Inbrekersgereedschap

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Benieuwd
Infopolitie Gast

Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door Benieuwd »

Een vandaal heeft een sleutel afgebroken in het slot van de kelderbox van mijn moeder.
Nu overweeg ik via een website om een lockpick set te kopen zodat ik zonder overdreven hoge kosten van een slotenmaker de berging van mijn moeder weer kan betreden.

Is het toegestaan om een dergelijk lockpick set zit te kopen / bezitten in Nederland?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, u mag een dergelijke set thuis hebben. Als u er mee de straat op gaat zou u strafbaar kunnen zijn omdat in veel plaatselijke verordeningen het verboden is om met inbrekers werktuigen op straat te zijn.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Je hebt alleen niets aan deze set, aangezien dit om een afgebroken sleutel gaat.
Je zal meer hebben aan een pincet om het sleuteldeel eruit te pulken of een boor om het slot uit te boren
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door Pim »

Je hebt twee kansen:
Als een sleutel IN het slot is afgebroken klemt het afgebroken einde IN het slot en krijg je de sleutel er niet uit
Of
deze kromming zit buiten het slot en de sleutel is er juist heel gemakkelijk uit te pakken met een klein zijkniptangetje.

Je kunt ook een figuurzaag- zaagje proberen:
Eén uiteinde afbreken zodat de tanden tot aan het uiteinde lopen maar dan wel dié zijde afbreken zodat de tanden een haakje vormen.


Maar iets zegt mij dat de genoemde reden een drogreden is.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door Proost »

Ik weet niet wat je lockpick setje kost maar voor een slotenmaker ben je nog geen 100 euro kwijt. Ik weet niet of dat overdreven hoog is (tenzij je een malafide bedrijf belt) maar het bespaart je een hoop gepuzzel. Nieuwe cilinder is de prijs ook niet. Voor de genoemde kelderbox volstaat een model van iets meer dan een tientje wel lijkt me. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Benieuwd
Infopolitie Gast

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door Benieuwd »

Dank voor de reacties en adviezen bij verwijderen van de sleutel.

@ pim, voel me onaangenaam verrast door het wantrouwen. Als ik een deur zou willen open maken die niet aan ons zou toebehoren zou ik niet gaan prutsen met een setje lockpickgevallen. Maar als je twijfelt mag je helpen met verwijderen van de sleutel. Ik zorg voor koffie en de werkende sleutel.

De reden dat ik de vraag stelde is omdat ik geen zin heb om de wet te overtreden.

Het setje kost overigens 4 euro online en 120 euro voor de lokale slotenmaker dus dat maakt verschil.

Moeder leeft van aow en ik ben na 29 jaar dienstverband werkloos geraakt door de gevolgen van Corona dus bespaar ons liever de knaken.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Inbrekersgereedschap

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Succes met het verwijderen.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten