toegang weigeren voor scholier in supermarkt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sofie
Infopolitie Gast

toegang weigeren voor scholier in supermarkt

Bericht door Sofie »

Hallo,

Vanmiddag stond ik bij de Plus om boodschappen te doen. Ik ben een scholier en wou in mijn pauze wat eten halen. Toen ik bij de kassa stond wou de cassiere mij niet helpen omdat ik een scholier was. Andere scholieren werden ook niet geholpen of zelf uit de winkel gezet.
De scholieren zijn niet welkom tussen 11 en kwart over 2 in de winkel.
Ik wordt niet geholpen op basis van mijn leeftijd en mijn opleiding. Dit klinkt als leeftijd discriminatie. Ik houd me netjes aan de corona maatregelen, ga in mijn eentje naar binnen, ik steel niks en houd me altijd aan de regels. Maar op basis van mijn leeftijd en opleiding mag ik niet naar binnen, ik heb niks fout gedaan.
Als de Plus zou zeggen: "Alle mensen met een migratie achtergrond zijn niet welkom tussen 11 en kwart over 2." Zou dit discriminatie zijn en ook niet mogen, toch?
Mag het wel wat de Plus nu doet? En ja zo, waarom zou dit mogen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: toegang weigeren voor scholier in supermarkt

Bericht door zijlvaart67 »

Waarschijnlijk ingevoerd omdat scholieren stelen als de raven..
Heeft niets met discriminatie te maken; discriminatie is namelijk alleen verboden op grond van huidskleur, ras ed dat is iets heel wat anders dan wat er nu met scholieren plaatsvindt.

Veel winkels hebben ook als regel 'max 2 scholieren' ed; puur om het tuig in de gaten te kunnen houden en de diefstallen te beperken.. en daar moeten de goeden onder lijden. Dat klopt, maar dat valt de winkel niet te verwijten, dat moet je je medeleerlingen verwijten die het daar naar gemaakt hebben..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door racefiets »

En wat als hij nou geen scholier was maar wel dezelfde leeftijdscategorie?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

En wat nou als het buiten regent? Of wat als je moeder om Snickers vraagt omdat ze zwanger is van de 4e?

Zijn discussie's die we niet hoeven te voeren; iedereen weet waarom scholieren in supermarkten geweigerd worden. 'Wat als' vragen en de grenzen opzoeken is typisch Nederlands, maar dat doet niets af aan het probleem..

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door racefiets »

Klopt, en voor de makkelijke weg gaan is ook iets typisch Nederlands. Een paar verzieken het en de rest mag daar onder lijden. Ik krijg nogal jeuk van dat soort oplossingen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

racefiets schreef: 08 mar 2021, 21:29 En wat als hij nou geen scholier was maar wel dezelfde leeftijdscategorie?
Als mijn moeder wielen had....
Dan was ze een auto.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

racefiets schreef: 08 mar 2021, 22:32 Klopt, en voor de makkelijke weg gaan is ook iets typisch Nederlands. Een paar verzieken het en de rest mag daar onder lijden. Ik krijg nogal jeuk van dat soort oplossingen.
Stel: jij bent supermarkt eigenaar.
En jij ziet je winst elke dag tussen 11.00 en 14.15 verdampen door scholieren van de nabijgelegen school.

Sluit je dan je winkel voor iederéén en ga je dicht, of benadeel je alléén de groep waar de ellende uit voortkomt?

Of doe je helemaal niks en laat je het gebeuren.
Dat is namelijk: de "lekker makkelijk" weg gaan.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

Pim schreef: 08 mar 2021, 22:45
racefiets schreef: 08 mar 2021, 21:29 En wat als hij nou geen scholier was maar wel dezelfde leeftijdscategorie?
Als mijn moeder wielen had....
Dan was ze een auto.
Ik heb nou nog nooit een auto een kind zien krijgen :roll:

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

De vraag is of het juridisch in de haak is. Ik denk van niet.

