt genomen. De melding (en zeker aangifte) heeft immers ook consequenties voor degene die gemeld of aangegeven wordt. (zoals op VOG verstrekking)
6. Onterechte melding/aangifte van stalking bestaat dus niet. Indien sprake is van opzet/kwader trouw is sprake van een valse melding/aangifte. Dat kan dus het geval zijn indien men probeert middels een aangifte stalking een openstaande vordering van de "stalker" te voorkomen door hem/haar op die manier af te schrikken. En ja ik weet dat een dergelijke situatie een civiel geschil is en op andere wijze geëntameerd dient
7. Hier gelden Algemene politieregels. Wat houdt dat in? Dient een kennis/bekende zich te distantieren van de zaak en andere agent in te schakelen?
8. Het is niet toegestaan andere meldingen/aangiftes met de aangever/melder te delen op straffe van reprimande dan wel ontslag. De gevolgen voor de "dader" kunnen immers aanzienlijk zijn door een dergelijk "lek"

Betreffende klachtprocedure begrijp ik dat de klacht wordt behandeld door de politie zelf en ingeval dat niet bevredigend of zelfs onjuist verloopt er een optie is om de Nationale Ombudsman in te schakelen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

1. Een aangifte KAN niet worden ingetrokken door een aangever. En een melding óók niet.

Behalve de abstracte wetstekst is er ook jurisprudentie en iets als memorie van toelichting. Verder zijn er ook nog afspraken met het OM die nuances kunnen aanbrengen.

2+3. De politie gaat niet over het verstrekken van een VOG.

4. Wat is de vraag?

5. Nee dat kan niet. De een voelt zich na 10 mails nog niet onder de indruk en de ander al na 3. Mensen zijn nu eenmaal niet hetzelfde.

En wat gebeurt er denkt u als je iemand straffeloos 5 dreigmails mag sturen alvorens er sprake is van Stalking? En bij hoeveel apps, sms-jes etc ben je over de limiet? En is er dan ook iets als een combi-korting?

6. Vertel nu eens wat er speelde. In plaats van met omtrekkende verhalen info te vergaren die mogelijk geen passend antwoord geven omdat de context niet volledig is.
Zo vroeg ik al:
1.hoe weet u van de melding/aangifte? Is die er dan?
2. Heeft de politie al contact met u opgenomen?

7+8 Wat is de vraag?

Ja, de klachten worden door de politie zelf afgehandeld.
Uw klacht bij de KPN wordt ook door de KPN afgehandeld. En bij Shell ook door Shell.

Dat hoort zo bij bedrijven. Die hebben toegang tot de informatie waar het om gaat, contact met betreffende personeel etc. en die hopen er wat van te leren als professionele organisatie, indien dat aan de orde is.

U kunt altijd naar de Ombudsman, deze zal echter eerst verwijzen naar, en verlangen dat u de klachtenprocedure van de politie heeft afgerond alvorens hij uw klacht in behandeling neemt. Wat nog maar eens aangeeft dat het zelf afhandelen van klachten door een organisatie heel gewoon is.

De Ombudsman doet echter niet-bindende uitspraken. Dus heel veel meer dan een warm gevoel krijg je er niet van.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

"Dat kan dus het geval zijn indien men probeert middels een aangifte stalking een openstaande vordering van de "stalker" te voorkomen door hem/haar op die manier af te schrikken."

En hiermee komen we m.i. al dichter tot de kern van de zaak.

Allereerst is de politie alert om niet een aangiftegenerator te zijn voor bekvechtende exen die elkaar daarmee dan om de oren kunnen slaan in civieleprocedures.
Waarmee ik wil zeggen dat er heus wel wordt doorgevraagd en gekeken naar de inhoud van de emails/berichten/WhatsApps die iemand zegt als stalkend te ervaren, alvorens er meteen klakkeloos een aangifte wordt opgenomen.

Dan tot de kern van de zaak:
Dus u en uw ex zijn uit elkaar.
U kunt zich daar niet in vinden want u heeft nog een vordering op haar, of meent deze op haar te hebben.
U heeft haar daar herhaaldelijke over gemaild.
Zij negeert deze mails van u en dat zet kwaad bloed bij u.
Het sturen van die emails irriteert of beangstigd haar kennelijk en zij heeft aangifte of melding hiervan gedaan, of zegt dit gedaan te hebben, of zegt dit te gaan doen?

