Verzoek om kopie van achterzijde kentekenbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jjp24
Infopolitie Gast

Verzoek om kopie van achterzijde kentekenbewijs

Bericht door jjp24 »

Ik heb mijn auto te koop staan en werd door iemand benaderd die mij vroeg of ik hem een foto wilde sturen van de achterzijde van het kentekenbewijs. Ik vond het een vreemd verzoek en ben gaan kijken wat er allemaal op staat. Alle deze informatie is ook terug te vinden op de RDW website op basis van het kenteken van de auto, alleen het Voertuigidentificatienummer (VIN) niet. Ik heb toen op een scan van het kentekenbewijs het VIN-nummer onherkenbaar gemaakt en deze verstuurd. De persoon bleef er vervolgens op aandringen dat hij het VIN-nummer nodig had. Ik heb hem verteld dat het nummer 0900-8844 is en de verdere communicatie gestopt.

Ik kreeg heel sterk het gevoel dat hier een vuil spelletje werd gespeeld maar ik kan er niet de vinger op leggen. Wat kan een kwaadwillend persoon met deze gegevens doen?
Ben heel benieuwd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Verzoek om kopie van achterzijde kentekenbewijs

Bericht door zijlvaart67 »

Een reservesleutel (laten) maken op basis van het VIN?

Overigens is er voor een koper ook veel nuttige info te halen uit een vin:
* Exacte model en type vaststellen
* Vaststellen of iets een importmodel betreft of een model dat wel bedoeld was voor de Europese markt
* Etc, etc..

'We mogen en moeten trots zijn op onze Nederlandse tradities...'

MotoCross
Infopolitie Gast

Bericht door MotoCross »

Ze kunnen een nep kenteken maken voor het zelfde type auto zodat het legitiem lijkt en vervolgens komen de boetes wellicht bij jou terecht

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Wat Motocross zegt klopt. Criminelen kunnen vervolgens een gestolen auto voorzien van jouw kentekenplaten en zo een auto 'klonen' en de gestolen auto weer doorverkopen.

Goed gehandeld om niet teveel prijs te geven

jjp24
Infopolitie Gast

Bericht door jjp24 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf ook al dit soort scenario's door m'n hoofd laten gaan. Nu heb ik hier ook nog een Ford Fiesta staan, bij deze auto kun je het VIN-nummer gewoon door de voorruit zien in een speciaal daarvoor gemaakt vakje nog wel. Bij andere auto's ook wel eens gezien. Dat vind ik dan wel weer raar.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

jjp24 schreef: 27 feb 2021, 10:28 Bedankt voor jullie reacties. Ik had zelf ook al dit soort scenario's door m'n hoofd laten gaan. Nu heb ik hier ook nog een Ford Fiesta staan, bij deze auto kun je het VIN-nummer gewoon door de voorruit zien in een speciaal daarvoor gemaakt vakje nog wel. Bij andere auto's ook wel eens gezien. Dat vind ik dan wel weer raar.
Er zijn genoeg mensen die dit afdekken, ter voorkoming van.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten