Lopen met motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MotoCross55
Infopolitie Gast

Lopen met motor

Bericht door MotoCross55 »

Goedemiddag mensen.

Ik heb net een cross motor gekocht van 250 cc en die is dus niet straat legaal.

Nu vraag ik me af of ik er wel mee aan de hand mag lopen? Aangezien het voertuig geen kenteken heeft en niet geregistreerd staat kun je er ook geen rijbewijs voor hebben

Mvg

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Lopen met motor

Bericht door Proost »

Gewoon te vinden op dit forum: viewtopic.php?t=14447

Maar dan wellicht een heel grote open deur vraag. Waarom zou je met je net aangeschafte 250CC crosser willen gaan wandelen op de openbare weg? Of stel je de vraag omdat je eigenlijk iets anders van plan was?

Je rijbewijs opvatting is overigens niet juist. Stel dat ik een zojuist geleverde auto uit de showroom weg rijdt. Daar is ook nog geen kenteken voor afgegeven. Als ik daarmee de weg op ga maak ik me sowieso schuldig aan een strafbaar feit. Maar dit ontheft mij echter niet van de rijbewijs plicht. Dus ondanks dat het voertuig niet geregistreerd staat, wil dat niet zeggen dat je er ook geen rijbewijs voor nodig hebt.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

MotoCross55 schreef: 26 feb 2021, 18:16 Aangezien het voertuig geen kenteken heeft en niet geregistreerd staat kun je er ook geen rijbewijs voor hebben
een landbouwtrekker heeft ook (nog) geen kenteken, maar je hebt wel een rijbewijs nodig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Skipperje schreef: 26 feb 2021, 20:07 een landbouwtrekker heeft ook (nog) geen kenteken, maar je hebt wel een rijbewijs nodig.
Maar die neem je dan weer iets moeilijker aan de hand mee :lol:
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Proost schreef: 26 feb 2021, 19:07 Gewoon te vinden op dit forum: viewtopic.php?t=14447
5 pagina's discussie waar de 1 zegt van wel en de ander van niet... :D
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Eigenlijk stel je dus 2 vragen:
-Mag een motor zonder kenteken op de openbare weg
- mag ik zonder rijbewijs met een motor lopen.

Met betrekking rijbewijs..
Ik ga de discussie van het draadje wat proost aangaf weer aanwakkeren.

In artikel 107 WVW staat dat

Wetstekst

Artikel 107.1.Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Hof Amsterdam deed in 2017 deze uitspraak (betrof iemand die dronken een snorfiets die uit stond lopend voortbewoog)
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:4922

En daarmee keert het hof terug naar zijn vooropstelling dat het antwoord op de vraag of een persoon als ‘bestuurder’ in de zin van artikel 1, eerste lid onder n en artikel 8 WVW kan worden aangemerkt, afhangt van de feiten en omstandigheden van het geval. Gelijke gevallen als het onderhavige heeft het hof in de jurisprudentie niet gevonden.

Het ernaast lopend voortduwen van een snorfiets kwalificeert naar het oordeel van het hof niet als besturen in de zin van de WVW.

Dat de verdachte (mogelijk, het dossier rept daarover niet) het stuur van die snorfiets en/of het zadel vasthad en daardoor de voortbeweging en rijrichting van die snorfiets beïnvloedde, maakt dat niet anders.

Die door het openbaar ministerie voorgestane benadering zou immers ertoe leiden dat een ieder die een (snor)fiets aan de hand meevoert, als bestuurder daarvan zou gelden.

Dat kan niet de bedoeling van de wetgever zijn geweest. De verdachte was naar het oordeel van het hof gezien de concrete feiten en omstandigheden zoals genoemd geen ‘bestuurder’ in de zin van de WVW, maar – indachtig de hiervoor weergegeven conclusie van advocaat-generaal Remmelink – een voetganger.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

De lopende snorfietser was gezien de feiten en omstandigheden geen bestuurder. Deze snorfietser wilde geen bestuurder zijn maar voetganger vanwege drankgebruik. Dus het doel was voetganger en niet een motorvoertuig besturen. De crosser wil juist het motorvoertuig van a naar b brengen en zou, in mijn beleving, dus juist wel bestuurder (kunnen) zijn.

Piet

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:

Bericht door Yizu »

De lopende snorfietser wilde toch ook van A naar B. Hij was echter ‘slim’ genoeg om niet te gaan rijden omdat hij dronken was. TS is ook ‘slim’ genoeg om te gaan lopen omdat hij geen rijbewijs heeft.

Mis ik nu iets?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Dat is ook mijn mening, zolang de motor uit staat en uit blijft.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Eens. Als je de uitspraak leest zijn er duidelijk verschillen met andere casussen (aanduwen om te willen starten, 'steppen', etc) maar 'gewoon wandelen' met je brommer/motor is en blijft 'gewoon wandelen' en dat lijkt mij wel logisch..

