Precieze wetgeving rondom het dragen van zakmessen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Re: Precieze wetgeving rondom het dragen van zakmessen

Bericht door Dusty »

KiralyKecske schreef: 11 mar 2021, 18:38 Ik vind het een raar verhaal dat je een mes in je auto bewaart, nog wel op een plek die zo voor het grijpen ligt, voor het geval je toevallig iemand met pech tegenkomt, en dan ook voor het heel specifieke geval dat je een stuk van de brandstofslang moet afsnijden.
Vind je dat vreemd???? :roll: :roll: :roll: :wink:
Ik heb om die reden:
- ook altijd een tennisracket in de auto onder handbereik liggen, voor het geval dat er een tennisbal vanaf een tennisbaan op de weg komt en ik die dan meteen kan terugslaan,
- een honkbalknuppel voor het grijpen in de auto liggen, voor het geval er vanaf het honkbalveld een bal op de weg terecht komt,
- voetbalschoenen bij me (moet ik nog wel eerst even aantrekken.....) voor het geval er een voetbal op de rijbaan terecht komt; ik mag dit van mijn vrouw niet met mijn nette schoenen want dan worden de neuzen kaal...... :cry:

Nou je begrijpt wel ik ben een heel behulpzaam (en ook nog eens eentje die goed naar zijn vrouw luistert......, waar kom je dat tegenwoordig nog tegen?????) type! :woow:
En dat vind jij natuurlijk ook allemaal vreemd????? :roll: :wink: :wink:

Henderikus
Lid
Lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

Beste mensen mijn vraag was serieus bedoelt.
Kwam omdat ik dit topic tegenkwam.
Ik heb het gereedschapssetje waar het zakmesje bij in zit nu in de bak onder de bijrijdersstoel gelegd, is dus niet meer zo te pakken.
Als ik eens een agent tegenkom zal ik het laten zien en vragen of het zo geen problemen geeft.
Het zakmes stelt niet zoveel voor hoor, het is een heel oud klein zakmesje ;) maar ja het blijft een zakmes.
Ik hoorde van de week zelfs dat je niet eens een schroevendraaier meer in je deur mag hebben liggen.

Wat betreft die benzine lekkage door de huidige benzine dat komt regelmatig voor hoor. Je ziet ook vaker dat auto's onderweg in de brand vliegen. Dat zullen jullie ook wel merken. Begint meestal aan het eind van de benzineslang, aansluiting

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

In sommige gemeente staat in de APV en verbod op bezit van inbrekerswerktuigen.

Of je voor een enkele schroevendraaier opgeschreven wordt betwijfel ik sterk.
Maar het gerucht zal hiermee wel te maken hebben.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

Dus in die betreffende gemeentes zijn (schatting) 99% van de huishoudens in overtreding. Ik denk namelijk dat iedereen wel een schroevendraaier in zijn bezit heeft.

Vroeger werd je auto afgeleverd met een gereedschapsetje in je auto. Tang, schroevendraaier ect.

Ben wel benieuwd welke gemeentes dat zijn. Daar moet ik niet wonen of doorheen rijden.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Yizu schreef: 13 mar 2021, 08:00 Dus in die betreffende gemeentes zijn (schatting) 99% van de huishoudens in overtreding. Ik denk namelijk dat iedereen wel een schroevendraaier in zijn bezit heeft.

Vroeger werd je auto afgeleverd met een gereedschapsetje in je auto. Tang, schroevendraaier ect.

Ben wel benieuwd welke gemeentes dat zijn. Daar moet ik niet wonen of doorheen rijden.

Wetstekst

Art. 2:44 Vervoer inbrekerswerktuigen

1. Het is verboden op een openbare plaats inbrekerswerktuigen te vervoeren of bij zich te hebben.

2. Het verbod is niet van toepassing als de bedoelde werktuigen niet zijn gebruikt of niet zijn bestemd om zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
Nee hoor, want 99 procent van de huishoudens voldoet aan lid 2.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

En het is nogal een verschil of jij netjes een kistje of tasje hebt met een gereedschapssetje in je kofferbak of een losse schroevendraaier en koevoet in je deur...
Nu ben ik het er mee eens dat alleen een schroevendraaier wat magertjes is.

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

Hilde schreef: 13 mar 2021, 09:29
Yizu schreef: 13 mar 2021, 08:00 Dus in die betreffende gemeentes zijn (schatting) 99% van de huishoudens in overtreding. Ik denk namelijk dat iedereen wel een schroevendraaier in zijn bezit heeft.

Wetstekst

Art. 2:44 Vervoer inbrekerswerktuigen

1. Het is verboden op een openbare plaats inbrekerswerktuigen te vervoeren of bij zich te hebben.

2. Het verbod is niet van toepassing als de bedoelde werktuigen niet zijn gebruikt of niet zijn bestemd om zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
Nee hoor, want 99 procent van de huishoudens voldoet aan lid 2.
Ik snap 'm maar hij is wel krom.

