gehandicaptenparkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chr.Delissen
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Christiaan

gehandicaptenparkeerplaats

Bericht door Chr.Delissen »

Hallo,

Voor een gemeente waar ik momenteel werk is een vraag gesteld over het afwijzen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op het bijna verlopen van het rijbewijs (na bijvoorbeeld 4 maanden). Kan je op deze grond een aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats weigeren? Ik vind zelf van niet, het kan immers ook iemand zijn die zijn rijbewijs zonder probleem kan verlengen waardoor de aanvraag alleen maar vertraging oploopt en de aanvrager onnodig lang zonder een gehandicaptenparkeerplaats zit. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat het rijbewijs niet wordt verlengt waardoor de dan eventueel al aangelegde gehandicaptenparkeerplaats weer moet worden verwijderd (extra kosten).
Wie kan hier een antwoord op geven.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Re: gehandicaptenparkeerplaats

Bericht door Carolien »

Om welke gemeente gaat het? En wat staat er in de voorwaarden van die gemeente voor het toewijzen van een gehandicaptenparkeerplaats?

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Ik begrijp niet helemaal waar de gemeente "zich mee bemoeit" (ik weet even geen betere term).

De gemeente geeft gehandicaptenparkeerkaarten (GPK) af en die kunnen worden afgegeven voor bestuurder, passagier en/of een combi van deze 2. De vraag van Carolien is terecht maar nagenoeg alle gemeenten eisen dat je, om in aanmerking te komen voor de aanleg van zo'n plaats een geldige GPK hebt, NIET een geldig rijbewijs, je kunt hem namelijk ook als passagier aanvragen, al zijn daar wel extra voorwaarden aan verbonden...

Een voorbeeld uit een (echte) gemeente:
Om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerplaats moet u in ieder geval beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart met een geldigheidsduur van vijf jaar. Wanneer u aangeeft te willen beschikken over een gehandicaptenparkeerplaats, wordt er bekeken of u bij uw eigen woning kunt parkeren. Wanneer u bijvoorbeeld beschikt over een voldoende ruime oprit of een garage, komt u niet in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats.

Aanvullende voorwaarden bezitters van een passagierskaart
Heeft u een passagierskaart dan komt u in principe niet in aanmerking voor een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats tenzij aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
  • Één van de leden die onderdeel uitmaakt van het huishouden van de aanvrager heeft een voertuig in het bezit.
  • De verkeerssituatie bij de woning van de gehandicapte passagier maakt het de bestuurder onmogelijk om de passagier op een veilige manier naar het voertuig te begeleiden en/of te laten in/uitstappen.
  • De bestuurder kan de rolstoelgebonden passagier door zijn medische/psychische aandoening niet alleen laten tijdens het parkeren elders.
Kortom, zolang de GPK-bezitter aan alle voorwaarden voldoet kan men niet anders dan de plaats gewoon afgeven, nooit weigeren op grond van het feit dat een RB wel of niet zou worden verlengd, en dan nog zou men moeten kijken of iemand binnen die "andere" voorwaarden alsnog recht heeft als passagier... ik neem tenminste aan dat persoon over 4 maanden niet ineens niet meer niet gehandicapt is?
Frans
Beheerder

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Ik weet niet over welke gemeente het gaat, maar in Amsterdam worden de aanvraag en aanlegkosten betaald door de burger. Mij lijkt het niet redelijk om een aanvraag enkel en alleen te weigeren omdat de gemeente het (beperkte) risico loopt vroegtijdig de aangevraagde plaats te moeten verwijderen wanneer de omstandigheden veranderen. Deze kosten moeten namelijk sowieso ooit gemaakt worden.

Overigens, zou de gemeente een gemotiveerd "voornemen tot afwijzing" kunnen sturen, waarbij de burger de gelegenheid heeft om alsnog het rijbewijs te verlengen.

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Daarom ben ik ook heel benieuwd wat er in de voorwaarden staat van de gemeente waar dit plaatsvindt. Het niet hebben van een rijbewijs of het bijna verlopen van een rijbewijs vind ik ook een aparte reden, om het maar netjes te zeggen.
Benieuwd naar de argumenten van de gemeente waarom op deze grond de parkeerplaats is afgewezen.

Edit: na wat zoekwerk ben ik een gemeente tegen gekomen die het hebben van een geldig rijbewijs als voorwaarde stelt. Er staat weliswaar niks bij over de minimale geldigheid van het rijbewijs maar het hebben ervan is dus een voorwaarde. Nu is een rijbewijs die nog 4 maanden geldig is, nog steeds een geldig rijbewijs natuurlijk.
Vandaar mijn vraag welke gemeente het is en welke voorwaarden er gelden.

Zie linkje

https://www.denhelder.nl/Onderwerpen/ve ... f_opheffen

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Ik dacht ik nog een gemeente had gevonden maar ik las het verkeerd :wink:
De ene gemeente is soepel, de andere stelt veel voorwaarden en wijst zelfs voor passagiers bij voorbaat de plaats al af.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

@Carolien , je hebt gelijk, wat is het een zootje in invalidenparkeerplaatsenland zeg.... Ik ben begonnen (waar anders) bij de VNG, die heeft geen mening.... en dus verzint inderdaad elke gemeente zijn eigen regeltjes die totaal nergens over gaan. De ene gemeente laat een burger door 27 hoepels springen, de ander laat diezelfde burger heel gemakkelijk via digid en de "gemeentelijke portal" een plaats aanvragen.

Verontrustender...

