parkeren auto,s handelaar in woonwijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ejterburg
Infopolitie Gast

parkeren auto,s handelaar in woonwijk

Bericht door ejterburg »

goedemiddag allen

wij ondervinden bij ons in de wijk veel hinder van het feit teveel auto,s en te weinig parkeerplaats.
nu weet ik dat dit een veel voorkomend probleem is in heel nl.
maar nu zit er een paar straten verderop een autohandelaar die vanuit huis auto,s verkoopt en inruilt,
opzich heb ik daar geen problemen mee alleen de beste man stalt zijn auto,s
bij ons op het parkeer terrein waar al zo weinig plaats is.
mag dit zo maar?
het betreft gewoon openbare weg/terrein
mvg ej ter Burg

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: parkeren auto,s handelaar in woonwijk

Bericht door maestro »

U zult contact moeten opnemen met de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente in de APV (algemene plaatselijke verordening) hierover regels heeft opgesteld in welk geval zij handhavend kunnen optreden tegen de autohandelaar.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Ja heb ik ooit meegemaakt toen ik een auto te koop aanbood of de openbare weg, voor mijn deur zelfs, na 2 dagen BOA achtig personage aan de deur met dreigen verbaal.
Zal wel op meer plekken zo zijn. het is te proberen natuurlijk via de gemeente , als er een te koop bordje op staan is het helemaal appeltje eitje.
Never change a winning team

ejterburg
Infopolitie Gast

Bericht door ejterburg »

staan geen te koop bordjes op maar staan wel online te koop op zijn website

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

maestro schreef: 12 mar 2021, 14:40 U zult contact moeten opnemen met de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente in de APV (algemene plaatselijke verordening) hierover regels heeft opgesteld in welk geval zij handhavend kunnen optreden tegen de autohandelaar.
In de APV staat vaak alleen dat er geen auto's geparkeerd mogen staan voorzien van te koop plakkaten. Als de eigenaar ze gewoon parkeert zònder, terwijl ze op internet te koop staan mag dat.

Het enige wat overblijft is dan:
Verzekering
Motorrijtuigenbelasting
Parkeervergunning (mits van toepassing)
APK (al is dat discutabel bij geparkeerde auto's tenzij al zijn auto's zonder apk zijn, dan valt er wel wat over te zeggen)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Ik heb een apv gelezen daar staat

Wetstekst

Artikel 5:3 Te koop aanbieden van voertuigen

1. Het is verboden op door het college van burgemeester en wethouders aangewezen wegen of weggedeelten een voertuig te parkeren met het kennelijke doel het te koop aan te bieden of te verhandelen.
Zoals ik dit lees is het verboden. Als dit ook in de apv van uw gemeente staat, zou ik klagen bij de gemeente. Wel onderbouwd. Dus met kentekens, plaats waar ze staan en een link naar de verkoopsite.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 »

Ik zie meerdere APV's met

Wetstekst

Artikel 5:2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.

1. Onder verhuren als bedoeld in dit artikel wordt mede verstaan:
a. het gebruiken van een voertuig voor het geven van lessen;
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen betaling.

2. Tot de voertuigen als bedoeld in dit artikel worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die in totaal niet meer dan een uur vergen, en dit gedurende de tijd die nodig is en gebruikt wordt voor deze werkzaamheden;
b. voertuigen voor persoonlijk gebruik van de in het derde lid bedoelde persoon.

3. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren binnen een cirkel met een straal van 50 meter met als middelpunt een van deze voertuigen;

b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.

4. Het college kan ontheffing van het verbod verlenen.
Wat ik lees is dat ze niet eens te koop hoeven te staan. Met bedrijf mag je niet (meer dan 2 auto's) op straat parkeren.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Even in de apv kijken dus/gemeente bellen.

Als het daadwerkelijk auto's zijn die te koop staan dan vermoed ik dat deze in de bedrijfsvoorraad staan van het bedrijf en dus niet op de openbare weg mogen staan. Voertuigen in een bedrijfsvoorraad worden als zodanig geregistreerd bij de rdw. Ze kunnen alleen met groene platen de weg op, en die mogen alleen gebruikt worden van a naar b en niet om ergens te parkeren.

Dus al zou het volgens de apv wel mogen dat een bedrijf meerdere auto's parkeert, dan kan er nog gekeken worden of ze wegenbelasting etc betalen. Staat een voertuig in zijn bedrijfsvoorraad dan voldoet hij niet aan die verplichting. Ook heeft hij wat uit te leggen als hij de auto's verplaatst zonder groene platen en daarbij schade of letsel veroorzaakt.

