kamerbeveiliging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
camera99
Infopolitie Gast

kamerbeveiliging

Bericht door camera99 »

Hallo,

Ik heb het idee dat er geld/spullen gestolen worden van mijn kamer, mag ik een kamera gebruiken ter observatie in mijn eigen kamer, gericht op mijn waardevolle spullen (in een gemeenschappelijk huis) en dit eventueel als bewijslast gebruiken tegen de dief?
Wat voor consequenties kan dit voor hem betekenen als ik ermee naar de politie ga?
Kan ik waarde (in vorm van geld) terug eisen?

Hartelijke groet,

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Re: kamerbeveiliging

Bericht door taxikemperman »

Mag cameratoezicht in en rondom een woning?

Ja dat mag! Als particulier mag je camera’s plaatsen in en rondom uw woning om uw eigendommen te beveiligen en bewoners te beschermen. Wel moeten deze aan een aantal voorwaarden voldoen. De camera moet zo min mogelijk gericht is op de openbare weg of op eigendommen van anderen. Is een camera wel deels gericht op de openbare weg? Of filmt iemand bijvoorbeeld de tuin van de buurman? Dan is de AVG van toepassing en houdt de Autoriteit Persoonsgegevens dus ook toezicht. Voelt u zich door de camera van uw buurman aangetast in uw privacy? Kom dan in actie en lees hier verder. Vaak is een goed gesprek met de buurman al een eenvoudige oplossing.
Bron https://www.m2beveiliging.nl/cameratoez ... l-en-niet/

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Als de camera beelden bewijs opleveren voor een nieuwe diefstal dan kunt u aangifte doen. De beelden bewijzen natuurlijk niet dat deze persoon ook eerder heeft gestolen.
Mocht de verdachte veroordeeld worden en mochten de eerdere diefstallen bewezen worden dan kunt u een schadevergoeding eisen van de verdachte.
Stay safe out there.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Nog een aanvulling:
Het zal ze lastig zijn om adh van camerabeelden vast te stellen of de dief geld, echt geld, en hoeveel geld, steelt uit bijvoorbeeld een geldkistje.

Vaak gehoord: ik heb een mobiele telefoon verkocht en de koper betaalde mij met een vals briefje van 50.

Ik geloof dat graag (soms geloof ik het ook niet). Maar bewijs is het niet. Dan kan de dief beter op camerabeeld uw 60" LED TV van de kast of wand halen.

Tenslotte:
1. Hoe komt de dief in uw (niet) afgesloten kamer?
En waarom is dat zo?

2. Heeft hij een sleutel?
Zoja: voor welk doel heeft u deze sleutel aan hem gegeven?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

k2p
Lid
Lid

Bericht door k2p »

Komen huisgenoten nimmer in beeld, als ze niet in jouw kamer zijn? Bijvoorbeeld wanneer de deur open staat.
Als ze wel in beeld komen, heb je wat uit te leggen als ze schaars gekleed, onderweg naar de wc, ontdekken dat je ze filmt. Ook al staat je camera primair op je waardevolle spullen gericht.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

camera99
Infopolitie Gast

Bericht door camera99 »

Bedankt voor de reactie, het is echt gericht op de plek waar de waardevollen spullen liggen opgeborgen in mn kamer is (deur wel dicht, maar niet op slot), geen overloop of deur is in zicht. Dus niemand zou in beeld horen te komen. Kan op grond van diefstal ook iemand uit huis geplaatst worden? (Ik weet dat een huurder namelijk vrij veel rechten heeft) Wat zijn eventuele consequenties voor hem als aangifte gedaan wordt? taakstraf/boete/strafblad?
Alvast bedankt.
Groet,

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Een verhuurder kan in het geval van diefstal van andere huurders het huurcontract opzeggen en zal dat vaak ook doen om verdere problemen te voorkomen.

De consequenties van aangifte zijn minimaal, het gaat erom of iemand veroordeeld wordt. Is dat het geval dan wordt er ook gekeken naar de feiten en omstandigheden en speelt bijvoorbeeld ook en rol of het de eerste keer is dat iemand voor iets dergelijks veroordeeld wordt. Men heeft in ieder geval een strafblad.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Gekke vraag misschien:
Je overweegt de aanschaf van een camera (en recorder neem ik aan), maar waarom sluit je je kamer niet af met een goed (nieuw) slot?

