toegang weigeren voor scholier in supermarkt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Re: toegang weigeren voor scholier in supermarkt

Bericht door Hilde »

Wet gelijke behandeling (leeftijdsdicriminatie) geldt bij arbeid, niet bij boodschappen doen.
Daarom namen ze die klachten niet in behandeling, je moet natuurlijk wel bij de juiste instantie zijn.

Een bezwaar ingediend bij de gemeente tegen je snelheidsboete die je kreeg omdat een verkeersbord was verkeerd geplaatst wordt ook niet in behandeling genomen. Je moet bezwaar aantekenen bij cbr.

Dus dan zou je het moeten gooien op algemene discriminatie.
Het gebeurt al jaren maar ik denk dat er nog nooit iemand een proces is begonnen tegen een winkelier.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke »

Ik werp me er eens ik als verse zestiger.
Mijn middelbare school stond om de hoek van een supermarkt (en om de hoek van mijn ouderlijk huis) Bij die super mochten we in de grote pauze NIET met onze pukkels naar binnen én niet meer meer dan 4 scholieren tegelijk. We vonden dat volkomen normaal en bleven keurig wachten tot er 4 uit waren en er weer 4 binnen mochten, kan me niet heugen dat iemand daar moeilijk over deed. Dus dat gedram en gezeur anno 2021 is wel echt te triest voor woorden, zo moeilijk is het allemaal niet.
Op school was de regel: hou jij je niet aan de regels van de winkel dan mag je niet van het schoolterrein af in de grte pauze en dat gold dan ook meteen voor álle leerlingen
Wtf is er'toch mis met de wereld/jonge generatie, kan me werkelijk niet heugen dat we dat raar vonden, we vonden het doodnormaal dat die regels er waren en hebben echt nooit ooit overwogen daar moeilijk over te doen.
Ik laat me maar even niet uit over wat ik van de opvoedskills van de ouders vind. Ooit was normaal fatsoen de norm in álles.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Yizu schreef: 09 mar 2021, 02:01
Pim schreef: 08 mar 2021, 22:45
racefiets schreef: 08 mar 2021, 21:29 En wat als hij nou geen scholier was maar wel dezelfde leeftijdscategorie?
Als mijn moeder wielen had....
Dan was ze een auto.
Ik heb nou nog nooit een auto een kind zien krijgen :roll:
Ik wel.
camper-met-garage-002.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Ineke schreef: 09 mar 2021, 17:23 Ik werp me er eens ik als verse zestiger.
Mijn middelbare school stond om de hoek van een supermarkt (en om de hoek van mijn ouderlijk huis) Bij die super mochten we in de grote pauze NIET met onze pukkels naar binnen én niet meer meer dan 4 scholieren tegelijk. We vonden dat volkomen normaal en bleven keurig wachten tot er 4 uit waren en er weer 4 binnen mochten, kan me niet heugen dat iemand daar moeilijk over deed. Dus dat gedram en gezeur anno 2021 is wel echt te triest voor woorden, zo moeilijk is het allemaal niet.
Op school was de regel: hou jij je niet aan de regels van de winkel dan mag je niet van het schoolterrein af in de grte pauze en dat gold dan ook meteen voor álle leerlingen
Wtf is er'toch mis met de wereld/jonge generatie, kan me werkelijk niet heugen dat we dat raar vonden, we vonden het doodnormaal dat die regels er waren en hebben echt nooit ooit overwogen daar moeilijk over te doen.
Ik laat me maar even niet uit over wat ik van de opvoedskills van de ouders vind. Ooit was normaal fatsoen de norm in álles.
Amen!

(Deze bijna 55plusser sluit zich hier volledig bij aan. Ik weet ook niet beter dan dat we niet mrt zn allen naar binnen mochten.)

NewYorick
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Yorick
Geslacht:

Bericht door NewYorick »

Hilde schreef: 09 mar 2021, 19:00
Amen!

(Deze bijna 55plusser sluit zich hier volledig bij aan. Ik weet ook niet beter dan dat we niet mrt zn allen naar binnen mochten.)
Als huidige 16 jarige sluit ik me hier bij ook bij aan.

Jesper
Infopolitie Gast

Bericht door Jesper »

Aan u en de anderen die zich hierbij aansluiten. Volgens mij is het punt van de Topicstarter dat hij helemaal niet welkom is in de supermarkt, niet zozeer dat hij niet met een groep vrienden tegelijk naar binnen mag. Ik vind dat geen gezeur en gedram wat 'te triest voor woorden is', toen ik vroeg scholier was kon ik gewoon een broodje halen bij de lokale supermarkt.

Zo moeilijk is het allemaal inderdaad niet; mensen die zich gedragen en aan de regels houden zouden alle recht moeten hebben om boodschappen te doen in de supermarkt, ongeacht hun leeftijd. De rotte appels moet je individueel aanpakken en daar zijn allerlei hulpmiddelen voor. Zo neemt de lokale supermarkt hier maatregelen als geen groepsvorming, tassen buitenlaten en een verplicht winkelmandje maar als individuele fatsoenlijke klant ben je altijd welkom. Andere opties kunnen zijn de inzet van beveiligers, toegangspoortjes of politie. Er zijn mogelijkheden zat. Fatsoen komt van twee kanten weet u, namelijk je fatsoenlijk gedragen en fatsoenlijk behandeld worden. Uw reactie is daarin niet erg genuanceerd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Jesper schreef: 09 mar 2021, 23:46 mensen die zich gedragen en aan de regels houden zouden alle recht moeten hebben om boodschappen te doen in de supermarkt, ongeacht hun leeftijd.
En dit is dus exact wat bedoeld wordt; de winkelier heeft het probleem dat een bevolkingsgroep de hele winkel leegjat, maar oh wee, hij mag geen drastische maatregelen nemen want mensen hebben wel rechten..

Typisch de denkwijze van 'milennials'; wij hebben rechten en de problemen van een ander interesseren ons niet..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Jesper
Infopolitie Gast

Bericht door Jesper »

zijlvaart67 schreef: 10 mar 2021, 00:02 En dit is dus exact wat bedoeld wordt; de winkelier heeft het probleem dat een bevolkingsgroep de hele winkel leegjat, maar oh wee, hij mag geen drastische maatregelen nemen want mensen hebben wel rechten..

Typisch de denkwijze van 'milennials'; wij hebben rechten en de problemen van een ander interesseren ons niet..
Het is uw aanname dat de betreffende winkel wordt ‘leeggejat’, ik haal dat niet terug uit de openingspost. Daarnaast vind ik uw aanname een gevaarlijke; u suggereert eigenlijk dat als het probleem groot genoeg is de maatregelen om dat probleem op te lossen de (grond)rechten van mensen mogen schenden.

Dat kan snel tot (ernstige) rechtsongelijkheid leiden en neem me niet kwalijk, maar ik vind grondrechten belangrijker dan of een winkelier een beveiliger in moet huren ja of nee. Daarbij zeg ik absoluut niet dat de problemen van de betreffende winkelier mij niet interesseren. Maar wat denkt u dat het botweg weigeren van een doelgroep oplost? Wat voor boodschap zend je überhaupt uit naar de jeugd als je ze bij voorbaat allemaal wegzet als dieven?

Het is veel zinvoller om de problemen proportioneel te bestrijden (groepsvorming, beveiliging) en daarnaast de oorzaak aanpakken (opvoeding, scholing). Wat u zegt benoemde Arjan Lubach volgens mij de Rutte-doctrine, vooral niet kijken naar de oorzaken maar puur de problemen bestrijden. Ik prefereer dan het millennials denken.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Jesper schreef: 10 mar 2021, 00:12 Daarnaast vind ik uw aanname een gevaarlijke; u suggereert eigenlijk dat als het probleem groot genoeg is de maatregelen om dat probleem op te lossen de (grond)rechten van mensen mogen schenden.

Grondrechten! WTF... Een beroep op grondrechten om een winkel (eigendom van een ander) binnen te mogen tussen de middag?

Dien een klacht in bij de VN; die moeten wat met deze ernstige inbreuk op de grondrechten. Kan het EVRM er niets mee? Is dat geen optie?
Ik vind dat Nederland voor straf uit de EU gezet moet worden. Zijn ze nou helemaal gek geworden in die dictatuur daar!!

Jesper
Infopolitie Gast

Bericht door Jesper »

zijlvaart67 schreef: 10 mar 2021, 00:26
Jesper schreef: 10 mar 2021, 00:12 Daarnaast vind ik uw aanname een gevaarlijke; u suggereert eigenlijk dat als het probleem groot genoeg is de maatregelen om dat probleem op te lossen de (grond)rechten van mensen mogen schenden.

Grondrechten! WTF... Een beroep op grondrechten om een winkel (eigendom van een ander) binnen te mogen..

Dien een klacht in bij de VN; die moeten wat met deze ernstige inbreuk op hun grondrechten.. Toch?
Ik vind dat Nederland voor straf uit de EU gezet moet worden. Zijn ze nou helemaal gek geworden!!

Echt hoor..
Ik zette (grond) van grondrechten bewust tussen haakjes en waar het natuurlijk om gaat is dat toegankelijkheid tot voedsel en drinkwater een grondrecht is en dat gelijke behandeling een grondrecht is. En ik snap ook wel dat als de gemiddelde scholier een blikje Red bull gaat kopen dit niet valt onder essentieel voedsel en dat een winkelier met winkelweigering van scholieren ook echt niet bedoeld de grondwet te schenden.

Echter dit soort discussies zijn vaak een glijdende schaal. En aan uw toon en suggestie maakte ik op dat blijkbaar veel geoorloofd is in de strijd tegen winkeldieven waaronder dus schending van rechten. Als je tieners mag weren omdat ze (blijkbaar) bovengemiddeld vaak stelen, mag je dan ook andere bevolkingsgroepen weren om diezelfde reden? Of is dat opeens een hele andere discussie? Mag je een tiener wel weigeren voor een blikje redbull maar niet als hij zijn avondeten wil kopen? U trekt die vragen gelijk in het belachelijke door mijn reactie in het absurde te trekken en er een grapje over te maken.

Dat terwijl de discussie juist nu zo actueel is met de coronamaatregelen maar dan andersom. Is het gerechtvaardigd om de volwassen bevolking tussen 21.00 en 4.30 op te sluiten zodat er ruimte is voor diezelfde jeugdige winkeldieven ( :wink: ) om naar school te gaan en lekker te sporten? Wellicht is het voorbeeld in de Topicstart niet zo boeiend, een dagje zonder Red bull of ga lekker naar een andere winkel. Maar de bredere discussie of we bepaalde (leeftijds)groepen voor- of achter moeten stellen in de maatschappij lijkt me al te relevant en niet iets om grapjes over te maken, maar dat is mijn mening.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Diefstal is zeer zeker niet de enige reden voor het weigeren van scholieren. In krantenartikelen wordt ook met name de overlast benoemd van grote groepen die tegelijkertijd binnen komen, voor de deur blijven hangen etc.
Of we het normaal moeten vinden om scholieren te weigeren? Tja, ooit vonden we slavernij en minder loon voor vrouwen ook heel normaal. Dus dat is op zich ook geen reden. En zoals gezegd, wat te denken van asielzoekers of mensen in de bijstand weigeren als blijkt dat zij bovengemiddeld winkeldiefstal plegen? Dan wordt er direct tegen opgetreden. Maar als het minderjarigen zijn dan mag het opeens wel? Dat begint toch aardig op leeftijdsdiscriminatie te lijken.
Dat alles neemt niet weg dat een winkelier er belang bij kan hebben om groepen te weigeren en ook dat belang moet worden afgewogen. Dan is het doceren van groepen of het aantal klanten te rechtvaardigen. Vraag is wel hoe specifiek de groepen die je weigerd mag zijn. Waarbij ook speelt dat 40 scholieren voor je in de rij voor de kassa niet leuk is, ( wat vaak een belangrijke reden voor de maatregel is), maar anderijds het zijn net zo goed klanten die iets kopen als ik.

Ik weet overigens nog van iemand die bij een supermarkt nabij een bejaardentehuis werkte dat zij geen last hadden van stellende jeugd maar van stelende bejaarden.

Terug naar TS: die vraagd of het is toegestaan om helemaal geen scholieren toe te laten, dus ook niet in kleine aantallen. Daar zie ik geen enkele rechtvaardigingsgrond voor en daarom zou ik gewoon aangifte doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik vind 't jammer dat ik geen bordeel in de wijk heb. Gewoon na 't wandelen met de hond ff aan de bar zitten, tieten kijken en opwarmen..
Ik ben niet verplicht om iets te kopen, is tenslotte in een supermarkt ook niet zo, maar weigeren mogen ze me niet..of zou ik dan een toegangsverbod krijgen voor een jaar? Vind ik ook in strijd met de Universele rechten van de mens..

Ik vind 't allemaal prima; rechten, rechten, rechten, dat is het enige dat ik lees. De hele wereld draait om mijn navel, welkom bij de millennials..

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

De juridischering van de samenleving is een jammerlijk feit. Ik kan ook niet begrijpen dat een winkelier iemand de toegang tot de winkel maar voor 1 jaar, soms 2 jaar, mag ontzegen bij diefstal.
Maar hier is de vraag voor mij niet of iemand het recht heeft in de pauze de Appie binnen te gaan maar of het rechtvaardig is om iemand bij voorbaat te weigeren. Dat is net een ander accent.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ben ik absoluut met je eens(!), maar het is nou eenmaal niet mogelijk om voor 17 miljoen inwoners maatwerk te leveren.. en dan kies ik overduidelijk voor 'de botte bijl', 'de goeden moeten onder de kwaden lijden' om het hanteerbaar te houden, anders wordt de samenleving een kopie van de belastingdienst; onuitvoerbaar en onbestuurbaar..

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Wat ik al eerder aangaf. Dit is niet nieuw. Het speelt al jaren.

Het staat een ieder vrij om een winkelier aan te klagen.
Maar misschien is er wel een reden voor dat dit nog nooit is gedaan...

Gesloten