Gemeente Heusden:
SmartSelect_20210302-233816_Chrome.jpg
Gemeente Den Helder:
SmartSelect_20210302-233349_Chrome.jpg
Maar diezelfde gemeente Den Helder doet wel vreemder verzoeken. Zo vragen ze om een foto van de voor- en achterkant van je kaart te uploaden.... en da's vreemd want een gemeente kan gewoon zien of iemand een geldige GPK heeft, ook als die niet is afgegeven in Den Helder. Tot slot vragen ze ook om een foto mee te sturen van het kentekenbewijs van het voertuig met aan te vragen kenteken maar ook dit is vreemd... voor die 500 euro nemen ze dus niet eens de moeite om het kenteken erbij te zoeken...?

Over passagier/bestuurder vind ik over het algemeen genomen meer gemeenten die het wel accepteren, maar er zijn idd gemeenten die enkel kaarten met een B (bestuurder) accepteren bij het aanleggen van een plaats. Ik kan er niet veel (geen andere) vinden die een rijbewijs verplicht stellen eigenlijk...
SmartSelect_20210302-235240_Chrome.jpg
De meeste zijn dan varianten op bovenstaande tekst waar overigens met geen woord wordt gerept over het hebben van een geldig rijbewijs (en dus al helemaal niet voor de komende xx periode)
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Ja ik was er inderdaad ook achter hoe ver de regels uiteen lopen in verschillende gemeenten.
Den Helder was de enige die ik tot nu toe heb gevonden die vereist dat je een rijbewijs hebt die geldig is, maar er staat niks over hoe lang deze nog geldig moet zijn.

Ik neig te denken dat in het geval van dit topic de plaats onterecht is afgewezen maar omdat elke gemeente zijn eigen voorwaarden stelt durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Eens, gemeenten kunnen een geldige GPK eisen, of dat nu een Bestuurderskaart is of niet, maar of daar een geldig rijbewijs aan hangt, daar gaat diezelfde gemeente niet over. Dat klinkt misschien onlogisch maar alleen aan de aanvraag van een B-kaart is het hebben van een geldig rijbewijs een vereiste (logisch) en dat wordt gecheckt bij de keuring (of de persoon überhaupt wel medisch in staat is om een motorvoertuig te besturen). Maar stel dat gedurende de periode van 5 jaar het rijbewijs op basis van artikel 8, 3 maanden wordt ingenomen dan heeft dat geen invloed voor zijn GPK, hij hoeft deze niet "in te leveren", de kaart blijft zijn geldigheid behouden ondanks het feit dat bestuurder er gedurende die 3 maanden - als bestuurder - geen rechtmatig gebruik van zou kunnen maken.

En om deze reden denk ik ook dat je de kaart los moet zien van een RB. Het hebben van een B-kaart is een vereiste bij aanvraag maar het aanvragen van een plaats heeft niets te maken met het hebben van een geldig RB, ENKEL met het hebben van een geldige kaart...

En dan heb ik intussen echt heel veel verschillende voorwaarden (van verschillende gemeenten, groot én klein), doorgenomen.....

Ik denk dat wij het samen eens zijn Carolien, ik neig ook naar "onterecht afgewezen".

Kleine toevoeging: ik weet dat ónze gemeente alle kaarten die aangevraagd worden als Bestuurder automatisch afgeeft als B/P (Bestuurder/Passagier).
Frans
Beheerder

Carolien
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Ben ik helemaal met je eens @Frans

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Chr.Delissen schreef: 02 mar 2021, 09:12 Hallo,

Voor een gemeente waar ik momenteel werk is een vraag gesteld over het afwijzen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op het bijna verlopen van het rijbewijs (na bijvoorbeeld 4 maanden). Kan je op deze grond een aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats weigeren? Ik vind zelf van niet, het kan immers ook iemand zijn die zijn rijbewijs zonder probleem kan verlengen waardoor de aanvraag alleen maar vertraging oploopt en de aanvrager onnodig lang zonder een gehandicaptenparkeerplaats zit. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat het rijbewijs niet wordt verlengt waardoor de dan eventueel al aangelegde gehandicaptenparkeerplaats weer moet worden verwijderd (extra kosten).
Een samenvatting dus:
  • De VNG biedt geen houvast
  • Het hebben van een rijbewijs (RB) heeft enkel te maken het feit of fysiek in staat is om een voertuig te besturen en is aan een medisch arts om te controleren, niet aan de gemeente. Als die arts vervolgens "een groen licht"afgeeft om voor deze client een GPK af te geven omdat hij voldoet aan de voorwaarden kan de gemeenten alsnog wel "controleren" of hij in het bezig is van een geldig rijbewijs maar let wel, dat gaat dan nog steeds om de aanvraag GPK.
  • En die geldige GPK is een voorwaarde voor het aanvragen van een invalidenparkeerplaats, NIET het hebben van een geldig rijbewijs. Stel dat deze bestuurder 60 is, de kaart nog 4 jaar geldig is en hij een keuring moet aanvragen bij het CBR (die een jaar wachtlijst heeft) dan kan hij heel legitiem nog 4 maanden met zijn autootje rijden om vervolgens die auto over 4 maanden op zijn parkeerplaats te parkeren en hem daar 8 maanden te laten staan en de CBR keuring af te wachten....
  • Pas als de GPK verlopen is kan de gemeente weer actie ondernemen want voor het geparkeerd hebben van een voertuig is geen geldig rijbewijs vereist.
Frans
Beheerder

Gesloten