Want wat nu als ze je camera en/of recorder ook stelen? 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Internetcamera's kunnen via een verbinding direct downloaden naar het internet, waar de bestanden een jaar lang bewaard worden tegen betaling.

Een andere manier is wat een de broer van een vriend van mij deed toen hij op een studentenflat woonen en last had van een insluiper: het geld in een portemonee met poeder bestrooit waardoor de handen (zweet) bij aanraking met het poeder paars kleurt. Had binnnen enkele dagen succes.

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

maestro schreef: 26 mar 2021, 13:04 Een verhuurder kan in het geval van diefstal van andere huurders het huurcontract opzeggen en zal dat vaak ook doen om verdere problemen te voorkomen.
Ik weet niet of diefstal een geldige reden is om de huurovereenkomst te beëindigen. inderdaad is één van de redenen als de huurder zich niet als een goede huurder gedraagt. Dit zou hier van toepassing kunnen zijn.

Indien de huurder hier niet mee akkoord gaat zal de verhuurder naar de rechter toemoeten. En of deze hierin mee gaat valt nog maar te bezien. Iemand op straat zetten bij diefstal..... is wel een erg hoge straf. Zoals vele wel zullen weten is een huurder erg goed beschermt in Nederland.

Wat uiteraard niets aan af doet dat je van iemand anders spullen dient af te blijven.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Als drugs van een zoon van 19 voldoende is om een gezin op straat te zetten....

https://www.ad.nl/rotterdam/lorenzo-19- ... a19fa9d80/
Dan kan er best een regel in het huurcontract staan dat bij criminele activiteiten het contact ontbonden wordt. En als dat zo is zie ik niets raars waarom de verhuurder de huurder er niet aan kan houden.

Lees hier:
https://allesoverhuur.nl/ontbinding-huurovereenkomst/

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Daarnaast is het beeindigen van de huurovereenkomst geen straf. Het is het gevolg van je niet houden aan de huurovereenkomst.

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

Pim schreef: 27 mar 2021, 00:44Dan kan er best een regel in het huurcontract staan dat bij criminele activiteiten het contact ontbonden wordt. En als dat zo is zie ik niets raars waarom de verhuurder de huurder er niet aan kan houden.
Je kan van alles in de huurovereenkomst overeenkomen echter zat het indien het bij de rechter komt ten alle tijden worden getoetst aan de wet, zijnde Burgelijk Wetboek boek 7, artikel 274.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/274.html

Je kan ook wel overeen komen dat je niet mag verven, roken en geen huisdieren mag houden echter doe je dat wel dat is dat ook geen reden tot beëindiging van de huurovereenkomst.
Pim schreef: 27 mar 2021, 00:44 Als drugs van een zoon van 19 voldoende is om een gezin op straat te zetten....

https://www.ad.nl/rotterdam/lorenzo-19- ... a19fa9d80/
Dan kan er best een regel in het huurcontract staan dat bij criminele activiteiten het contact ontbonden wordt. En als dat zo is zie ik niets raars waarom de verhuurder de huurder er niet aan kan houden.
Hier betreft het wel een handelshoeveelheid. Dat is wel van een andere grote als dat je bv. 25gr wiet in je huis hebt liggen. Wel appels met appels vergelijken.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Yizu schreef: 29 mar 2021, 19:32
Pim schreef: 27 mar 2021, 00:44Dan kan er best een regel in het huurcontract staan dat bij criminele activiteiten het contact ontbonden wordt. En als dat zo is zie ik niets raars waarom de verhuurder de huurder er niet aan kan houden.
Je kan van alles in de huurovereenkomst overeenkomen echter zat het indien het bij de rechter komt ten alle tijden worden getoetst aan de wet, zijnde Burgelijk Wetboek boek 7, artikel 274.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/274.html

Je kan ook wel overeen komen dat je niet mag verven, roken en geen huisdieren mag houden echter doe je dat wel dat is dat ook geen reden tot beëindiging van de huurovereenkomst.
Lees lid 1 sub a en er zijn vele redenen tot beëindiging.
Criminele activiteiten, zoals drugshandel is daar 1 van.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Yizu schreef: 29 mar 2021, 19:32Hier betreft het wel een handelshoeveelheid. Dat is wel van een andere grote als dat je bv. 25gr wiet in je huis hebt liggen. Wel appels met appels vergelijken.
Hoe noem jij 25 gram wiet dan?

Gesloten