Snelheidsovertreding - staandehouding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Michel88
Infopolitie Gast

Snelheidsovertreding - staandehouding

Bericht door Michel88 »

Goedenavond,

Ik ben vanmiddag ten staande gehouden en ik kreeg een verkeersboete voor te hard rijden. Uiteraard verdiend, want ik reed 140 op een weg (A4) waar je 100 mag rijden.

De agent reed parallel aan mijn weg (ik zat op de a4 en hij reed op de weg van leiderdorp die zou samenkomen met de A4.) Ik zag hem dan totaal niet, maar op het moment van samenvoegen reed ik al 120, omdat er meerdere voertuigen gingen invoegen.

De agent gaf aan dat ik 160 reed en dit is absoluut niet mogelijk omdat ik een melding krijg als ik de 150 aantik. Ik vroeg om videobeelden aangezien ik het er niet mee eens was, maar dit was niet mogelijk. Ik vraag me af of de agent zo wel accurate meting kan maken omdat zijn weg relatief krom liep.

Binnenkort kan ik een brief met een proces verbaal ontvangen en ik vroeg mij dus af of de agent zijn meting moet bewijzen of dat zijn woord al genoeg is?

Alvast bedankt!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Snelheidsovertreding - staandehouding

Bericht door Pim »

Zijn woord is genoeg.
Veel snelheidovertredingen met staandehouding zijn zonder videomateriaal.
De agent zal in een procesverbaal omschrijven van waar tot waar hij heeft waargenomen.
Hoe hij heeft waargenomen (aflezen boordsnelheidsmeter/anders), of het een geijkte snelheid was of niet, en wat het ijkverschil was, etc.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36

Bericht door Mafkees »

Je zegt zelf dat je 140 reed en de agent zegt 160. Voor welke snelheidsoverschrijding heb je een boete gekregen?

Michel88
Infopolitie Gast

Bericht door Michel88 »

Bedankt voor de snelle reacties. Agent gaf aan dat ik 160 reed, maar daar gaat nog 9 km vanaf en dan nog eens 5 km. (Excuses: mijn eerste boete dus ik heb er niet veel verstand van, maar had iets met ijkcorrectie te maken).

Niet mijn rijbewijs kwijt, maar toch een proces verbaal. Mijn volgende vraag is dus of de agent wel zo mijn snelheid mag bepalen? Ik reed namelijk op de meest linker strook van de A4 richting Den Haag. Daarnaast zat er ook een brede berm tussen de wegen in, waarbij zijn weg dan ook niet volledig paralel loopt met de snelweg. Dit zou misschien verklaren dat hij op andere snelheid moest rijden om naast mij te kunnen rijden? Moment van samenvoegen was mijn snelheid wel aanzienlijk verminderd.

Nogmaals bedankt voor uw reacties.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Om een goede meting te doen hoef je niet recht achter het andere voertuig te rijden. Eventuele kleine verschillen in de snelheid worden opgelost door de verplichte correctie die moet worden toegepast op de gemeten snelheid.
De verbalisant moet natuurlijk wel in het dossier duidelijk aangeven hoe hij de meting heeft uitgevoerd zodat de rechter dit kan toetsen.
Stay safe out there.

Gesloten