Step in beslag genomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Erwin78
Infopolitie Gast

Step in beslag genomen

Bericht door Erwin78 »

Beste politie,

Eind vorig jaar reed ik een rondje op mijn elektrische step (zo eentje met zadel). Ik rij nooit heel lang of ver met de step maar gewoon meer voor de lol een beetje door het dorp. Heel rustig en ik val er niemand mee lastig. De step kan trouwens best snel maar dat doe ik nooit.

Toen die bewuste rit kwam ineens de politie. Ik moest stoppen zei de agent vanuit zijn raampje en ik deed dat ook netjes. Krijg ik ineens een bon. Dat begrijp ik nog wel. Maar waarom werd mijn step in beslag genomen?

De agent zei dat de step niet eens op de openbare weg mocht en hij hem daarom in beslag nam. Maar ik heb eens wat zitten zoeken maar dit hoort eigenlijk pas als je twee keer gepakt bent.
Ik heb er nog niets mee gedaan maar kan ik nu mijn step terug krijgen? De agent heeft duidelijk een fout gemaakt.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Re: Step in beslag genomen

Bericht door DiNozzo »

De Aanwijzing Inbeslagneming die door het Openbaar Ministerie is uitgegeven is daar duidelijk over:

Wetstekst

33, lid 1, WVW 1994 (voertuig niet toegelaten tot verkeer op de weg)

Uitsluitend in beslag nemen indien met voertuig op de weg wordt gereden en het een voertuig betreft waarvoor geen typegoedkeuring wordt afgegeven of dat niet in aanmerking komt voor individuele goedkeuring. Hierbij kan worden gedacht aan minibikes, motorsteps, zelfbouwvoertuigen en dergelijke.
Mocht u het er niet mee eens zijn kunt u daarover een klaagschrift bij de rechtbank indien. Meer daarover vindt u hier: https://www.om.nl/onderwerpen/beslag

Ik wil er wel bij opmerken dat de kans dat de step terug mag zeer klein is.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Erwin78 schreef: 11 mar 2021, 20:07Maar ik heb eens wat zitten zoeken maar dit hoort eigenlijk pas als je twee keer gepakt bent.
Waar heb je dat gelezen dan?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

DiNozzo schreef: 11 mar 2021, 22:13 Ik wil er wel bij opmerken dat de kans dat de step terug mag zeer klein is.
waarom zou je zo'n step niet gewoon terug geven het bezit ervan is toch niet verboden??
n
Never change a winning team

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Omdat al bewezen is dat deze op een strafbare wijze is gebruikt.. Dan is een OvJ niet snel genegen tot een 'herkansing'..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door racefiets »

Ik dacht dat alleen een rechter eigendom kan ontnemen?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

racefiets schreef: 12 mar 2021, 11:39 Ik dacht dat alleen een rechter eigendom kan ontnemen?
Eerst neemt het Openbaar Ministerie een beslissing en bijvoorbeeld bij een strafbeschikking van het OM wordt kan als voorwaarde gesteld dat je afstand doet van de inbeslag genomen voorwerpen. Mensen doen ook wel afstand van illegale voorwerpen als ze worden aangehouden. Maar uiteindelijk is er altijd een beroep op de rechter mogelijk als je het er niet mee eens bent.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Al gaat een rechter er in theorie over, in de praktijk is dat lang niet altijd het geval; de opslagplaatsen van de politie raken soms zo overvol, of de kans op teruggave is zo klein, dat een OvJ gewoon beslist om het eea te vernietigen. Blijkt achteraf (1,5 jaar later) dat de burger gelijk heeft gekregen van de rechter, dan wordt er een schadevergoeding uitgekeerd en is daarmee ook de kous af. Vaak nog steeds goedkoper dan het ding 1,5 jaar in een loods bewaren..

Eindelijk een overheidsplek waar soms iets pragmatischer wordt geredeneerd..

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door racefiets »

Eigenlijk een hele kwalijke zaak. In feite is het dan gewoon diefstal, hoe pragmatisch het ook is. De rechter is de enige die er wat over te zeggen heeft.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

:D ik heb wel eens gehoord uit betrouwbare bronnen dat zo hele auto's worden afgevoerd of scooters zonder toestemming

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

racefiets schreef: 12 mar 2021, 15:40 Eigenlijk een hele kwalijke zaak. In feite is het dan gewoon diefstal, hoe pragmatisch het ook is. De rechter is de enige die er wat over te zeggen heeft.
Sommige zaken kun je nu eenmaal niet lang bewaren. Denk bijvoorbeeld aan een partij vis die in beslag wordt genomen. Dan kan het verstandiger zijn de partij vis te verkopen in plaats van op te slaan en als de rechter het beslag onterecht vindt een schadevergoeding te geven. Anders zou je een partij bedorven vis terugkrijgen.
Maar soms is het inderdaad niet helemaal eerlijk dat een voorwerp met emotionele waarde wordt verkocht omdat je het debetreffende voorwerp nooit meer terug kunt krijgen. Pragmatisch en efficient is het wel, maar het vraagd wel een zorgvuldige afweging.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

een paar jaar geleden een zelfde iets als jou voorbeeld. Een partij gestolen gsm's , die mochten toen ook direct verkocht worden van de rechter omdat ze na het proces geen of nuhil waarde zouden hebben.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Veel goederen worden zsm verkocht.
Ten eerste omdat opslaan geld kost.
Ten tweede omdat veel goederen minder waard worden.

Dus zo snel mogelijk verkopen.
Mocht het goed toch terug mogen naar de eigenaar dan krijgt deze een vergoeding thv de waarde van het goed.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Met andere woorden; de verdachte kan op een veiling z'n goederen alvast weer terugkopen voordat de rechter heeft besloten heeft dat ze terug mogen.. :P

Gebeurde heel veel met apparatuur voor wietplantages, maar ik heb begrepen dat daar inmiddels een stokje voor gestoken is..

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Yep. Meegemaakt met dure auto. Helaas voor de eigenaar werd de auto gelijk daarop weer in beslag genomen 🤣. Heerlijk was dat..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten