Avondklok en mantelzorg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jesper

Re: Avondklok en mantelzorg

Bericht door Jesper »

Frans schreef: 11 mar 2021, 16:17 Maar DAT is niet aan de orde, je drukt op de verkeerde deurbel.
Ik snap dat de politie de avondklok niet heeft bedacht maar mijn vraag was in eerste instantie handhavend.

De wetgever bedenkt de avondklok, de wetgever bedenkt de eigen verklaring avondklok als middel om als uitzondering over straat te kunnen. Nu zegt de handhaving (politie) hier op dit forum; alleen een eigen verklaring is niet goed genoeg. Je moet meer bij hebben anders krijg je vermoedelijk alsnog een boete. Dan vraag ik wat voor informatie dan en dat blijft tot op heden onduidelijk.

Ik heb namelijk gebeld met de artsenfederatie KNMG en die zeggen dat het weigerbriefje wel degelijk valt onder de beroepsnorm. Dit is dus niet iets vrijblijvends waar artsen zomaar van af kunnen wijken wat ik begrijp. Wellicht komen mijn reacties daarbij wat zeurend of bijdehand over maar de vraagstelling is oprecht en relevant. Dat spijt mij maar ik vind het ook jammer dat mijn reacties zo sterk worden veroordeeld terwijl ik verder volgens mij beleefd en correct blijf.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Je bent zeker beleefd en correct. Maar je vraagt politieagenten om een niet-bestaande uitzondering op een landelijke maatregel te bedenken.

Zoals Frans aangaf zijn er slechts een aantal opties en is er verder niets. Dan kun je het voor jezelf een goede reden vinden en er een goed verhaal bij hebben, officieel voldoe je ten tijde van een controle niet aan de genoemde uitzonderingen. En dan krijg je dus een boete. Want de politie hoeft (gelukkig) niet voor iedereen te beoordelen of de mondelinge reden goed en geloofwaardig is. Dat kun je voorleggen aan een rechter en de kans is groot dat hij/zij je gelijk geeft.

En hoewel je het aan de reacties wellicht niet direct leest, de meeste collega's zullen echt wel begrip hebben voor jouw reden om toch op pad te gaan. Maar handhaven betekent dat je soms geen ruimte hebt voor eigen interpretatie en dus krijg je bij controle een bekeuring.

De reguliere wetgeving is niet perfect (dat zal iedere collega beamen) maar een spoedwet is dat al helemaal niet. Het is niet anders, we zullen het er mee moeten doen. Het is aan eenieder of je wil proberen de gaten in de wet op te zoeken. Maar doe je dat, accepteer dan de gevolgen.
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Jesper schreef: 11 mar 2021, 17:02Ik heb namelijk gebeld met de artsenfederatie KNMG en die zeggen dat het weigerbriefje wel degelijk valt onder de beroepsnorm. Dit is dus niet iets vrijblijvends waar artsen zomaar van af kunnen wijken wat ik begrijp.
Volgens mij bepaald mijn huisarts precies zelf waar hij een brief over en voor schrijft, of niet. Tot nu toe is het bij geen enkele controle een probleem geweest anders dan: euhm, kun je niet beter datzelfde dingetje uitprinten als al die andere... euhm... anderen... die ermee lopen te zwaaien (beveiliging ziekenhuis, tbv bloedprikken), dat zijn we tenminste al gewend... maar daar doen we juist niet aan mee. Verder: ja, je komt knap zeurend over, maar dat is niet omdat je zeurt maar omdat je in een kringetje loopt en we daarom bij het begin uitkomen. De telefoniste vam de KNMG kan zeggen wat ze willen, er zijn regels en die volg je gewoon. Krijg je, volgens die regels, van je eigen huisarts, geen brief... dan kom je dus niet in aanmerking voor zo'n brief.

Alle andere opties heb je kennelijk niet, zzp-er of PGB vallen af en een andere arts weet al helemaal niet wat ie ermee aan moet, daar kan iedereen, en dat bedoel ik nog niet eens verkeerd, wel om eender welke reden dan ook elk verhaaltje op gaan hangen wat DIE arts vervolgens, tadaaaaa, weer moet gaan verifiëren bij, jawel, je eigen huisarts.... als die er al van weet.

