Kat aangevallen door hond voor de voordeur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
RNKB
Infopolitie Gast

Kat aangevallen door hond voor de voordeur

Bericht door RNKB »

Goededag,

Ik heb een vraag omtrent een reeds voorgevallen ongeluk.

Mijn kat is zaterdag nacht voor onze voordeur door een loslopende pitbull aangevallen, hij heeft daarvoor operatie moeten krijgen.
Nu is mijn vraag of er enige manier is de eigenaar van de hond aansprakelijk te kunnen stellen.

Het volgende is van toepassing:
1. er zijn meerdere klachten geweest over deze hond
2. Voor zover ik te horen heb gekregen van omstanders heeft de eigenaar er niks tegen gedaan.

Belangrijk om te weten:
1. Het heeft zich voorgevallen op een plek waar loslopende honden toegestaan zijn
2. Klachten zijn onder meer wel voorgevallen op plekken waar VEEL kinderen spelen

Nu ben ik bewust dat het er geen strafrechtelijke actie van toepassing is omdat de eigenaar geen commando gaf (dat hoop ik tenminste)
en dat het op openbare omgeving heeft plaatsgevonden.

Buiten het civielrechtelijk oplossen van dit, kunnen eventuele kosten/schades etc. verhaald worden bij de boosdoener of zitten wij met onze handen gebonden over het feit dat iemands verantwoordelijkheid (hond in kwestie) zomaar andermans huisdier kan toetakelen omdat het op openbare ruimte gebeurd zonder enige commando's?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Kat aangevallen door hond voor de voordeur

Bericht door SWAT »

U geeft het zelf al aan. Dit is een civiele zaak. Het is feit van algemene bekendheid dat honden en katten niet altijd overweg kunnen met elkaar. De kans dat een hond een kat aanvalt is dus iets waar men (eigenaar kat en eigenaar hond) rekening mee dient te houden. Uw kat, zonder toezicht, vrijelijk op straat laten vertoeven is dus een risico nemen dat vaak voor eigen rekening is. Als in uw gemeente een aanlijngebod bestaat voor honden op de openbare weg en de "schade" dus voorkomen had kunnen worden als de eigenaar van de hond deze aangelijnd had gehad, dan kunt u de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen. Dat gaat de politie niet voor u doen dus schakel rechtshulp in.
U kunt het incident wel melden bij de politie zodat in ieder geval een registratie bestaat dat de betreffende hond bij een bijtincident betrokken is geweest. De Burgemeester van uw gemeente kan op basis van (voldoende) geregistreerde meldingen de eigenaar van de hond verplichten deze te muilkorven.
Stay safe out there.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Vóór de voordeur....
Dat kan ook niet, net als de onaangelijnde hond.
En kat is ook een HUISdier.

Als door uw loslopende kat een automobilist een ongeluk krijgt omdat bijvoorbeeld uw kat over de rijbaan loopt, bent u evengoed aansprakelijk voor zijn schade. Alleen lopen kattenbezitters meestal niet naast hun kat om deze uit te laten.

Het zal een interessante casus worden (ik bedoel de casus loslopende pitbull vs loslopende kat) in een rechtbank.

Het begint bij: de houder is verantwoordelijk voor zijn dier.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

https://jure.nl/ECLI:NL:RBZLY:2005:AT2546

kantonzaak, aansprakelijkheid voor dieren, gevecht tussen kat en hond: wie is de aanvaller?

In deze uitspraak is de eigenaar van de, aan de lijn lopende, honden aansprakelijk voor de schade aan de loslopende kat.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door MotoRon »

Opmerking van MotoRon

Geen verdere politie-aangelegenheid, en voor vragen over schade-afwikkeling, aansprakelijkheid en verhaal e.d. zijn er andere forums en websites.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten