2e keer met alcohol aangehouden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Domme-Ezel
Infopolitie Gast

2e keer met alcohol aangehouden

Bericht door Domme-Ezel »

Hallo,

Ik ben vorige week voor de 2e keer in 5 jaar tijd aangehouden door politie in de auto met alcohol op.

4.5 jaar geleden de 1e keer en toen ben ik mijn rijbewijs 2 maanden kwijt geweest en heb ik een EMA gevolgd.

Vorige week blies ik over de limiet en is mijn rijbewijs weer ingevorderd. Ook gaat er een melding naar het CBR.

Ik krijg nu met 3 dingen te maken:

1 - politierechter ( die gaat mij 6 mond OBM opleggen en 1000 euro boete.
2 - CBR psychisch onderzoek ( kom je bijna niet doorheen lees ik als het de 2e keer is. Heronderzoek kan pas 1 jaar later.
3 - recidive wet: als je 2x binnen 5 jaar de fout in gaat dan wordt je rijbewijs van rechtswege ongeldig.

Eigen schuld dikke bult. Maar wat kan ik verwachten? Dat ik minimaal 1.5 jaar mijn rijbewijs niet terug zie?

Kan het ook zijn dat de politie geen melding maakt bij het CBR en ik dan alleen met de rechter te maken krijg?

Domme-Ezel
Infopolitie Gast

Re: 2e keer met alcohol aangehouden

Bericht door Domme-Ezel »

Ik verwacht geen medelijden op dit politie forum, want dat is ook helemaal onterecht.

Is volkomen mijn eigen schuld. Maar is de drie dubbele straf niet te zwaar?

En de rechter en een onderzoek en ook nog eens rijbewijs automatisch ongeldig.

1000 euro en 6 maanden OBM volledig terecht. Psychisch onderzoek kost 1300 euro, snap ik ook.

In de regel wordt je per definitie als alcoholist aangemerkt en moet je een jaar later nog een keer. Dat kost buiten een jaar niet rijden nog eens 1300 euro.

En daar boven op verklaart de rechter je rijbewijs ook bij een positief doorlopen onderzoek alsnog ongeldig. Dan moet je weer theorie examen en praktijk examen doen.

Alle procedures lopen langs elkaar en je bent met alle wachttijden etc sowieso 1.5 jaar verder en ongeveer 3500 a 4000 euro.

Ik snap de straf, maar is dit niet erg vergaand?

Mijn persoonlijke omstandigheden zijn niet relevant, maar ik ga waarschijnlijk ontslagen worden zonder rijbewijs en mijn relatie is ook op 80km afstand.

Had ik natuurlijk moeten bedenken voor ik vorige week de auto instapte, maar deze fout heeft zeer vergaande consequenties zo.

Kan ik nog iets doen verder eraan, of is het niet anders dan accepteren?

Qoenn
Lid
Lid
Aspirant

Bericht door Qoenn »

Domme-Ezel schreef: 02 mar 2021, 19:48Eigen schuld dikke bult. Maar wat kan ik verwachten? Dat ik minimaal 1.5 jaar mijn rijbewijs niet terug zie?
Wij zijn geen officier van justitie en/of rechter. Alleen die zullen je hier een zinnig antwoord op kunnen geven. Zij zijn beter op de hoogte van jouw verleden, promillage en persoonlijke omstandigheden dan wij. Het maakt overigens ook nog uit of je beginnend bestuurder bent. Hier zit niets anders op dan afwachten.
Domme-Ezel schreef: 02 mar 2021, 19:48 Kan het ook zijn dat de politie geen melding maakt bij het CBR en ik dan alleen met de rechter te maken krijg?
Nee, in mijn ogen niet, zeker niet als het dermate hoog was dat je rijbewijs is ingevorderd. Het CBR gaat buiten het strafrecht om en is bestuursrechtelijk. Deze twee trajecten (straf- en bestuursrecht) bestaan naast elkaar en zal dus niet óf óf zijn.

Kijk ook eens op: https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedra ... -ema-2.htm en op https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... l-en-drugs

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Heeft u al contact gehad met een advocaat?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Eens met mijn (eerste) voorligger; Een OvJ cq een rechter kan rekening houden met persoonlijke omstandigheden, wij zitten niet in die positie. Wij kunnen alleen de regels aanhalen waar u mee te maken krijgt..

Alcoholmisbruik wordt in Nederland verhoudingsgewijs zwaar bestraft, dat ben ik met u eens, maar ook dat helpt u niet. Overigens zeg ik daarmee niet dat ik het oneens ben met dergelijke zware straffen..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Gesloten