En zo is het cirkeltje rond...
Frans
Beheerder

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Jesper schreef: 11 mar 2021, 01:12
1. Daarnaast vraag ik mij af of het gerechtvaardigd is dat ik beboet kan worden puur omdat ik iets niet afdoende kan bewijzen en er tot dusver ook geen goede opties zijn genoemd om dit te bewijzen. Dat voelt niet erg redelijk in ieder geval. Volgens mij hoort er altijd enig bewijs te zijn wat het tegendeel bewijst.

2. Daarbij vermoed u dat ik op zoek ben naar gaten, dat klopt wel een beetje. Die hele avondklok wet is in mijn ogen een gedrocht wat weinig meer te maken heeft met corona bestrijding. Het is een goed voorbeeld hoe een hele grote groep goedwillende mensen worden gestraft door een kleinere groep die lak heeft aan de coronaregels. Kunt u mij het kwalijk nemen dat ik zoek naar de grenzen van de wet als ze dusdanig draconisch en onrechtvaardig zijn?
Hier draait het dus om bij u.
In plaats van u te concentreren op hoe u door de avondklokcontrole heen komt gaat het u dus om de rechtmatigheid van die wet en de argumenten waarom deze wet in het leven is geroepen. Ook laat u weten dat u anders denkt over het nut en de noodzaak van die wet.

Ik betwist ook wel eens het nut van een rood verkeerslicht in de polder of industrieterrein. Maar dat geeft mij nog niet het recht het rode licht ervan te negeren. Ik niet als het 3 uur in de ochtend is en er duidelijk geen ander verkeer aankomt.

Als ik niet kan bewijzen dat ik WEL in het bezit ben van een rijbewijs omdat ik deze NIET kan laten zien ontvangt ik daar ook een boete voor.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Jesper »

KaaDee schreef: 11 mar 2021, 20:20 De reguliere wetgeving is niet perfect (dat zal iedere collega beamen) maar een spoedwet is dat al helemaal niet. Het is niet anders, we zullen het er mee moeten doen. Het is aan eenieder of je wil proberen de gaten in de wet op te zoeken. Maar doe je dat, accepteer dan de gevolgen.
Dank voor deze heldere en vriendelijke reactie. Ik ga het met tegenzin nog eens een paar weken aankijken in de hoop dat de avondklok met de zomertijd wel opgeheven is.
Frans schreef: 11 mar 2021, 20:39 De telefoniste vam de KNMG kan zeggen wat ze willen, er zijn regels en die volg je gewoon. Krijg je, volgens die regels, van je eigen huisarts, geen brief... dan kom je dus niet in aanmerking voor zo'n brief.
Het cirkeltje is mij inmiddels duidelijk en ik snap dat er in mijn geval geen oplossing voor is dus ik zal het hierbij laten. Ik wil alleen nog wel benoemen dat u wel heel makkelijk heengaat over wat zowel mijn eigen huisarts zegt, als de KNMG website als de KNMG telefoniste. Zij waren alle drie ook duidelijk dat het niet ging om de aard van mijn verzoek maar om het principe van het niet willen geven van een verklaring. Dus dat uw huisarts hierin (te) makkelijk is wil niet zeggen dat dat dan maar de regel of norm is.
Pim schreef: 11 mar 2021, 22:50 Ik betwist ook wel eens het nut van een rood verkeerslicht in de polder of industrieterrein. Maar dat geeft mij nog niet het recht het rode licht ervan te negeren. Ik niet als het 3 uur in de ochtend is en er duidelijk geen ander verkeer aankomt.
Ik hou mij toch netjes aan de wet, ik ben niet buiten geweest tijdens de avondklok tot nog toe en ga dat op basis van de reacties hier vermoedelijk ook niet doen. Maar tijdens zo’n discussie vind ik mag wel benoemd worden dat een wet onzinnig is – uiteraard begrijp ik daarbij dat die wet niet gaat veranderen en ook niet door de mensen hier op het forum is bedacht. Tenzij Grapperhaus ook lid blijkt te zijn maar ik vermoed van niet :roll: .
Als ik niet kan bewijzen dat ik WEL in het bezit ben van een rijbewijs omdat ik deze NIET kan laten zien ontvangt ik daar ook een boete voor.
Ik vind dit niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat juist rijvaardigheid zeer eenvoudig is aan te tonen door een algemeen erkend bewijs te laten zien. Hele punt van deze discussie was juist dat er in dit geval juist geen goede mogelijkheden zijn om mijn ‘rijvaardigheid’ aan te tonen.

Alsof er geen rijbewijzen bestonden en ik een eigen verklaring rijbewijs bij had. En dan zegt u, ja maar dat u zelf zegt dat u kunt rijden betekend niet dat u kunt rijden. Ik wil graag een aanvullende verklaring van de Gemeente dat u rijvaardig bent. En dat als ik dan de gemeente bel dat die zich beroepen op hun ambtenaren normen die stellen dat zij geen verklaringen over rijvaardigheid van burgers mogen uitgeven. En dan zegt u, pech gehad hier is een boete en ga het maar uitleggen voor de rechter. Die mij dan wellicht gelijk geeft maar ik heb toch geen zin in al dat gedoe.

Maargoed, het cirkeltje is rond wat mij betreft, ik ga het nog wel even aankijken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Jesper schreef: 12 mar 2021, 01:07Het cirkeltje is mij inmiddels duidelijk en ik snap dat er in mijn geval geen oplossing voor is dus ik zal het hierbij laten. Ik wil alleen nog wel benoemen dat u wel heel makkelijk heengaat over wat zowel mijn eigen huisarts zegt, als de KNMG website als de KNMG telefoniste. Zij waren alle drie ook duidelijk dat het niet ging om de aard van mijn verzoek maar om het principe van het niet willen geven van een verklaring. Dus dat uw huisarts hierin (te) makkelijk is wil niet zeggen dat dat dan maar de regel of norm is.
Weet je Jesper, als je nu echt denkt dat het voor ons als ouders van een (1) jong-volwassene op een school met 1300 leerlingen in het bijzonder onderwijs (en dan nog op die ene school, er staan er meerdere bij elkaar) een uitzondering is om zo'n brief aan te vragen dan denk ik dat dat op zijn minst naïef is. Maar het is wat het is, jij hebt je antwoord, de mensen die het nodig hebben krijgen hun verklaring.
Frans
Beheerder

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Jesper, je richt je tot de verkeerde. Niet de huisarts maar de behandelaar kan het beste beoordelen of het nodig is dat hij ook 's avonds bezoek ontvangt. Je eigen huisarts kan dat niet en zijn huisarts kent jouw wellicht niet, terwijl zijn behandelaar jou mogelijk wel kent en de situatie beter kan beoordelen en een oordeel kan geven of het wel of niet noodzakelijk is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Jesper »

Frans schreef: 12 mar 2021, 09:04 Weet je Jesper, als je nu echt denkt dat het voor ons als ouders van een (1) jong-volwassene op een school met 1300 leerlingen in het bijzonder onderwijs (en dan nog op die ene school, er staan er meerdere bij elkaar) een uitzondering is om zo'n brief aan te vragen dan denk ik dat dat op zijn minst naïef is. Maar het is wat het is, jij hebt je antwoord, de mensen die het nodig hebben krijgen hun verklaring.
Ik vind het een beetje irritant dat u twee dingen blijft samenvoegen die losstaan van elkaar. Enerzijds heb je hoe huisartsen omgaan met het 'weigeringsbriefje' of het afgeven van een verklaring aan eigen patiënten. Anderzijds heb je de aanleiding waarom een patiënt een verklaring vraagt. U blijft net doen alsof daar een verband tussenzit en dat als iemand een verklaring echt nodig heeft die hem wel krijgt.

Dat klopt dus niet, mijn huisarts (en vele anderen) geven uit principe een dergelijke verklaring niet af. Het maakt dus niet uit waarom de patiënt hier om vraagt, of de aanleiding nu ernstig is of niet, ze worden doorverwezen naar een onafhankelijke arts. Dat uw huisarts wel verklaringen afgeeft kan, wellicht is de huisarts niet lid van de KNMG of interpreteert hij de regels anders of overtreed hij ze bewust. Daarbij ben ik echt niet zo naïef om te denken dat uw huisarts de enige uitzondering is, er zullen ongetwijfeld meerdere huisartsen zijn die dit anders interpreteren. Maar uw statement dat mensen die het nodig hebben wel een verklaring krijgen van hun huisarts is onjuist, dat ligt geheel aan de betreffende huisarts en niet aan de noodzaak.
maestro schreef: 12 mar 2021, 09:31 Jesper, je richt je tot de verkeerde. Niet de huisarts maar de behandelaar kan het beste beoordelen of het nodig is dat hij ook 's avonds bezoek ontvangt. Je eigen huisarts kan dat niet en zijn huisarts kent jouw wellicht niet, terwijl zijn behandelaar jou mogelijk wel kent en de situatie beter kan beoordelen en een oordeel kan geven of het wel of niet noodzakelijk is.
Ik ben uw eerdere reactie niet vergeten, dit balletje rolt nog bij de betreffende organisatie.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Jesper, onafhankelijk van je mening (en die van je eigen "principiële huisarts") worden je opmerkingen (en die van de KNMG) dagelijks in de praktijk en dus feitelijk gewoon keihard ingehaald. Dat het eerst niet kon, mocht en nu een fout is van mijn huisarts... het zal allemaal wel.