Even heel hypothetisch gedacht

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Goed punt Carolien. Daar dacht ik ook al aan toen ik aan het lezen was.
Het is onwaarschijnlijk als hij handelt in auto's met de bijbehorende RDW erkenning dat hij overal netjes wegenbelasting voor betaald.
Anderzijds kan dat ook niet want als je zoveel auto's op en van je naam haalt krijg je vanzelf een telefoontje van de belastingdienst.
RDW erkent dus wat ik zo lees

Hij kan dan voor ieder voertuig wat hij op de openbare weg laat staan een boete krijgen.
Handhaving kan hier zo korte metten mee maken.

Dit lijkt me geen lastig op te lossen probleem. Neem even contact op met uw gemeente en verzoek tot handhaving.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

ejterburg schreef: 12 mar 2021, 13:46 ...een autohandelaar die vanuit huis auto's verkoopt en inruilt....
Ik vrees dat dit soort hobbyisten geen rdw erkenning, geen bedrijfsvoorraad, en geen groene platen heeft.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Dan is 't, zoals je eerder al aangaf, een kwestie van bonnen schrijven voor de apk en verzekering..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Pim schreef: 13 mar 2021, 05:27
ejterburg schreef: 12 mar 2021, 13:46 ...een autohandelaar die vanuit huis auto's verkoopt en inruilt....
Ik vrees dat dit soort hobbyisten geen rdw erkenning, geen bedrijfsvoorraad, en geen groene platen heeft.
Heb er ook een in het gebied zitten. Die verkoopt standaard maar twee auto's tegelijk vanuit huis., Gewoon RDW erkent incl groene platen. Is ook maar een kwestie van een aanvraag doen.
De reden dat hij ze voorlopig nog wel mag verkopen vanuit de wijk is omdat ze in zijn voortuin staan. Op eigen grond dus. Maar ik begreep dat de gemeente daar ook iets van aan het vinden is onder het mom van bedrijfsactiviteiten ontplooien die niet onder de juiste categorie vallen binnen een woonwijk.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Dat vanuit huis had ik even overheen gelezen. Dan lijkt me een rdw erkenning ook onwaarschijnlijk inderdaad.

Dan is het kijken wat er in de apv staat over het parkeren van auto's door een bedrijf. Hij is namelijk wel ondernemer (als hij zich netjes inschrijft bij kvk en belastingdienst). Als je structureel in auto's handelt dan moet je je inschrijven. Dan kan de gemeente denk ik wat meer naast alleen apk en wam bonnen
schrijven, mits het parkeren benoemd is in de apv.

@Proost dat is ook nog een dingetje natuurlijk, dat de gemeente er wat van kan vinden als jij in een woonwijk een autohandeltje hebt. Er zijn wel meer bestaande autohandeltjes en garages in woonwijken, maar die zitten daar al jaren.
Geen idee hoe het nu zit, maar ik kan me voorstellen dat gemeentes voor nieuwe autobedrijven geen vergunning geven middenin een woonwijk.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Carolien schreef: 13 mar 2021, 10:05 Dan lijkt me een rdw erkenning ook onwaarschijnlijk inderdaad.
Dit hoeft helemaal niet hoor. Als ik de openingspost van TS lees kan het alleen maar bestaan als de handelaar nog geen jaar bezig is. Als hij alles op eigen naam zet en na een paar weken weer verkoopt en die doorloop blijft zo, hangt de belastingdienst binnen korte tijd tijd in de telefoon en adviseert je te stoppen onder last van flinke naheffingen. Een autobedrijf runnen op eigen naam zonder erkenning kan niet lang goed gaan. De belastingdienst krijgt namelijk automatisch bericht van iedere tenaamstelling.

Als ik zou weten waar dit zich bevindt is het eenvoudig na te gaan. Op adres kun je namelijk zo achter een kvk komen. Dan weet je waar je aan toe bent. Als dit aantoonbaar niet het geval is, is het probleem zo op te lossen door een melding bij de gemeente en de belastingdienst te doen.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Maar het hebben van een autohandel/bedrijf verplicht je toch niet om een rdw erkenning te hebben?
Zolang je maar bekend bent bij de kvk/belastingdienst als ondernemer. Als je een eenmanszaak hebt dan kan het niet anders dan de voertuigen op jouw eigen naam te zetten. Zolang je dit maar kunt verklaren richting de belastingdienst met inkoop en verkoop toch?
Lijkt mij omslachtig, want je moet de voertuigen ook verzekeren etc.
Maar als hij helemaal geen kvk heeft en ook niet bekend is bij de belasting gaan die er zeker wel wat van vinden.

Al met al denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om uit te lopen om te zien of deze autohandelaar aan alle verplichtingen voldoet. Al heeft hij alles op orde, dan is de apv die uitsluitsel geeft over het parkeren. Al heeft hij een bedrijfsvoorraad, dan mogen die auto's niet op de openbare weg. Als hij niet bekend is bij belasting en kvk dan heeft hij op dat vlak wat uit te leggen ivm de handel die hij drijft. En dan kan de gemeente er nog wat van vinden dat dit in een woonwijk plaatsvindt.

Ben benieuwd wat voor autohandelaar dit is.

Gesloten