Precieze wetgeving rondom het dragen van zakmessen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
theguitar2010
Infopolitie Gast

Precieze wetgeving rondom het dragen van zakmessen

Bericht door theguitar2010 »

Beste mensen,

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een handig zagmesje en ben gestuit op het merk kershaw. Dit merk verkoopt veel messen met het zogenaamde speedsafe mechanisme, wat betekent dat wanneer men handmatig het lemmet naar buiten duwt, dit wordt ondersteunt. Nu lees ik online enorm veen onenigheid over de precieze definitie van een stiletto. Volgens verschillende bronnen en het aanbod online zou ik zelf denken dat deze messen (zie het filmpje hieronder voor een voorbeeld) legaal zouden moeten zijn.

https://youtu.be/rM2yX9v4U10

Hieronder het werkende mechanisme wat het handmatige openen ondersteunt.

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ke ... ryo-ii.htm

Nu voldoet dit mes aan alle eisen om legaal te moeten zijn zoals het formaat (minder dan 28cm) en een eenzijdig snijvlak. Het enige waar ik over twijfel is of het mes nu valt onder stilettos door de geassiteerde opening. Volgens de verkopende websites is het legaal omdat men handmatig het lemmet moet bewegen, wat enkel geassiteerd wordt. Het mes is niet automatisch (dat wil zeggen te openen met het drukken van een knopje). Zie onderstaande websites die verkopen in nederland.

https://www.shogun.nl/wapenwet
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ke ... ryo-ii.htm

Nu vraag ik mij dus af. Mag ik naar buiten met dit zakmesje? Het lijkt mij legaal kijkend naar de bovenstaande bronnen en rondom de wetgeving. Nu wil ik het zekere voor het onzekere nemen en wil ik toch graag weten of dit mag en het mes toch niet ineens onder de illegale stilettos valt.

Mvg

theguitar2010
Infopolitie Gast

Re: Precieze wetgeving rondom het dragen van zakmessen

Bericht door theguitar2010 »

https://maxius.nl/regeling-wapens-en-munitie/artikel2/

Volgens de wet is een stiletto dus iets wat "door een druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht;". Nu moet het lemmet bij dit mes handmatig bewogen worden en gaat vervolgens geassisteerd verder open.

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/wel ... hebben.htm

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Dit is wat de wet en regelgeving zegdt:

In de wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

Wetstekst

a.stiletto:
een opvouwbaar mes waarvan het lemmet door een druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht;

b.valmes:
een mes waarvan het lemmet door een druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme, dan wel door een zwaaibeweging of door zwaartekracht rechtstandig uit het heft wordt gebracht;
Het lijkt inderdaad toegestaan, maar dan nog moet je beseffen dat er tal van plekken zijn waar het bezit evenwel verboden is. Zo zijn er veiligheidsgebieden aangewezen door de rijksoverheid of de burgemeester waar je ook geen legaal zakmes mag dragen. Denk bijvoorbeeld aan sportstadiums en de horeca waar je niet welkom bent.

Het dragen van een mes maakt de samenleving niet veiliger. Bedenk goed waarom je hem zou willen dragen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

En leg maar eens uit wanneer je je me heb gebruikt op straat (ter verdediging) dat dit mes niet meer voorbedachte raden werd gedragen op straat.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Nu ben ik even verward : bij een stiletto, zoals ik het altijd begreep komt de lemet in de lengte richting uit het handvat onder veerspanning door een druk op een knop of zo.
deze die hier beschreven wordt door TS is voor mij een klapmes??? Misschien straat jargon dat is blijven hangen uit mijn jeugd??

deze bedoel ik https://www.youtube.com/watch?v=XKVqow1BnSI

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Auto ... action.svg enkelvoudige snijkant uitvoering.
Never change a winning team

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik had hetzelfde toen ik (jaren geleden) tijdens de opleiding de definities onder ogen kreeg.

Op straat was (zo herinner ik me althans) een stiletto altijd een mes dat rechtstandig uit het handvat omhoog schoot.

Ik vraag me sinds ik de definitie heb gelezen nog steeds af waarom stilettohakken zo genoemd worden...
omdat je enkels zijwaarts omknakken? 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Bij zakmessen zijn het de omstandigheden waaronder je deze bij je hebt.

Heb je het mes aantoonbaar nodig voor je werk of blijf je er mee binnen? Geen probleem.

Loop je er altijd mee rond te flaneren? Mogelijk probleem.

Ben je op weg naar het uitgaansgebied? Probleem.

