BOA boete prive terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
hond
Infopolitie Gast

BOA boete prive terrein

Bericht door hond »

Ik loop met mijn hond af en toe los door een gebied waar ze eigenlijk aan de lijn moeten, het gebied is eigendom van een fabriek even verderop. De eigenaren daarvan staat loslopende honden oogluikend toe. Mag een BOA mij daar een boete geven als ik de hond los heb?
Iemand vertelde mij dat BOA's dat niet mogen omdat het geen openbare ruimte/openbare weg is.
Klopt dat?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: BOA boete prive terrein

Bericht door zijlvaart67 »

Dat laatste is dus vaak het twistpunt.

Voor de handhaving is het niet zo interessant of een weg/terrein eigendom is van de overheid of particulier bezit. Bijna alle parkeergarages en heel veel duingebieden in Nederland zijn geen overheidsbezit. Het gaat er alleen om of het publiek er ongehinderd (en niet strafbaar) kan rondhuppelen; dan is 't namelijk gewoon 'openbare weg' en kan er ook door een handhaver gehandhaafd worden..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Met andere woorden: u zult moeten kijken in de APV van de desbetreffende gemeente. Daar staat een artikel in over het loslopen/aanlijnen van honden. De standaard bewoording is zoals zijlvaart67 aangeeft dat het niet mag op voor het publiek vrij toegangkelijke plaatsen en daarbij maakt het niet uit dat het privebezit is.

Zie ook: https://www.doggo.nl/artikelen/praktisc ... -loslopen/

Daar staat de standaard formulering, waar gemeenten naar beleiven van kunen afwijken. Soms doens zij dat ook. Dus kijk naar de exacte tekst van de desbetreffende APV, het zal net als in het voorbeeld ongeveer nummer 2:57 zijn en dan kunt u controleren of de boete terrecht is opgelegd. Waarschijnlijk is het terrecht, maar er is een klein kansje dat de APV net iets anders zegd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

hond
Infopolitie Gast

Bericht door hond »

Bedankt! Ik ga het even uitzoeken. Vrees dat ik in het vervolg mijn hond aan moet lijnen!

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Ik ben benieuwd hoe TS weet dat honden worden toegestaan. Als de eigenaren regels hebben over wie wel en wie niet wat mag, en misschien generiek bordjes "verboden toegang" hebben geplaatst, dan wordt het terrein al snel niet meer openbaar volgens het APV.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

En als gevolg van die (veronderstelde) bordjes mag TS daar dan (ook) niet komen.

Niet mét en niet zónder hond aan de riem.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten