Bekeuring in België

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ruudh66
Infopolitie Gast

Bekeuring in België

Bericht door Ruudh66 »

Dag

Ik ben al doorverwezen naar de site van de Rijksoverheid inzake internationale politiesamenwerking maar daar vind ik geen antwoord op mijn vraag

Mijn vraag is als een politieagent een overtreding denkt waar te nemen op Nederlands grondgebied maar deze agent dan iemand staande houden na de grens 7 kilometer al in België zijnde en dan een bekeuring uitdelen.?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Bekeuring in België

Bericht door zijlvaart67 »

Er bestaat al een verdrag inzake grensoverschrijdend politie-optreden, maar daarin zijn de eisen nog heel streng (Verdrag grensoverschrijdend politioneel optreden):

Wetstekst

Artikel 8. Bevoegdheden bij optreden op eigen initiatief
Ter afwending van een acuut gevaar voor lijf, leden, goederen of gezondheid danwel ter voorkoming van een ernstige verstoring van de openbare orde en veiligheid kan de grensoverschrijdende ambtenaar, met inachtneming van het recht van de gaststaat, de nodige bevoegdheden uitoefenen die geen uitstel dulden, met dien verstande dat nooit verdergaande bevoegdheden mogen worden uitgeoefend dan toegestaan in de zendstaat.

Als het herziene verdrag al is ingevoerd, dan zijn de bevoegdheden verruimd, maar vooralsnog begrijp ik dat dit de motivatie moet zijn.
Teken gerust bezwaar aan; altijd leuk om een rechter zich hierover te laten buigen..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Kortom voor welke overtreding werd er staande gehouden?
Stay safe out there.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik denk dat hier artikel 21 van het verdrag van toepassing is en dan is er geen beperking in de afstand. Alleen de voorwaarde dat de gaststaat gewaarschuwd wordt.

https://wetten.overheid.nl/BWBV0006758/ ... _Artikel21
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Het mogelijk niet juist toepassen van deze regels zullen voor de rechtmatigheid van de opgelegde boete geen gevolg hebben. De gedraging is immers op NL grondgebied waargenomen. Dat de afhandeling over de grens plaats vond maakt dit niet anders.
Maar ja, bezwaar maken kost je niets en de boete wordt niet hoger.
Stay safe out there.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Eens, overigens ter info:
'Volgen' is 'normaal' achter iemand aanrijden en 'achtervolgen' is 'achter iemand aan racen die tracht te vluchten en hierop een interventie plegen..

Ik acht art 21 hiet niet van toepassing, vooralsnog..denk ik..

Richtinggevend kader:
Volgen
Hieronder wordt verstaan het tactisch volgen [slim en zoveel mogelijk onopvallend ter voorkoming van een opgejaagde situatie] van een of meerdere personen, die zich in/op enig voertuig verplaatsen, met als doel door signaleren en informeren van positie en omstandigheden van het (motor)voertuig en inzittenden een controle/aanhouding voor te bereiden.

Achtervolgen
Hieronder wordt verstaan het direct gecoördineerd, met een of meer herkenbare dienstvoertuigen volgen van personen in/op enig voertuig, welke personen zich met dat voertuig kennelijk opzettelijk aan een controle/aanhouding trachten te onttrekken, met de bedoeling dit (motor)voertuig daadwerkelijk tot stilstand te brengen en wettelijke bevoegdheden ten aanzien van deze personen toe te passen, onder de in deze procedure aangegeven omstandigheden.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Collega's in de grensstreek hakken vaker met dit bijltje. Vooral als er een stopteken op een snelweg gegeven wordt. Het gebeurd vaak dat een overtreding gezien wordt een paar kilometer voor de grens. Maar de eerst volgende parkeerplaats of afrit enkele kilometers België in is. In dit geval ligt het dus niet aan de collega's dat ze niet eerder tot staandehouding over konden gaan. Op de snelweg stil gaan staan omdat je dan nog net op Nederlands grondgebied bent is ook allerminst wenselijk.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Daarom denk dat een bezwaar puur op basis van de plaats van de staande houding geen kans maakt.
Mede gezien het feit dat rechters het niet staande houden terwijl de mogelijkheid wel bestond juist afkeuren.
Stay safe out there.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Bericht door Botje »

maestro schreef: 05 mar 2021, 02:18 Ik denk dat hier artikel 21 van het verdrag van toepassing is en dan is er geen beperking in de afstand. Alleen de voorwaarde dat de gaststaat gewaarschuwd wordt.

