Kostenplaats schade inboxen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Blerick1984
Infopolitie Gast

Kostenplaats schade inboxen

Bericht door Blerick1984 »

Goedendag allen,

Als iemand een stopteken negeert en uiteindelijk wordt ingeboxt, wie betaalt dan de schade aan de politievoertuigen?

Met vriendelijke groet,

Wim

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Kostenplaats schade inboxen

Bericht door zijlvaart67 »

Als er schade ontstaat; waarschijnlijk de belastingbetaler..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Er bestaat wel een verzekering voor politievoertuigen. Wat er in die dekkingsvoorwaarden staat weet ik ook niet.
Zoals gezegd is het overheidsgeld. Ook als die voertuigen vervangen worden.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Bericht door SWAT »

Vermoedelijk zal de politie de schade proberen te verhalen op de verzekeraar van de andere partij. Lukt dit niet dan is de belastingbetaler de pineut.
Stay safe out there.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Wie boxed wie nu in?? is toch all in the game?? daar hebben wij met zij allen ooit voor gekozen.
De belasting betaler betaald dat net als de handboeien en de wasstraat.
Never change a winning team

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

ik vrees idd dat het daar op uitdraait. Een verzekeraar van een particulier wil gerust wel voor schades opdraaien, maar hardhandig inboxen is een vorm van 'geweld' en de politie is verantwoordelijk voor het geweld dat zij gebruikt..

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Het kan wel eens sterk afhangen van de situatie. Bij (poging tot) inboxen wordt niet zelden een politievoertuig opzettelijk geramd, dat is de bestuurder die probeert te ontkomen volledig aan te rekenen. Bij het negeren van een stopteken met inboxen tot gevolg zal de verdachte al snel aansprakelijk zijn. Heb je een arrestatieteam dat de auto van een verdachte opzetelijk plots ramt om hem te overrompelen en met zo min mogelijk geweld uit te schakelen dan is de schade voor de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

maestro schreef: 03 mar 2021, 03:38 Bij het negeren van een stopteken met inboxen tot gevolg zal de verdachte al snel aansprakelijk zijn.

Dit ben ik niet met je eens. De politie kiest ervoor om in te boxen, ze kunnen de verdachte immers ook gewoon laten rijden..en vergis je niet; dat is de eerste vraag die gesteld wordt..

Met andere woorden; inboxen is een afweging, een bewuste keuze, door de politie gemaakt en dat valt een verdachte niet te verwijten.

Als een verdachte wil vluchten en ik sla met een wapenstok z'n knieschijf eruit, dan is dat ook mijn keuze en mijn verantwoording..

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

En even voor de duidelijkheid. Als het inboxen goed gebeurd is er geen kras op een auto te vinden.
De verdachte wordt ingesloten, men begint te remmen... en als de verdachte netjes mee remt komt iedereen er zonder schade vanaf. Als die er zelf voor kiest om gas te geven of een gat te forceren zal dat ook in het PV van bevindingen staan.

Inboxen is iets anders als rammen. (for the record)

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Moet denk ik een verplicht onderdeel worden bij het rij examen denk ik , wat te doen bij inboxen.
Never change a winning team

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Dat staat vast al in de theorie; stoppen als het stopbord aan gaat..

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

zijlvaart67 schreef: 03 mar 2021, 10:19
maestro schreef: 03 mar 2021, 03:38 Bij het negeren van een stopteken met inboxen tot gevolg zal de verdachte al snel aansprakelijk zijn.

Dit ben ik niet met je eens. De politie kiest ervoor om in te boxen, ze kunnen de verdachte immers ook gewoon laten rijden..en vergis je niet; dat is de eerste vraag die gesteld wordt..

Met andere woorden; inboxen is een afweging, een bewuste keuze, door de politie gemaakt en dat valt een verdachte niet te verwijten.

Als een verdachte wil vluchten en ik sla met een wapenstok z'n knieschijf eruit, dan is dat ook mijn keuze en mijn verantwoording..
Het is een keuze. Maar dat is het blijven doorrijden ook en al snel zal iemand opzettelijk een aanrijding veroorzaken door niet te remmen, plotseling van richting te veranderen etc.

Zo snel kon ik geen jurisprudentie vinden. Maar ik herriner me dat een man die aan een oog blind raakte omdat de politie zijn autoraam moest inslaan kreeg bij de Nationale Ombudsman nul op rekest: Het inslaan was het gevolg van zijn eigen handelen om de deur niet open te doen en uit te stappen.

Ik kon zo snel nog dit vinden: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... A:2020:863
► Laat Spoiler zien

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik snap waar je heen wilt en bij een verdachte die iedere politieauto probeert te rammen, ga ik ook volledig met je redenatie mee, maar als we 't specifiek over inboxen hebben liggen de kaarten anders.

Het probleem is namelijk dat er, bij een 'standaard' inboxactie, zelden sprake is van onderstaande:

'Het feit dat de verbalisant ervoor heeft gekozen om de aanrijding te veroorzaken kan niet met succes aan eiseres worden tegengeworpen, aangezien het rijgedrag van gedaagde voor de verbalisant aanleiding is geweest om het surveillancevoertuig te gebruiken als geweldsmiddel.'

Als sprake is van een grote gevaarzetting door het rijgedrag van de verdachte dan is 'afdringen' (de Amerikaanse pitmanoeuvre) na 'laten rijden' de eerstvolgende keus en niet inboxen..

We zitten in 't verkeerde forum, dus ik wil er verder niet teveel op ingaan. Laat ik 't zo samenvatten; de belastingbetaler trekt regelmatig de portemonnee en dat geeft niet; een politieauto hoeft geen geld op te brengen, die is niet bedoeld om hoog op de no claim ladder te eindigen.. :wink:

Daarnaast kan ik je vertellen dat de schuld lang niet altijd bij de verdachte ligt omdat een actie 'minder goed loopt', politiemensen zijn ook..niet foutloos.. :P

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

We zijn het geloof ik wel eens. Het ging mij erom dat niet per definitie de politie aansprakelijk is, ook niet als zij de aanrijding bewust veroorzaken. Wat ook weer niet betekent dat de politie per definitie niet aansprakelijk is.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door MotoRon »

Opmerking van MotoRon

Lijkt me meer dan voldoende over gezegd.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten