achtervolgende stoppen als burger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
roanvd
Infopolitie Gast

achtervolgende stoppen als burger

Bericht door roanvd »

Stel je rijd op een weg en plotseling zie je politie rijden. Ze achtervolgen een andere auto die weigert zich over te geven. In hoeverre ben je toegestaan om met je eigen auto de achtervolgende auto te blokken?
En als dit schade oplevert, wie betaald dit dan?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: achtervolgende stoppen als burger

Bericht door Proost »

Daar ben je niet toe bevoegd en als je het toch doet zijn de kosten door schade volledig voor eigen rekening. Sterker nog, als je actie gevaar oplevert voor overige weggebruikers kun je nog vervolgd worden ook.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Bevoegdheden heb je als burger niet. Dus dan zou het volledig op eigen risico zijn. Of dat het je waard is, moet je zelf weten. Het levert je niets op, behalve misschien een bloemetje (of juist een PV als je gevaar oplevert, zoals hierboven al gezegd).
PDC | DICT

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Niet alleen schade, ook moet je rekening houden met letsel die je kunt veroorzaken.
Ook politieagenten die ervoor zijn opgeleid kunnen vervolgd worden als ze een aanrijding veroorzaken.

Loods
Infopolitie Gast

Bericht door Loods »

Waarom zou je de achtervolgende wagen (dus de politiewagen) willen stoppen? Om de achtervolgde wagen te laten ontkomen?
Buiten eventuele schade etc. heb je dan denk ik ook wel met wat ander zaken te maken.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

@Loods. Even tussen de lijntjes lezen. De TS bedoeld dat hij de politie wil helpen om de auto te laten stoppen.
Ik heb dat zelf een keer meegemaakt dat een politieauto voor een andere auto reed met: "Politie / volgen" en de auto rustig doorreed.
De chauffeur was een oude dame en reed netjes binnen haar eigen baan.
Ik ben toen links van de auto gaan rijden en wezen zwaaien naar haar. Toen ze mij zag, wees ik met twee vingers naar mijn ogen en toen naar voren. Toen zag ze ineens het "licht" en ging ze netjes achter de politieauto aan.

Als het echt op bewust negeren lijkt, dan zal ik me er niet mee bemoeien. Zoals gezegd: schade is voor eigen rekening

Gesloten