Kom ik dan in de buurt?

Als u een vordering denkt te hebben heeft u een eis. Deze moet u onderbouwen (want wie eist, bewijst) en dan kunt u een advocaat inschakelen en/of naar de rechter. Deze zal zich over de zaak buigen en spreekt de vordering uit of wijst deze (deels) af. En dan nog heeft u geen geld in handen. Maar een stuk papier waarop staat dat uw ex moet betalen. Doet zij dat niet kunt u naar een deurwaarder. Etc. etc. Advocaten zien u graag komen en deurwaarders ook. De vraag is: is de weg bewandelen de moeite waard?
En als iemand móet betalen, kán die dan dan ook?

Is er een schriftelijke, ondubbelzinnige, contractuele overeenkomst dan staat u mogelijk sterk. Is de overeenkomst mondeling gedaan dan niet. Een bureau voor rechtshulp kan u, na aanhoren van uw hele verhaal, voorlichten over de kans van slagen van uw vordering.

Binnen een relatie geldt al gauw: eens gegeven blijft gegeven. En niet: CD van mij, CD van jou, maar gekregen van mijn moeder dus van mij.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Ik heb geen idee waar u die definitie van stalking vandaan heeft gehaald maar stalking is in het Nederlandse strafrecht strafbaar gesteld in artikel 285b Wetboek van Strafrecht en wordt als volgt gedefinieerd:
"Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie."

1. Stalking is een klacht delict een klacht kan door de klager binnen 8 dagen worden ingetrokken. Een melding heeft geen strafrechtelijke waarde. Een aangifte wel. Een aangifte kan niet ingetrokken worden. Een aangever kan de officier van justitie wel verzoeken om geen onderzoek in te stellen naar aanleiding van zijn of haar aangifte. De officier van justitie hoef geen gevolg te geven aan dat verzoek.
2. Het ministerie van justitie gaat over het wel of niet afgeven van een VOG. Een melding heeft geen invloed op een VOG. Uitsluitend als een aangifte heeft geleid tot een onderzoek en een vonnis van de rechter kan dit een invloed hebben op de VOG. Er zijn functies in Nederland waarbij verder gekeken wordt dan alleen een VOG en dan kunnen meldingen en (nog niet) onderzochte aangiftes wel invloed hebben hebben op de vraag of men geschikt wordt geacht voor de functie.
3. Zie antwoord onder 2. Als u als bedrijf voor (bijvoorbeeld) defensie gaat werken aan een ultra geheim project gaat men inderdaad niet alleen af op de vraag of u wel of geen VOG krijgt. Er zal dan ook gekeken worden naar uw familie, de personen met wie u om gaat en inderdaad wat er bij de politie over u bekend is. Dit om te bezien of u geen chantabele kwetsbaarheden hebt die door een kwaadwillende uitgebuit kan worden.
4. U gaat van de verkeerde definitie uit.
5. Zoals al eerder opgemerkt. De politie is verplicht een aangifte (en ook een klacht) op te nemen. Die plicht geldt niet voor een melding, Anderzijds kan informatie in een melding wel helpen in andere zaken of inzicht bieden wat in een bepaald gebied gebeurt. Alleen een pertinente onzin melding zal niet worden geregistreerd of worden geregistreerd met de aantekening wordt getwijfeld of de juistheid van de melding of de (psychische) staat van de persoon die de melding heeft gedaan.
6. Deurwaarderskantoor "Binnen zonder kloppen" kan ook als stalker worden aangemerkt.
7. Ik mag best van mijn buurman, broer, vader, moeder, oom, tante, minnares etc een aangifte opnemen. Het zal echter niet integer zijn om vervolgens ook zelf het onderzoek te doen. Niet mogen is een groot woord maar de advocaat van de verdachte zal ongetwijfeld elke handeling van mij in het onderzoek ter discussie gaan stellen. Objectief blijven zal ook erg moeilijk zijn.
8. Inderdaad, in de kranten kunt u lezen dat afgelopen jaren regelmatig "collega's" zijn ontslagen die gelekt hebben al dan niet tegen betaling.
Stay safe out there.

JVG52
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jasper

Bericht door JVG52 »

Dank u SWAT, dit is precies hetgeen ik wilde weten.

Gesloten