Zou je het misschien ook eens bij jezelf moeten zoeken en concluderen dat je met een niet-legitieme reden bij een arts komt om zo'n brief? Met andere woorden, hij is al van mening dat je er geen recht op hebt. Maar dit kan je eigen arts natuurlijk slecht verkopen en daarmee kan jouw en elke (huis)arts natuurlijk mooi verwijzen naar de website van de KNMG die je "in rondjes laat rennen". Want ondanks alle pogingen, alle informatie, alles wat je hier in het onderwerp zegt én schrijft is er volgens mij niemand echt van overtuigd dat je die verklaring nódig hebt.

Ja, je bent tegen het fenomeen avondklok, samen met veel andere Nederlanders, en ja, kennelijk is er behoefte om 's avonds iets buiten de deur te doen, samen met veel andere Nederlanders maar dan kom ik weer terug op wat ik eerder zei: de politie gaat daar niet over. Die handhaaft wetgeving, een noodmaatregel, de avondklok... en nee, die is niet altijd prettig, maar veel slimmere mensen dan ikzelf hebben in al hun wijsheid besloten dat die nodig is en ik ben geen viroloog, heb absoluut geen verstand van dat soort ziektes en heb er dus ook geen mening over.

Ik denk ook dat dat, behalve naar Den Haag een brief schrijven, het antwoord is op je vraag. Zolang de maatregel er is, en dat is zoals het er nu uitziet in ieder geval nog zo'n 2 weken, zul je het hiermee moeten doen.
Frans
Beheerder

Jesper
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Jesper »

Het hele avondklok verhaal is wat mij betreft afgesloten. Of ik het er mee eens ben of niet, zoals je zelf zegt we moeten het er maar mee doen. Of ik die verklaring echt nodig heb ligt volgens mij in het midden; namelijk een grijs gebied. Formeel kun je zeggen dat de hulp die ik wil verlenen aan mijn vriend niet zo spoedeisend is dat het niet kan wachten tot de volgende ochtend. Aan de andere kant nu de maatregelen maand na maand worden verlengd zijn eenzaamheid en psychische problemen wel degelijk urgenter geworden voor bepaalde groepen. Echter die discussie is verder in rondjes blijven lopen en is toch iets wat wij op dit forum niet opgelost krijgen. We moeten dit maar overlaten aan de mensen die 'slimmer zijn dan ons', of handiger zijn in de baantjes carroussel.

Het enige punt wat ik wilde maken is dat u onterecht blijft beweren dat ik geen verklaring krijg van mijn huisarts omdat ik 'geen legitieme reden heb'. Dat is gewoon onjuist. Ik heb in het verleden mijn arts wel eens benaderd met een ernstiger medische probleem en toen kreeg ik ook geen verklaring. Voor mijn arts is dat blijkbaar een principekwestie. Daarbij ben ik het zeker met u eens dat die opvatting van mijn arts en het KNMG achterhaald zijn. Immers de eigen huisarts kent de patiënt het beste dus het is niet meer dan logisch dat die huisarts bepaalde, kleinere zaken gewoon op papier durft te zeggen. Of in het geval het echt niet door de beugel kan het lef heeft om de patiënt nee te verkopen. Echter dat is helaas niet de praktijk. Maar u moet niet doen alsof ik geen poot heb om op te staan omdat mijn huisarts andere principes heeft dan die van u.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door ThunderSTreak »

Topic gesloten na afdoende beantwoording.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gesloten