rijden met code95 op rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Sinds 1 januari mag er geen code 95 op rijbewijs staan bij mensen die deze automatisch kregen met geboortejaar voor 1955. In augustus 2019 kreeg ik de brief van Rijkswaterstaat om zo snel mogelijk de medische keuring te laten doen i.v.m. de lange verwerkingstijd bij CBR. Meteen de keuring laten doen en was goed gekeurd. Nu werd door de corona de wet uitgesteld. Ik zou opnieuw een brief krijgen wat te doen. Deze brief heb ik nooit gekregen. Omdat ik toevallig op een website zag dat de wet op 1 december 2020 was ingegaan en voor 1 januari het rijbewijs verlengt moest zijn, ben ik vanmorgen naar gemeentehuis gegaan om rijbewijs te verlengen zonder de code 95 erop en toch groot rijbewijs behouden als niet beroepschauffeur zijnde. Maar nu blijkt dat de medische keuring niet meer geldig te zijn omdat het zo lang geduurd heeft voor de wetswijziging en ik kon gaan verlengen. Volgens de medewerker gemeente is mijn rijbewijs nu niet meer geldig en mag ik geen enkel motorvoertuig meer besturen. CBR geeft aan dat ik de hele procedure van de medische keuring opnieuw moet doen. Het kan 4 maanden, door de drukte door Corona, duren voordat CBR weer een goedkeuring afgeeft.
Is er een kans dat een agent bij een aanhouding aangeeft dat ik niet meer mag doorrijden omdat er alleen op mijn rijbewijs nog een code 95 vermeld staat?
Gebruikersavatar
Jesper
Infopolitie Gast

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Jesper »

Ik weet niet precies hoe het zit met die uitgestelde wetgeving maar ik zou zeer zeker in bezwaar gaan bij het Gemeente of het CBR en aangeven dat de keuring is verlopen door het uitstel van die wetgeving. Of u daar echter succes mee gaat hebben is de vraag.

Wat u in de tussentijd wel kunt doen is uw Rijbewijs laten verlengen zonder rijbewijs C. Het C rijbewijs staat dan niet op uw rijbewijs maar u kunt wel rijbewijs B blijven gebruiken. Zodra u de keuring heeft gedaan kunt u het rijbewijs opnieuw verlengen met C erbij.

In de tussentijd lijkt mij wel dat u in overtreding bent als u rijdt met een verlopen rijbewijs of een ontbrekende code 95. Mij lijkt dat u werkgever u ook niet op weg (mag) sturen zonder rijbewijs?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Er komt vast nog iemand met een betere onderbouwing. Ik zie door de veelvoud aan regelingen even niet meer waar het moet staan. Maar zoals ik het begrijp is uw rijbewijs niet meer geldig, omdat het niet meer overeen komt met de gegevens uit het rijbewijzen register. Dat betekent kortweg dat niet alleen de code 95 niet geldig is, maar uw gehele rijbewijs niet meer. Dus u moet het besluit nemen om in geen enkel voertuig meer te stappen tot er een nieuw rijbewijs is afgegeven. Ik zou allereerst een nieuw rijbewijs aan gaan vragen voor de categorieën waarvoor geen uitgebreide keuring nodig is. Ik gok dat u dan rijbewijs B vrij vlot kunt krijgen. Dan mag u in ieder geval weer rijden met een personenauto. Daarna kunt u opnieuw de keuringen ondergaan voor rijbewijs C en daarna opnieuw een nieuw rijbewijs aan vragen, zodat u ook weer met C voertuigen mag rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Dat alleen voor A B E verlengen was ook de optie door gemeente. Feit is dat door ik door advies rijkswaterstaat om snel een keuring aan te vragen en daarna de uitgestelde wetgeving, ik wel voor veel extra kosten kom ter staan. Vanmorgen al 39.30 voor weer een gezondheidscentrum verklaring invullen online bij CBR. Daarna zal ik wel weer een medische keuring moeten ondergaan voor het grote rijbewijs. Kan ik dan ook weer opnieuw gaan betalen. Dat alleen omdat de wijziging van de wet ineens uitgesteld werd en het niet ontvangen van een brief van rijkswaterstaat.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7460
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Met die kosten kan de politie u niet helpen. Het lijkt mij dat u over het moeten maken van deze extra kosten kunt klagen bij RDW en CBR. Mocht u er met hen niet uitkomen kunt u zich wenden tot de nationale ombudsman.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