Voor zover ik weet moet dit verdrag nog geratificeerd worden en is het dus nog niet van kracht.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Bericht door Botje »

Proost schreef: 05 mar 2021, 10:53 Collega's in de grensstreek hakken vaker met dit bijltje. Vooral als er een stopteken op een snelweg gegeven wordt. Het gebeurd vaak dat een overtreding gezien wordt een paar kilometer voor de grens. Maar de eerst volgende parkeerplaats of afrit enkele kilometers België in is. In dit geval ligt het dus niet aan de collega's dat ze niet eerder tot staandehouding over konden gaan. Op de snelweg stil gaan staan omdat je dan nog net op Nederlands grondgebied bent is ook allerminst wenselijk.
Voor een overtreding mogen de collega's de grens niet over. Hooguit om bij de eerste mogelijkheid weer te keren en terug naar Nederland te gaan. Punt. Tenzij er in deze casus sprake is geweest van een "gemengde" patrouille, een Nederlandse collega met een Belgische collega, kan ik niet anders dan concluderen dat hoewel de overtreding in Nederland heeft plaatsgevonden, de staandehouding in België niet had mogen plaatsvinden. Of dat vervolgens gevolgen voor de bekeuring heeft weet ik niet maar ik zou er zeker een bezwaartje tegenaan gooien.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Botje schreef: 05 mar 2021, 12:37 Voor een overtreding mogen de collega's de grens niet over. Hooguit om bij de eerste mogelijkheid weer te keren en terug naar Nederland te gaan. Punt.
Waaruit blijkt dat het om een overtreding ging? Hier heeft TS nog geen uitsluitsel gegeven.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Botje schreef: 05 mar 2021, 12:26
maestro schreef: 05 mar 2021, 02:18 Ik denk dat hier artikel 21 van het verdrag van toepassing is en dan is er geen beperking in de afstand. Alleen de voorwaarde dat de gaststaat gewaarschuwd wordt.

Voor zover ik weet moet dit verdrag nog geratificeerd worden en is het dus nog niet van kracht.
Je hebt, gelijk. Ik keek alleen naar de datum van inwerkingtreding van het vedrag. Maar bepaalde artikelen, waaronder artikel 21, zijn inderdaad nog niet inwerking getreden.

Dan geldt artikel 18 van het Verdrag tussen het Koninkrijk België, het Koninkrijk der Nederlanden en het Groothertogdom
Luxemburg inzake grensoverschrijdend politieel optreden, gedaan te Luxemburg op 8 juni 2004. Ook dat kent geen beperking in afstand (wat heel vroeger wel beperkt was tot 10 Km), maar wel beperkingen omtrent de aard van het feit dat het betreft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ruudh66 schreef: 04 mar 2021, 20:18 Mijn vraag is als een politieagent een overtreding denkt waar te nemen op Nederlands grondgebied maar deze agent dan iemand staande houden na de grens 7 kilometer al in België zijnde en dan een bekeuring uitdelen.?

Aangezien het kennelijk om een simpele bekeuring gaat, ben ik 't met Botje eens; de grens over is mazzel voor de bestuurder en dat hadden ze gewoon op kenteken moeten afhandelen, dan was er niets aan de hand geweest..

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

zijlvaart67 schreef: 05 mar 2021, 14:56 Aangezien het kennelijk om een simpele bekeuring gaat, ben ik 't met Botje eens; de grens over is mazzel voor de bestuurder en dat hadden ze gewoon op kenteken moeten afhandelen, dan was er niets aan de hand geweest..
Ik zou toch graag willen weten waar het precies over gaat. Heb ook wel eens lui aan de kant gezet die 60km overschrijding een simpel feit/overtreding vonden omdat het toch nacht was en er vast niemand op de weg was.

Daarentegen kan ik me ook moeilijk voorstellen dat collega's iemand na rijden 7 km België in voor een gordel.
Dus als TS nog van plan is een reactie te plaatsen, dan graag even specificeren over welk feit we het hier hebben.

Op zich ben ik dan ook wel benieuwd hoe een rechter hier tegenaan kijkt. Ik bedoel, een verbaal op kenteken op maken met als onderbouwing "corona" wordt door de rechter onherroepelijk van tafel geveegd. Een verbaal op kenteken met als reden "we waren anders de grens over....". Toch nieuwsgierig.

Ruudh66
Infopolitie Gast

Bericht door Ruudh66 »

Dag overtreding gaat om als bestuurder tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat vasthouden code r545

Gesloten