Parkeren drive in woning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jessica

Parkeren drive in woning

Bericht door JuullesDH »

hallo allemaal,
Ik heb een vraag, wat ondertussen een burendiscussie begint te worden over parkeren.

Wij wonen in den haag, op een leuk plein. Midden in een klein perk/parkje, rondom 30 km rotomde/weg. School, kinderen, speeltuin. Heel rustig en al 3 jaar geen gedoe.
1 straat van het plein zijn zogeheten drive in woningen. De onderste verdieping bevat een garagebox, en de normale stoep bevat een schuine kant om op te rijden.
Al sinds wij hier wonen, staan alle stoepen na negenen bezaaid met auto's. Het is heel druk in den haag, en geen betaald parkeren.

Bij de hoek van die straat zijn 2 woningen die de garage hebben weggehaald, daar is dus geen garage box meer. Officieel staat het wel als drive in woning volgens de buurman.

Omdat ik na mijn late diensten in de zorg pas tegen half 12 thuis kom, ben ik altijd de pineut en kan ik wel eens 15 tot 20 min verderop moeten parkeren. Maar ik zette de auto ook met regelmaat voor de 2 woningen zonder garage voor de deur. Net zoals alle anderen in de wijk, als alle plekken en overige stoepen vol staan.

Ik zal eerlijk zeggen, dat is niet fraai want stoepen zijn geen parkeerplekken maar de parkeerdrukte is drama in den haag en ik wil dan echt mijn mandje in.

Sinds in de eerste woning nieuwe mensen zijn gekomen wordt er op een vervelende manier duidelijk gemaakt dat zij dit niet oké vinden. Er hangen briefjes op de ramen met parkeren op eigen risico, en privé parkeerplek. Ook zetten zij als ze zelf weg zijn een pion neer. Als ze er wel zijn zetten ze samen met de buurman (zonder garage box) de auto zo breed neer dat ze 3 a 4 plekken innemen.

Mijn man parkeert 'm net bontificaal bij hun voor de deur neer. Hij was al 15 min aan het zoeken, en zij hadden de pion weer neergezet.
Wederom niet fraai, maar hij is de rivaliteit een beetje zat.

De buurman staat dus net boos aan de deur, met de boodschap aangifte te gaan doen.

Maar kan dit? Ik snap dat het van beide kanten geen fraai gedrag is, en eerlijk... Ik vermijd zelf die plek ook omdat ik geen zin heb in gezeik. Maar mijn man is het beu, hij vind dat je sowieso met een drive in woning geen recht hebt op een oprit/uitrit parkeerplek want het is en blijft een stoep (die je dan vrij moet houden). Maar als je dan je garagebox weg haalt maar ook nog steeds die parkeerplek wilt claimen... Dat vind hij niet kloppen. Kan iemand hier wat helderheid in geven?

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Parkeren drive in woning

Bericht door JuullesDH »

Vraag is dus of hij in zijn recht staat, met zijn eis dat het een oprit/uitrit/eigen plek is.
Vanuit de gemeente zijn er geen borden geplaatst, en nogmaals parkeren op de stoep wordt in de wijk gedoogd.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Men mag niet parkeren voor een oprit, ook de eigenaar bewoner niet. Op de oprit parkeren ligt iets anders, dan is de vraag of dat deel van de oprit onderdeel is van de openbare weg, inclusief de stoep. Ik begrijp dat dit hier het geval is. Dan mag er door niemand daar geparkeert worden en zitten beide dus fout.
Parkeren op de stoep mag zonder meer niet en men kan ook geen eigen plek claimen voor het eigen huis.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

maestro schreef: 09 apr 2021, 08:41 Men mag niet parkeren voor een oprit, ook de eigenaar bewoner niet. Op de oprit parkeren ligt iets anders, dan is de vraag of dat deel van de oprit onderdeel is van de openbare weg, inclusief de stoep. Ik begrijp dat dit hier het geval is. Dan mag er door niemand daar geparkeert worden en zitten beide dus fout.
Parkeren op de stoep mag zonder meer niet en men kan ook geen eigen plek claimen voor het eigen huis.

.
Bedankt voor uw reactie! Het is ongeveer anderhalve meter stoep, met afgevlakte kant. Ik wil wel foto's plaatsen, maar weet niet of dit zomaar mag. Ik zoek zo even op Google of ik iets kan vinden, wat vergelijkbaar is zonder de buurman zijn huis te grabbel te gooien. En inderdaad, parkeren op de stoep mag sowieso niet.