wil schreef: 11 mar 2021, 12:28 Nu werd door de corona de wet uitgesteld. Ik zou opnieuw een brief krijgen wat te doen. Deze brief heb ik nooit gekregen.
persoonlijk dacht ik dat die kosten aan u zelf te wijten zijn. U had na uw keuring immers meteen een nieuw rijbewijs aan kunnen vragen zonder 95. Alleen als u inderdaad van het CBR bericht kreeg dat u opnieuw een brief zou krijgen dan mag u veronderstellen dat u kunt wachten. Dat bericht lijkt mij, als u de extra kosten wilt claimen, dan wel belangrijk.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Volgens CBR moest Rijkswaterstaat de brief versturen. Daar kwam ook de brief in 2019 vandaan. Dus CBR geeft de schuld aan een ander. Ik denk dat het beter is om groot rijbewijs maar te laten vervallen. Een paar maanden niet met de auto of motor mogen rijden is niet te doen. Mijn vrouw heeft wel rijbewijs maar durft geen auto te rijden en is dus van mij afhankelijk als we ver weg moeten en lastig is te bereiken met openbaar vervoer. Ook na een rijcursus voor mensen met angst lukt het haar niet. Instructeur snapt het niet want ze rijdt heel goed. Houd wel in dat ik na de medische keuring over een paar maanden weer een nieuw rijbewijs moet aanvragen. Gelukkig staat op de pasfoto geen datum. Die mag niet ouder zijn dan 6 maanden en is dus ook al verlopen. Ik zit nu al op bijna 100 euro die voor niets zijn uitgegeven. Alleen het CBR, keuringsarts en de fotograaf hebben er aan verdiend.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Skipperje schreef: 11 mar 2021, 17:07
wil schreef: 11 mar 2021, 12:28 Nu werd door de corona de wet uitgesteld. Ik zou opnieuw een brief krijgen wat te doen. Deze brief heb ik nooit gekregen.
persoonlijk dacht ik dat die kosten aan u zelf te wijten zijn. U had na uw keuring immers meteen een nieuw rijbewijs aan kunnen vragen zonder 95. Alleen als u inderdaad van het CBR bericht kreeg dat u opnieuw een brief zou krijgen dan mag u veronderstellen dat u kunt wachten. Dat bericht lijkt mij, als u de extra kosten wilt claimen, dan wel belangrijk.

Piet
Ik wilde gelijk verlengen maar omdat de wet er nog niet door was, kwam er weer code95 op mijn rijbewijs te staan. Het was niet mogelijk deze te verwijderen volgens de medewerker gemeente.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Nu beweert iemand dat alleen de catagorie waar code95 achter staat ongeldig is. Je mag dus wel met auto en motor rijden. Klopt dit? Dit is niet wat het CBR mij vertelde.
Gebruikersavatar
Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 11 mar 2021, 14:07
Roepnaam: Jesper
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Jesper »

wil schreef: 12 mar 2021, 08:18 Nu beweert iemand dat alleen de catagorie waar code95 achter staat ongeldig is. Je mag dus wel met auto en motor rijden. Klopt dit? Dit is niet wat het CBR mij vertelde.
Als op uw rijbewijs de datum met Code 95 is verlopen maar de rijbewijs ategorieën nog geldig zijn kunt u gewoon blijven rijden met de overige rijbewijzen. Immers is hier Code 95 niet op van toepassing. Sterker nog, u mag zelfs rijbewijs C blijven gebruiken voor privé gebruik ondanks de verlopen code 95. Voor niet beroepsmatig gebruik van een vrachtwagen is namelijk geen Code 95 vereist.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

De code95 is niet verlopen maar staat door wetswijziging nu ongeldig op rijbewijs. 2x met CBR gebeld en zij blijven bij hun mening dat rijbewijs nu voor alle categorieën ongeldig is. Dus ook voor rijden in personenauto. Ik vind het ook vreemd dat ik niet mag rijden met een categorie waar geen code95 achter staat
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9176
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

@Jesper Wat jij schrijft klopt niet. De code 95 van Wil is niet verlopen. Hij bleef geldig, ook vanaf 1/1/2021. Maar omdat de code 95 onterecht is verstrekt aan Wil heeft de wetgever bepaald dat deze niet op het rijbewijs mag staan. Daardoor komt jouw reactie niet overeen met informatie van het CBR. Daar staat:
► Laat Spoiler zien
Alleen als de code 95 op het rijbewijs van Wil zijn geldigheid had verloren voor 1/1/2021 was er niets aan de hand geweest. Wees dus voorzichtig met het geven van informatie, want als hij jou uitleg volgt zou hij gaan rijden met een ongeldig rijbewijs.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Duidelijk. Morgen afspraak voor vernieuwen rijbewijs zonder groot rijbewijs. Dan afwachten hoe lang het gaat duren met keuring en beoordelen cbr. En dan opnieuw rijbewijs aanvragen met groot rijbewijs. Dan is het maar week niet mogen rijden. Het is te onzeker bij cbr hoe lang ze er over doen om medische goedkeuring te geven na keuring arts. Op de website staat dat er geen achterstand meer is. De medewerker cbr vertelde dat ik nog steeds op 4 maanden moet rekenen.
wil
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid sinds: 22 aug 2007, 11:32
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door wil »

Het is echt een zooitje bij het CBR. Had wat vragen over de gezondheidsverklaring. Deze medewerker was heel verbaasd. Hij beweert dat ik gewoon mag rijden als het maar niet beroepsmatig is. Rijbewijs is geldig, als dat niet zo was had ik een brief moeten krijgen met ongeldig verklaring. Drie medewerkers van het CBR. Twee zeggen rijbewijs is volledig ongeldig en staat zo in het systeem. 1 beweert dat er niets aan de hand is en ik mag rijden zolang het niet als beroepschauffeur is in vrachtwagen. Hij vindt dat ik onnodig een nieuw rijbewijs heb aangevraagd en groot rijbewijs heb laten vervallen. Het blijkt zelfs dat ik zonder medische keuring nieuw rijbewijs zonder code95 had moeten krijgen. Alleen blijft de geldigheid hetzelfde als huidige rijbewijs. Het is dus geen verlenging. Het zou handig zijn als de medewerkers van het CBR en van de gemeente afd. aanvraag rijbewijs weten wat de regels zijn. Voor de burger is het niet meer te volgen. Ik blijf voor de veiligheid deze week maar op de fiets verplaatsen tot ik as maandag nieuw rijbewijs heb, zonder groot rijbewijs.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2135
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: rijden met code95 op rijbewijs

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik zit 'min of meer' in hetzelfde schuitje......

Mijn rijbewijs verloopt in juni van dit jaar en heb een brief/mail gekregen van de RDW; dus niet Rijkswaterstaat......
Daarin staat de hele procedure omschreven wat ik moet doen en dat ik daarmee nu al vast mee kan beginnen; lange wachttijden/achterstanden etc.

Heb digitaal al een GV (Gezondheids Verklaring) ingevuld en moet om de CD-categorie te kunnen behouden, een afspraak maken bij een arts voor een rijbewijskeuring; ga ik morgen doen....
Die kan het verslag vervolgens digitaal aanleveren bij het CBR, waardoor het verloop een stuk voorspoediger zal verlopen.

De code 95 heb ik voor mijn werk niet nodig (rijbewijs voor die categorieën eigenlijk ook niet....) vandaar dat ik die maar even 'ga parkeren'.
Mocht ik die eventueel wel nodig hebben, dan is het volgen van een aantal uren bijscholing voldoende om (eventueel) beroepsmatig te mogen rijden; voor privégebruik mag je dan voor een maximaal aantal uren wel met een vrachtauto/bus rijden. 8)
Gesloten