BOA met een verleden bij justitie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Reaguurder96
Infopolitie Gast

BOA met een verleden bij justitie

Bericht door Reaguurder96 »

Goeiedag allemaal,

Ik ben recent begonnen met werken bij een bedrijf waar de mogelijkheid bestaat om door te groeien als BOA in het openbaar vervoer. Deze BOA's controleren met name vervoersbewijzen in treinen en heel soms ook bussen.

Mijn vraag is nu, kan ik nog altijd BOA worden met een verleden bij justitie?
Ik ben in het verleden meerdere malen aangehouden voor het besturen van een auto zonder een geldig rijbewijs (ongeveer 7 x in totaal dacht ik).
De laatste 2 keren dat ik gepakt was door de politie met het rijden zonder rijbewijs, was dit vrij kort achter elkaar gebeurd dus in de rechtszaal werden beide zaken behandeld. Hier heb ik toen 28 dagen detentie voor gekregen en deze heb ik ook uitgezeten in de P.I in Grave (In 2018 zat ik in de P.I.).

In mijn kinderjaren was ik best een bengel, trok op met foute vrienden en toen ben ik dus gepakt met een vernieling van een raam bij een leegstand pand. Uiteindelijk hebben we de ruit moeten vergoeden en ben ik naar bureau halt moeten gaan. Dit is ondertussen al zo'n 15 jaar geleden. Zou dit ook een reden kunnen zijn waarom ik geen BOA zou kunnen worden?

Ondertussen heb ik mijn rijbewijs behaald en mijn leven gebeterd.
Het lijkt me een erg interessant beroep, maar ik hoop niet dat ik het kan schudden door mijn fouten in het verleden.

Wie o wie kan mij meer vertellen?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: BOA met een verleden bij justitie

Bericht door Pim »

De afdeling 'werving en selectie' van het vervoersbedrijf. Dat lijkt mij het eerste uhh... station. 8)

Als zij er brood in zien moet je of een VOG aanvragen of gescreend worden. Dat wordt uhh... halte twee. 8) 8)

Succes.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Reaguurder96
Infopolitie Gast

Bericht door Reaguurder96 »

Hallo Pim,

Dat begreep ik zelf ook wel echter beantwoordt dit niet mijn vraag helaas.
Ik heb namelijk ook kiezen voor een niet-boa functie.
Als ik van te voren al weet dat ik geen kans maak dan wil ik daar ook niet mijn tijd aan verspillen en ga ik liever voor een andere functie.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

een strafrechtelijk verleden is niet gelijk het eindstation en betekent niet automatisch dat je niet kunt overstappen naar de functie van BOA. Maar het weegt wel zwaar en het rijden zonder rijbewijs is nog vrij recent en ook minstens 7 keer gebeurd. Het zal niet makkelijk worden, echter ook niet bij voorbaat onmogelijk. Maar zoals gezegd, pak eerst de halte werving en selectie van het bedrijf en zie of zij er brood in zien zitten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Reaguurder96 schreef: 23 feb 2021, 13:39 Hallo Pim,

Dat begreep ik zelf ook wel echter beantwoordt dit niet mijn vraag helaas.
Ik heb namelijk ook kiezen voor een niet-boa functie.
Als ik van te voren al weet dat ik geen kans maak dan wil ik daar ook niet mijn tijd aan verspillen en ga ik liever voor een andere functie.
Ik denk dat het je vraag wel beantwoord.
Wij gaan er niet over namelijk.
Werving/selectie zal van wal moeten willen met je.
En als een VOG vereist is dan gaat die instantie erover, en weer niet de politie.

Dus het is aan jou: ga ervoor.
Ik zou gaan voor waar je hart ligt.
Dat je achteraf nooit hoeft te denken: "had ik maar" of "wat nou als".
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Zoals Pim zegt, ga er voor als je het wilt. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het kan ook zijn dat men eerst nog liever wacht tot je een jaar of 5 niet meer met politie en justitie in aanraking bent geweest. Officieel moet je van onbesproken gedrag zijn, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat je helemaal brandschoon moet zijn. Men kijkt naar je verleden in combinatie met de functie die je gaat uitoefenen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Bericht door Hilde »

Ter aanvulling, er wordt ook maar een bepaalde tijd teruggekeken.
Mocht het nu dus niet kunnen ivm je verleden, kan het over een paar jaar wel.

De terugkijktermijn voor een VOG is 4 jaar. Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen:

Voor zedendelicten geldt een onbeperkte terugkijktermijn.
Voor jongeren tot 23 jaar geldt een terugkijktermijn van 2 jaar, behalve als er sprake is van zedendelicten of zware geweldsdelicten. Ernstige geweldsdelicten zijn delicten waar meer dan zes jaar gevangenisstraf voor kan worden opgelegd.
Ook in een aantal andere gevallen wordt afgeweken van de terugkijktermijn van 4 jaar. Hieronder een overzicht van de afwijkende terugkijktermijnen. (Zie hiervoor de site van justis) Deze gelden ook voor jongeren tot 23 jaar.
De terugkijktermijn van 4 jaar wordt anders als de aanvrager in de terugkijktermijn die voor zijn VOG-aanvraag geldt, een vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel heeft gekregen. Dan wordt de terugkijktermijn verlengd met de periode dat de aanvrager in zijn vrijheid is beperkt.

https://www.justis.nl/producten/vog/beo ... ijnen.aspx
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Ik werd 43 jaar geleden al aangenomen terwijl ik ontzegging van de rijbevoegdheid heb gehad. Gewoon uitgelegd en was geen probleem. Nu was het bij mij voor 1 strafbaar feit, dus ik verwacht wel dat jij meer hebt uit te leggen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten