toegang weigeren voor scholier in supermarkt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jesper

Re: toegang weigeren voor scholier in supermarkt

Bericht door Jesper »

Ineke schreef: 11 mar 2021, 16:18 opiLezen is niet je sterkste kant en je vastbijten in je eigen gelijk maakt niet dat je mijn sympathie krijgt, helemaal niet als ik je mantelzorg/ik wil de avondklok ontduiken-topic lees, daar wordt ik heel boos van als ex-mantelzorger die 10 jaar lang voor 3 zieke (schoon)ouders heef gezorgd, ze met moeite thuis heeft kunnen laten wonen, officieel bewindvoeder was en dus 100% verantwoordelijk en als ze nog geleefd hadden was had ik een "briefje" gekregen. 10 jaar lang, 24/7. 365 dagen per jaar en dan kom jij je even "mantelzorger" noemen? Dus kom jij mij maar eens vertellen waarom jij een "briefje" zou moeten krijgen. Da's enkel om grijnzend de straat op te "morgen" voor je ego imho.
Je hebt voor me een hele hoge irritatiefactor want je zeurt om het zeuren met allerlei interessante wetteksten die vaak de plank misslaan wat je hier al vaker gezegd is en weet ik veel wat met de mondhoeken op de knieeën maar ik lees weinig hand in eigen boezem steken laat staan empathie naar waar het werkelijk omgaat namelijk: normaal en sociaal aanvaardbaar gedrag en niet de grenzen opzoeken ten koste van wat wie of wat ook maar puur ten faveure van jezelf.
Volgens mij heeft dit niets meer te maken met scholieren en supermarkten. Als u iets wilt zeggen over het andere topic kunt u dat misschien beter in het andere topic doen. Ik zou wel denken dat u als ex-mantelzorger en officieel bewindvoerder beter zou weten dan gelijk iemand veroordelen op basis van een paar forumposts zonder dat u van de hoed en de rand weet.

Wat betreft het zeuren, wellicht zijn mijn reacties wat wollig maar de consensus in dit topic lijkt gewoon te zijn dat een totaalverbod voor scholieren niet is toegestaan en juridisch best kansrijk is, maar dat scholieren logischerwijze niet zomaar een rechtzaak beginnen. Ik probeer in ieder geval op de inhoud te gaan waar u dat niet doet.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke »

Edit: Ik ben dus geen politieagent, als je goed kan lezen had je dat ook gezien.

Ik heb mega respect voor de politie (en vóór je gaat ageren: jaha, overal zitten wat minder nette mensen, ook bij de pliessie bla bla) maar zeker in deze tijden waar zij alle shit over zich heen krijgen als ze alleen maar iemand wijzen op wat niet toegestaan is, een avondklok, een feestje, daar een grote waffel voor krijgen, middelvingers, en geweld jegens hen helaas geen uitzondering is en zelfs, zoals vandaag: worden toegetakeld omdat ze enkel 2 gasten op de avondklok wijzen.

Ik heb in mijn mantelzorgellende met de politie te maken gehad ivm een gedwongen opname van een ouder en zij waren geweldig, allemaal, zonder hen was ik er zelf heel slecht van af gekomen. Een ouder dood gevonden in huis (natuurlijke dood) de politie was wederom geweldig.

En dan komt zo'n sjappie zich druk maken met veel bijgehaalde bombarie en gejank over (vast terechte) huisregel van een supermarkt die dat niet zomaar doet en ook nog eens gewoon een uitweg zoekt na 21.00 uur de straat op te mogen zich even profileren om vergezochte redenen.

Ik weet ook weer waarom ik nooit bij de politie ben gegaan, ik zou dat onwijze engelengeduld en het altijd zo netjes blijven van onze wetsdienaren die zo onwijs vaak het bloed onder de nagels uitgehaald wordt echt niet kunnen opbrengen.
Ik zou het niet kunnen. :|

En dan kom jij met : heeft niks met supermarkt te maken? Nou, feitelijk wel degelijk want alles wat je tikt heeft met je instelling te maken en daar is iets mis mee. Ik hoop van harte dat je leven niet zo moeilijk wordt als wat jij er nu met veel poeha van maakt, het echte leven is best wel lastiger dan een paar regeltjes. Ik wens je oprecht wijsheid en inzicht in de realiteit.

Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jesper

Bericht door Jesper »

Ineke schreef: 11 mar 2021, 17:02 En dan komt zo'n sjappie zich druk maken met veel bijgehaalde bombarie en gejank over (vast terechte) huisregel van een supermarkt die dat niet zomaar doet en ook nog eens gewoon een uitweg zoekt na 21.00 uur de straat op te mogen zich even profileren om vergezochte redenen.
En dan kom jij met : heeft niks met supermarkt te maken? Nou, feitelijk wel degelijk want alles wat je tikt heeft met je instelling te maken en daar is iets mis mee. Ik hoop van harte dat je leven niet zo moeilijk wordt als wat jij er nu met veel poeha van maakt, het echte leven is best wel lastiger dan een paar regeltjes. Ik wens je oprecht wijsheid en inzicht in de realiteit.
Uw reactie is erg persoonlijk, veroordelend en op het ongeschofte af. Niet het respectvolle gedrag wat men volgens de forumregels mag verwachten. U mag er een eigen mening op nahouden maar kunt u het een beetje fatsoenlijk houden in plaats van mij weg te zetten in een hoekje? Misschien heb ik zelf ook wel een beperking, fijn dat iemand met uw levenservaring daar zo begripvol voor is. Wat is precies uw doel hier? Mensen beledigen en overtredingen aanwrijven?

Opmerking van Skipperje

Tot zover kunnen deze teksten nog wel. Maar nu bekend is dat lezers zich ergeren, adviseer ik komende antwoorden "beschaafder" te houden.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Waar het om gaat is dat je niet een individu verantwoordelijkheid kunt geven voor het gedrag van (sommige) leeftijdgenoten. TS heeft net zo min invloed op het gedrag van jongeren in het algemeen als u en ik. Je kunt best de maatregelen van een winkelier verdedigen, EN respectvol omgaan met een jongeren die daar niet mee eens is.

Het geklaag over de "jeugd van tegenwoordig" is trouwens van alle tijden. Ik heb het Frans en Zijlvaart 15 jaar geleden ook al zien doen. Dat is geinig, want die vreselijke scholiertjes van toen, zijn nu in de 30. Ik durf te wedden dat de oude zemelaars zijn bijgedraaid en zich nu netjes gedragen tov de jongeren van toen, die nu hun collega's, hun artsen, hun automonteurs, rechters of leraren van hun kinderen zijn. Ze kunnen het wel, als het moet....

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

Vent schreef: 11 mar 2021, 17:25 Waar het om gaat is dat je niet een individu verantwoordelijkheid kunt geven voor het gedrag van (sommige) leeftijdgenoten. TS heeft net zo min invloed op het gedrag van jongeren in het algemeen als u en ik. Je kunt best de maatregelen van een winkelier verdedigen, EN respectvol omgaan met een jongeren die daar niet mee eens is.
Ik denk dat het procentueel helemaal niet zo ver van mekaar aflicht hoeveel agenten er in de fout gaan tov stelende minderjarigen.

Het is toch wenselijk dat alle agenten verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van enkele van hun collega's.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Yizu schreef: 13 mar 2021, 12:05 Ik denk dat het procentueel helemaal niet zo ver van mekaar aflicht hoeveel agenten er in de fout gaan tov stelende minderjarigen.

Het is toch wenselijk dat alle agenten verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van enkele van hun collega's.
Weet je wat ik denk...
Dat ik nog nooit zoveel onzin in één post heb gelezen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

het is natuurlijk irritant dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar.... Is het niet zo dat een winkeleigenaar zelf kan bepalen wat zijn huisregels zijn ? Ik vind het bijvoorbeeld ook niet leuk om telkens mijn lege tas te laten zien zodat ze kunnen zien dat ie wel echt leeg is, maar als dat nou de regels zijn van die winkel zijn......Waarschijnlijk vind de winkeleigenaar het zelf ook niet leuk, maar kennelijk wel nodig. Een winkel is niet echt een openbare ruimte zoals een gemeentehuis zeg maar. Er zijn immers andere winkels waar je heen kunt gaan.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Huisregels zijn ook aan wetgeving gebonden; een winkelier mag inderdaad bepalen dat iedereen een karretje of mandje meeneemt, een winkelier mag honden verbieden, tascontroles uitvoeren, enz.

Een winkelier mag zich echter niet schuldig maken aan discriminatie door bijv vrouwen te weigeren oid en met dat argument wordt er hier geschermd..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Heel simpel:
Verbied in de huisregels groepen, desnoods met een bepaalde grootte, met uitzondering van gezinsleden.

Verbied daarna meer dan zoveel scholieren tegelijk in het pand te zijn.

Evenals eigen rug- of schooltassen. net als bij de mediamarkt.

Of en hoe de winkelier dit handhaaft is aan hem. Zodra hij vindt en weet dat er teveel scholieren binnen zijn gaat de toegang voor scholieren (tijdelijk) dicht.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Scholieren zijn op zich wel een groep, net als vrouwen een aan te wijzen groep zijn. Maar ik ging in de pause altijd hoogstens met 1 of 2 anderen, we kwamen niet als groep scholieren van die en die school. En de groep op zich was niet het probleem, de drukte in de winkel wel. Mag je dan zeggen we laten geen vrouwen meer toe? (waarbij je "vrouwen" voor iedere andere willekeurige groep kan verruilen). Eerlijker is het dan om te zeggen niet meer dan zoveel personen tegelijk in de winkel dan er zijn nu zoveel heteros binnen we laten tijdelijk alleen maar homos en lesbiennes toe.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Bij elke buurtsuper of benzinepomp waar een school of scholengemeenschap in de buurt staat hebben ze hier last van. Pauzes van de school en dan een winkel vol scholieren... Of de huisregels kunnen verbieden op grond van leeftijd, ik betwijfel het. De AH heeft hier een simpele oplossing gevonden. Die sluit alle kassa's op 1 na waardoor er uiteraard een file ontstaat tot, letterlijk het beginpoortje... Elke scholier wordt goed bekeken of ie alles afrekent en bij elke scholier wordt, zoals de huisregels beschijven, de tas nagekeken. Dit neemt letterlijk zoveel tijd in beslag dat bij nummer 6 de pauze weer voorbij is en de rest onverrichter zake en dus zonder spullen (en ja, ook daar let men heel erg goed op, de winkel weer moet verlaten.

Wat wordt het meest verkocht? Frisdrank, de snelle warme hap en broodjes.... en laten ze dat nu net zijn gaan verkopen in een kraampje... buiten. Loopt als een trein, iedereen tevreden, geen overlast meer in de winkel. Er is wel met de scholengemeenschap afgesproken dat, indien dit niet slaagt, beelden van de raddraaiers doorgegeven worden aan school én politie.... en dat weten de leerlingen ook. Dat heeft wel gewerkt intussen... Kortom, er is geen simpele oplossing maar het kan wel.
Frans
Beheerder

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Samenvatting van dit topic (in mijn ogen): scholieren moet je anders benaderen dan normaal winkelend publiek, anders ben je aan de beurt als winkelier..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Gesloten