-na even een Google zoektocht zie ik dat dit soort huizen of niet op Google staan, of vrij uniek zijn. Ik zal zo een foto van enkel de stoep maken, dan blijft de privacy ook in orde lijkt mij

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door DiNozzo »

Ik ben heel benieuwd naar de foto. Neemt u daarbij ook de oprit mee? Ik vermoed op basis van uw verhaal dat de schuine kant richting de garage namelijk gewoon onder een oprit valt en dan mag hier niet voor geparkeerd worden.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Hoe dan ook; een aangifte wordt niet opgenomen. In theorie is ook 'fout parkeren' een strafbaar feit maar daar beginnen we echt niet aan..

Tenslotte; als een woning geen garage meer heeft, is er ook geen uitrit meer. Recht op een 'priveparkeerplaats' omdat het een plek voor je eigen woning betreft wordt, zoals ook al aangegeven, vindt geen steun in het recht.

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

U mag ook gewoon een link naar de straat geven in Streetview van Google Maps. Als u dit doet aan het begin van de straat, kunnen wij er gewoon "doorheen rijden" zonder dat wij weten wie uw buurman is

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

Foto 1
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

Foto 2. Buurman 1 is begonnen met toe eigenen van plek, buurman 2 is er mee verder gegaan

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

Foto van iets meer afstand, alleen deze straat heeft dus deze stoep

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

taxikemperman schreef: 09 apr 2021, 11:07 U mag ook gewoon een link naar de straat geven in Streetview van Google Maps. Als u dit doet aan het begin van de straat, kunnen wij er gewoon "doorheen rijden" zonder dat wij weten wie uw buurman is
Ah, dat was een hele goede optie geweest. Bedankt! Ik was alleen iets te laat met lezen!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Het is toch gewoon een trottoir voor een huis?
Op een trottoir mag niemand staan.

En een drive-inn woning is een woning boven een eigen garage. Als de gevel is aangepast (dat vermoed ik) is het geen drive-inn woning meer.
Ik kan de schuine dorpelstenen niet plaatsen. Waarom liggen die voor die twee huizen?
Ze bieden in elk geval geen rechten om op het trottoir te parkeren.

En niemand heeft het recht op een eigen parkeerplek behalve een gehandicaptenparkeervak met een kenteken. En dat is hier niet aan de orde.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

De schuine stenen zijn zodat je oorspronkelijk je garage in kan rijden. Maar de garage hebben beide bewoners weggehaald, en idd de gevel laten veranderen. Dus is het een gewone stoep. Verderop hebben bewoners wel nog een garage, en dan staat er een bordje uitrit vrijhouden. Want dan is het een actieve garage, en vaak zetten ze dan de tweede auto voor de garage deur en de eerste auto in de garage. Dat snap ik dan nog wel, want er mag toch niemand voor je garage deur parkeren. Dus dan kan je er zelf wel staan. Maar je rechten op een plek lijken mij te vervallen als je je garage weg haalt.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 09 apr 2021, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ook voor je eigen garage mag je niet staan.
En "rechten op een plek" heeft, zoals gezegd, alleen een mindervalide met eigen parkeerplek met kenteken.

Parkeren voor je eigen garage daar zal zo snel niemand over klagen, maar als n.a.v. klachten de straat in beeld komt voor parkeeroverlast hebben die mensen die voor hun eigen garage parkeren geen poot om op te staan. Ook niet als hun argument is: "het is mijn eigen garage".

En op het trottoir mag ook al niemand staan.
Dus u niet maar ook de eigen bewoner van die woning niet.

Gaat deze echter klagen bij de gemeente omdat u zijn briefjes negeert en zijn pylon weg haalt en er wordt als gevolg daarvan gehandhaafd dan bent u de spreekwoordelijke Sjaak, maar hij zelf ook.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

JuullesDH
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JuullesDH »

Ja dat dacht ik al inderdaad. Ik klaag er zelf niet over, normaliter dan, omdat het voor iedereen een probleem is in den haag. Heel den haag is waardeloos parkeren en het is echt gedeelde smart. Niemand vind volle stoepen leuk, maar samen moet je er wat van maken.
Fijn om te horen dat we in ons recht staan, soort van😉, maar ik ga het niet op de spits drijven. Ik probeer mijn auto zo veel mogelijk in een daarvoor bestemd vak te zetten, ik heb wel betere dingen te doen dan ruzie zoeken met die man.

Gesloten