Discriminatie staat in artikel 90quater van het wetboek van strafrecht en beperkt zich uitdrukkelijk niet ras of huidskleur:

Wetstekst

Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast.
Ik zou gewoon aangifte doen bij de politie en eventueel een artikel 12 procedure starten als het niet tot vervolging komt. Vervolging zou ook gebeuren als nabij een asielzoekerscentra een winkel een verbod instelt voor meer dan 2 asielzoekers tegelijk. Een verbod voor groepen acht ik wel haalbaar, maar niet voor een bepaalde categorie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Tegen de tijd dat hij dat hele proces doorlopen heeft is hij geen scholier meer maar zelf winkeleigenaar en heeft hij geen behoefte aan de uitslag van de rechtszaak maar aan handvatten om scholieren te weren uit zijn eigen zaak. 8)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Ik ben het met Maestro eens, hoewel ik een aangifte niet zou adviseren. Er zijn volgens mij betere en vooral duurzamere opties.

Als scholier zou ik proberen om serieus in gesprek te gaan met de winkeleigenaar of manager en kijken of er een mogelijkheid is dat die in gesprek komt met de schooldirectie. Die kunnen volgens mij in overleg een stuk meer.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik denk dat er wel een Officier van Justitie te vinden is voor een proefproces en het allemaal niet zo lang hoeft te duren. Een dagvaarding zou wel eens snel resultaat kunnen opleveren. Een civielrechtelijk kortgeding trouwens ook.

Overigens staat er op de site van politie.nl:
Voorbeelden van huisregels:
Geen consumpties nuttigen, niet meer dan x scholieren binnen, meewerken aan een tassencontrole, verplicht gebruik maken van een winkelwagentje.

https://www.politie.nl/themas/ondernemers.html

Met niet meer dan x aantal scholieren heb ik een probleem. Met geen groepen van meer dan X aantal personen niet. Daar wordt overigens in artikelen door juristen verschillend over gedacht. Maar een totaal verbod voor scholieren zal al heel snel discriminatie vormen omdat het disproportioneel is. Bij een een beperkte toelating kan er vaak nog wel sprake zijn van proportionaliteit. En dan gaat het niet alleen om winkeldiestal maar ook om de toegangelijkheid voor andere klanten als er opeens 40 scholieren tegelijk tijdens de pauze iets willen kopen.
Een proefproces zou meer duidelijkheid kunnen verschaffen voor iedereen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

zijlvaart67 schreef: 08 mar 2021, 21:00 Waarschijnlijk ingevoerd omdat scholieren stelen als de raven..
Heeft niets met discriminatie te maken; discriminatie is namelijk alleen verboden op grond van huidskleur, ras ed dat is iets heel wat anders dan wat er nu met scholieren plaatsvindt.

Veel winkels hebben ook als regel 'max 2 scholieren' ed; puur om het tuig in de gaten te kunnen houden en de diefstallen te beperken.. en daar moeten de goeden onder lijden. Dat klopt, maar dat valt de winkel niet te verwijten, dat moet je je medeleerlingen verwijten die het daar naar gemaakt hebben..
je zegt het wat lomp maar daar komt het wel op neer denk ik. het tijdslot is niet voor niets zo gekozen. ik denk dat de "scholieren" of beter gezegd jeugd en na schooltijd wel gewoon in mag omdat ze dan wat minder blijven hangen dan tussen de middag. Dit gezegd hebbende vraag ik mij wel af als je ditzelfde beleid gaat voeren en ook zo onderbouwen/communiceren met andere doelgroepen die je liever niet in je winkel heb, incontinente bejaarden of mensen met een zak vette friet en mayo even als voorbeeld waar niemand zich aan hoeft te storen. :D
Never change a winning team

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Het gekke is alleen dat TS wel de winkel in mocht, boodschappen kon pakken en bij de kassa pas geweigerd werd.

In mijn werkgebied heeft de supermarkt bij een middelbare school geklaagd over de scholieren. Inmiddels mogen de scholieren niet meer van het terrein af van de school.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ook een prima oplossing. Feit is dat het in die leeftijd nou eenmaal niet de pareltjes van de maatschappij zijn..

Leeftijdsdicriminatie
Het mag dan rieken naar leeftijdsdiscriminatie, het is het niet - wettelijk althans. ,,Artikel 1 van de grondwet, die bepaalt dat discriminatie op grond van godsdienst, overtuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan, geldt ook voor werksituaties'', stelt de Commissie Gelijke Behandeling.

Omdat de wet niets zegt over het weigeren van scholieren op leeftijdsgronden, worden klachten hierover - die inderdaad geregeld binnenkomen - niet behandeld.

bron: AD

Gesloten