Loop je ermee binnen bij een uitgaansgelegenheid? Groot probleem.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Bericht door KiralyKecske »

theguitar2010 schreef: 08 mar 2021, 14:25 Volgens de wet is een stiletto dus iets wat "door een druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht;". Nu moet het lemmet bij dit mes handmatig bewogen worden en gaat vervolgens geassisteerd verder open.
De feitelijke werking als je het mes 'trekt' is volgens mij niet heel anders dan een stiletto. Je beweegt het lemmet een héél klein beetje en de spanning in de inwendige torsieveer zorgt ervoor dat het lemmet naar buiten wordt gedrukt. Juridisch gezien zou het mogen omdat er geen vergrendeling in zit maar ik vraag me oprecht af voor welke normale reden je zo'n ding wilt hebben, laat staan mee op straat wilt lopen.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

en in een vliegtuig niet te vergeten grote problemen :o
Never change a winning team

Henderikus
Lid
Lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

Ik heb in de deur van mijn auto een zakmes liggen en wat ander gereedschap.
Dit gebruik ik als ik eens iemand kan helpen die met pech onderweg staat.
Wat tegenwoordig veel voorkomt is benzine lekkage door de huidige benzine.
Dan snij ik een stukje van de benzine slang af en kan die persoon weer verder rijden.
Ik had eerst een aardappelschilmesje in de deur liggen maar om problemen te voorkomen vervangen door een gewoon zakmes.

Dit mag toch wel?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Nope. Dat kan zomaar tot problemen leiden.
En kan dat 'gereedschap' niet in de kofferbak liggen? Moet je dat direct kunnen grijpen? Of ligt het daar stiekem omdat het nog ergens anders makkelijk voor is?

Bovendien ligt het daar 24 uur per etmaal, overal waar je rijdt. Dus ook in uitgaansgelegenheid en in veiligheidsrisicogebied.
Dan stop je het niet alsnog weg.

En dit excuus, om een ander te helpen, is zo oud als de weg naar Rome. Ouder zelfs.

En de E5/E10 benzine tast niet alleen de uiteinde van slangen aan, als het al slangen aantast. Want dan is je auto van voor 1990 ofzo. En dan zijn niet alleen je slangen en risico maar ook pakkingen. En die repareer je niet met een mes. Kul dus. Dus gaat je reden mank. Dus loop je een risico.

Henderikus
Lid
Lid
Geslacht:

Hallo Pim,
Ik snap uw reactie dat het een excuus zou zijn. Maar dat is het bij mij echt niet.
In de koffer leggen lukt bij mij niet, het is een Berlingo grijskenteken. (dan vliegt het de auto door)
Maar ik zal het onder mijn stoel gaan leggen, daar is ruimte genoeg voor en valt het niet zo op en ligt het niet voor handen.

De lekkage van benzineslangen door E10 begint meestal aan het eind van de slang, aansluiting.
Dit gebeurt helaas ook bij jongere auto's. Daarom raad ik iedereen aan als het kan E0 te tanken, doe ik ook.

Ik ben oldtimerliefhebber, kom zodoende ook vaak met andere oldtimer eigenaren in contact. deze corona tijd niet veel.
Vandaar dat ik meestal gereedschap bij me heb.
Vroeger was het normaal dat je een zakmes op zak had, als je even naar je volkstuin ging of zo.
Maar ja vandaag de dag kan dat niet meer, en ik snap dat jullie als politie grenzen moeten stellen en daar heb ik begrip en respect voor.

Mijn vraag was dus serieus bedoelt, en ik zal straks mijn gereedschap en zakmes onder mijn stoel leggen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Henderikus schreef: 10 mar 2021, 15:01 en ik zal straks mijn gereedschap en zakmes onder mijn stoel leggen.
Dat is misschien nog wel erger dan het in de deuropening bewaren, want onder de stoel lijkt het alsof je het wil verbergen.

Neem het advies over en bewaar het op een of andere manier om de kofferbak. Desnoods in een opbergdoos die vastgezet kan worden. Ik heb zelf een krat in de kofferbak die met klittenband op de bodem vast kan worden gemaakt. Maar dit kan ook eenvoudig met een net of touw.
PDC | DICT

Henderikus
Lid
Lid
Geslacht:

Hallo KaaDee,

Ik had het even duidelijker moeten zeggen.
Bij de Berlingo grijs kenteken kun je de bijrijdersstoel opklappen en daar zit een opbergruimte onder.
Daar heb ik ook de startkabels en een sleepkabel liggen.

Pas geleden ben ik in Steenwijk nog gecontroleerd bij een verkeerscontrole en was alles goed.
Wel even gezellig wat lolletjes gehad met de agenten.

Ik heb alle respect voor jullie politieagenten, vooral in deze tijd.

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Bericht door KiralyKecske »

Ik vind het een raar verhaal dat je een mes in je auto bewaart, nog wel op een plek die zo voor het grijpen ligt, voor het geval je toevallig iemand met pech tegenkomt, en dan ook voor het heel specifieke geval dat je een stuk van de brandstofslang moet afsnijden.

Waarom zou je een willekeurig iemand met dit soort dingen langs de weg helpen? Waarom zou iemand het een goed idee vinden als een wildvreemde aan zijn auto gaat sleutelen in plaats van de ANWB of de garage?

Maargoed, als het mes wel een keer wordt gevonden in het deurvak of in de opbergruimte onder de stoel ga je heel wat uit te leggen hebben.

Gesloten