Het is verboden om bv. een koevoet in te vervoeren. Duidelijk.

Maar het is niet van toepassing als de bedoelde werktuigen... ect

Dat is toch niet van te voren vast te stellen of het voor criminele doeleinden wordt gebruikt.

Ik gooi mijn gereedschap ook wel eens los in de bus als ik geen zin hebt om het netjes op te ruimen. Dat zie ik de volgende dag, week of maand wel weer als ik de bus of gereedschap nodig heb.

Zal goed oppassen in het vervolg.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik zie een parallel ontstaan met het scholieren in de supermarkt-topic
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Yizu, het gaat gewoon om de feiten en omstandigheden waaronder de voorwerpen worden aangetroffen. 's nachts om 4 uur op een afgelegen industrieterrein heb je wat meer uit te leggen dan om 4 uur 's middags.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

maestro schreef: 13 mar 2021, 13:15 Yizu, het gaat gewoon om de feiten en omstandigheden waaronder de voorwerpen worden aangetroffen. 's nachts om 4 uur op een afgelegen industrieterrein heb je wat meer uit te leggen dan om 4 uur 's middags.
Dat dus.
Niks kroms aan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Jas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Jas »

Je mag niet met een zakmes over straat? Dat is echt nieuw voor me. Bij mij zit er standaard een zakmes in mijn tas. In hetzelfde etui waar ook mijn tampons, tandenborstel, plakband, pen en tandpasta in zitten. Gebruik het vooral als mes voor pindakaas of brie als ik tijdens een dagje shoppen bij de supermarkt lunch haal. En omdat het handig is als je dingen kan snijden. En de tandenstoker die er in zit voor als er vuil in het stekkergaatje van mn mobiel komt. Zo nu en dan voor als ik ruig doe en wat berkenbast wil snijden om een vuurtje aan te maken. (Ja van sprokkelen weet ik wel dat het niet mag.) En vroeger om katapulten mee te snijden.

Maar ik ben dus al 18 jaar elke dag in overtreding?

Jas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Jas »

Carolien schreef: 13 mar 2021, 10:14 En het is nogal een verschil of jij netjes een kistje of tasje hebt met een gereedschapssetje in je kofferbak of een losse schroevendraaier en koevoet in je deur...
Nu ben ik het er mee eens dat alleen een schroevendraaier wat magertjes is.
Maar je kunt toch niet bekeurd worden omdat je een onopgeruimd type bent? Bij mij slingert er gerust een zaag in mn achterbak samen met skeelers, 25 zalandopakketjes die terug moeten, een longboard, wc-rollen en een matras. Sinds wanneer is een sloddervos zijn de wet overtreden?

Edit: Het is op dit forum vast niet te bedoeling om te discussieren over het waarom van de wet dus misschien is mijn reactie wat off topic.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Jas schreef: 15 mar 2021, 22:35 Je mag niet met een zakmes over straat? Dat is echt nieuw voor me. Bij mij zit er standaard een zakmes in mijn tas. In hetzelfde etui waar ook mijn tampons, tandenborstel, plakband, pen en tandpasta in zitten. Gebruik het vooral als mes voor pindakaas of brie als ik tijdens een dagje shoppen bij de supermarkt lunch haal. En omdat het handig is als je dingen kan snijden. En de tandenstoker die er in zit voor als er vuil in het stekkergaatje van mn mobiel komt. Zo nu en dan voor als ik ruig doe en wat berkenbast wil snijden om een vuurtje aan te maken. (Ja van sprokkelen weet ik wel dat het niet mag.) En vroeger om katapulten mee te snijden.

Maar ik ben dus al 18 jaar elke dag in overtreding?
Nee, een zakmes die aan de wettelijke voorwaarden voldoet bij je hebben is in princiepe toegestaan. Maar je moet er wel rekening mee houden dat het bezit op enkele plaatsen verboden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

@Jas
Zoals eerder genoemd hangt e.e.a. samen met feiten en omstandigheden en hoe e.e.a. in de apv is weggezet. Als jij in je deur los een schroevendraaier en een koevoet hebt rondslingeren en je rijdt op een bepaald tijdstip in een bepaald gebied dan heb je wat uit te leggen.
Dan heeft het geen nut om te zeggen dat je een onopgeruimd type hebt.
Een zakmes bij je dragen is ook niet overal toegestaan zoals ook eerder aangegeven.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Om het anders te verwoorden:
Er is landelijke wetgeving en meer lokale wet- en regelgeving.

Landelijk kan een mes niet verboden zijn (volgens de Wet Wapens en Munitie) en nog gezien worden als huishoudelijk artikel.
Plaatselijk (APV en/of in een veiligheidsrisicogebied) kan datzelfde mes gezien worden als ongewenst of als inbrekersgereedschap of zelfs als wapen.

Dus hoewel niet in de WWM verboden wellicht wel in andere regels. Wetten veranderen ook minder snel dan een APV of gemeentebesluit over veiligheidsrisicogebied.

Gesloten