De uitspraak dat iemand die voor de grap aan de handrem trekt ook als bestuurder wordt aangemerkt, vind ik net zo logisch; je hebt (hoe kortdurend ook) een essentiële invloed op de voortbeweging op een door een ander bestuurd voertuig en dan kan er geen andere conclusie getrokken worden..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Vooropgesteld dat lopen met een crosser voor mij geen probleem is, als dit als voetganger wordt beoordeeld. Toch is er jurisprudentie dat het duwen van een auto wel een bestuurdershandeling is. Waarom een bromfiets dan niet? Of, ik heb enkele jaren geleden betoogd dat het parkeren van een motorfiets op het trottoir wel mag, omdat je dan geen bestuurdershandelingen doet, maar voor het RVV de regels van voetgangers moet volgen. En het is in het RVV alleen voor een bestuurder strafbaar een motorfiets te parkeren. Door Paul Enkelaar werd ik in een verkeersknooppunt bijna afgeschoten (zo voelde het), want hoe kwam ik op de gedachte dat het parkeren geen bestuurdershandeling was. Hij vulde dit nog aan dat je tijdens het lopen met een motorfiets op het trottoir wel een rijbewijs moest hebben. Dus, vond hij, voor de Wegenverkeerswet wel bestuurder. Dezelfde Paul Enkelaar vond het wel volkomen terecht dat de duwende bromfietser niet werd vervolgd voor artikel 8. Dus als je loopt om te parkeren ben je voor de wet een bestuurder, maar als je met hetzelfde voertuig loopt om niet onder invloed te rijden ben je geen bestuurder. Ik heb niet meer gereageerd, want ik vond zijn toon dusdanig negatief dat ik geen zin meer had. Maar ik heb in twijfel gestaan om de vraag te stellen of hij dus vond dat een lopende en bromfiets duwende bestuurder wel strafbaar was voor art 107 en niet voor art 8 van dezelfde wet. Ik kon zijn uitleg niet begrijpen.

Piet

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Het is ook bijna niet te begrijpen en blijkbaar weegt de intentie heel zwaar. Duw je de bromfiets naar de benzine pomp omdat de tank leeg is dan ben je wellicht bestuurder. Duw je de bromfiets naar huis omdat je een rijverbod hebt gehad dan heb je niet de intentie om te gaan rijden en ben je voetganger. Duw je de bromfiets over de weg, terwijl er een voetpad is dan ben je wellicht bestuurder gezien de plaats op de weg.
In die lijn kan ik de gedachte volgen dat je bestuurder bent als je na het rijden de motor op de stoep parkeert. Het parkeren is dan onderdeel van het rijden.

Het zou ook te maken kunnen hebben met de aansprakelijk als er schade ontstaat tijdens het parkeren van de bromfiets. Ben je als voetganger met een motorfiets verzekerd of niet?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ik maar denken dat het een verschil van definitie van het begrip "bestuurder" was in het RVV t.o.v. de WVW?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik kan me de frustratie van Piet wel indenken; ik heb met die persoon ook discussie's gehad...die uiteindelijk op niets uitliepen..en volkomen onlogisch beredeneerd werden..

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in deze niet objectief ben; ik ben een groot fan van Jan Remmelink:

Dat kan niet de bedoeling van de wetgever zijn geweest. De verdachte was naar het oordeel van het hof gezien de concrete feiten en omstandigheden zoals genoemd geen ‘bestuurder’ in de zin van de WVW, maar – indachtig de hiervoor weergegeven conclusie van advocaat-generaal Remmelink – een voetganger.

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ik vraag me af of TS op zoek was naar de juridische discussie of dat hij een andere achterliggende vraag had. Welke van de twee het ook is, laat me even een hypothetische situatie schetsen.

Stel iemand zonder rijbewijs besluit met een crosser de bossen in te gaan, of op de openbare weg te rijden. Los van het feit dat deze persoon daar nogal wat boze blikken mee kan verwachten. Maakt hij met de gecross ook nogal wat geluid. Mocht er ergens een controle zijn of voor dat geval een opsporingsambtenaar in de buurt zijn, zijn er meer manieren om aannemelijk te maken dat iemand gereden heeft. Los van het feit dat deze persoon (na vlug afgestapt te zijn) lopend naast zijn crosser aangetroffen wordt op een weg. Wandelaars en andere natuurgenieters bellen meteen tegenwoordig.

Niet dat ik wil suggereren dat dit het plan was van TS. Maar gewoon voor een compleet beeld. Hopelijk reageert hij nog een keer.

Gesloten