Beveiliging screening

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Beveiligingz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beveiliging screening

Bericht door Beveiligingz »

Hoi,

Ik ben vorige week aangekomen als aspirante beveiliger. Ik moet over een week langs komen om paar documenten in te leveren en kledingsmaten etc. Vanaf dat moment word ik gescreent en mijn begeleider vertelde me dat dit 6 tot 8 weken kan duren.

In 2014 januari ben ik mijn rijbewijs kwijt geraakt voor te hard rijden, 4 maanden. Ander half jaar later moest ik naar de rechtzaak ervoor en kreeg ik boete opgesteld van 600 euro alleen, omdat ik sinds dien geen boetes meer had gekregen (goed gedrag werd mij verteld, 87km te hard gereden als beginner). Boete is volledig afbetaald in 2015 december. Ik neem aan dat dit geen probleem is aangezien het langer als 4 jaar geleden was?

2019 1 januari (oudjaarsavond) had mijn broer ruzie in de buurt bij een soort van cafe waar ik niet bij was (dicht bij mijn huis). Ik hoorde dit en ging ik er na toe, toen ik daar aankwam was het al voorbij. We gingen naar huis en even later kwam de politie bij dat cafe. Ik wist niet precies wat er gebeurd was, maar zijn vrouw vroeg mij om hem naar zijn huis te brengen omdat hij gedronken had en ik niet. Dit deed ik, enkele minuten later worden wij aangehouden. De agenten vertelden dat ze de gene zoeken die ruzie had bij dat cafe, de persoon had volgens getuigens een boksbeugel bij zich.

Nou weet ik niet meer precies of we uit de auto moesten stappen of dat ze zagen dat mijn broer een boksbeugel had en dat we toen pas uit de auto moesten stappen. Maar goed, eenmaal uitgestapt zagen ze dat hij een boksbeugel had en nog een wapen aan de kant van waar hij zit in de zijkant van de auto gezet, kan me niet meer herinneren wat het was. Ik denk een vlindermes, of een stok. Agenten waren normaal, respectvoll en vriendelijk maar hij moest wel mee, omdat het om hem ging en hij was te zien op de camera’s wat hij allemaal deed. Hij heeft niemand ermee geraakt, het was meer een situatie van “stoer doen”.

Ik mocht van de agenten weg naar huis en ze vertelde mij dat er met mij niks zou gebeuren. Nu kreeg ik een paar dagen later een brief dat ik langs moest komen voor verhoor en als verdachte was opgesteld. Ik schrok hiervan en ging dus langs, toen vertelde ze mij de reden hiervoor was, omdat de wapens werden gevonden in mijn auto en aangezien ik daar de eigenaar van ben moest ik vertellen wat er gebeurde.

Dit deed ik en de mensen geloofde mijn verhaal ook, ze vertelde mij ook duidelijk dat ik niet op de camera beelden te zien was de hele avond. Verklaring afgelegd en toen naar huis. Paar dagen later kreeg ik een sepot brief en niks anders. Mijn broer kreeg een boete van 200 euro en niks anders. Niemand heeft ook aangifte gedaan tegen hem.

Nu vraag ik me af of dit een probleem is aangezien het korter als 4 jaar is, ook al heb ik niks gedaan ik las online dat een sepot ook op je strafblad komt. Dat wist ik niet, en ik heb de brief niet bewaard dus ik weet mijn sepot code niet. Ik neem aan dat het sepot code 01 is in dit geval?

Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen en informatie geven omdat het heel erg jammer zou zijn als ik hierdoor word afgewezen. Bedankt allemaal!

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Beveiliging screening

Bericht door maestro »

Bij de screening kijkt men naar het totale beeld en in het algemeen geldt hoe langer geleden hoe minder zwaar iets meetelt. Men kijkt naar alle politiecontacten en dus ook naar het laatste incident en een veroordeling of niet is van minder belang. Men kijkt naar de geschiktheid van jouw als persoon. Wapens in je auto zal zwaar tellen, zeker voor een beveiliger, maar alle omstandigheden worden meegenomen. Dus ook dat de wapens niet van jou waren.
Het zal afwachten worden en wordt het afgewezen dan kun je in bezwaar en eventueel in beroep gaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Beveiligingz
Nieuw lid
Nieuw lid

Dank u voor uw reactie. Ik hoop dat dit geen probleem zal worden, aangezien ik letterlijk alleen als bob speelde omdat ik nooit alcohol drink zou het heel lullig zijn. Mijn andere broer die 20 jaar werkt in de beveiliging verteld mij dat het geen probleem zal worden.. dus ik hoop dat het goed komt.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Heeft u in het hele sollicitatieproces nergens de vraag moeten beantwoorden of u ooit met politie of justitie in aanraking bent geweest?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Beveiligingz
Nieuw lid
Nieuw lid

Nee hij heeft mij dat nooit gevraagd. Vertelde mij alleen op het eind van de sollicitatie dat de screening 6 tot 8 weken gaat duren en dat het niks voorsteld, als ik geen misdrijven heb gepleegt dan komt het goed. Ik zelf maakte me er ook geen zorgen over, omdat ik wist dat de rijbewijs situatie uit 2014 geen probleem zou zijn en ik verder nooit in contact ben geweest met de politie.

Over de situatie ivm met mijn broer maakte ik me totaal geen zorgen, omdat ik niks verkeerds had gedaan.. ik was gewoon bob en ik wist niet dat hij de wapens bij zich had, dit merkte ik pas toen de politie kwam. Toen ik de brief kreeg moest ik komen voor verhoor en daar deden ze super vriendelijk tegen mij en begrijpte ze mijn situatie dus ik had nooit in mijn hoofd gedacht dat dit een probleem zou kunnen zijn voor de screening. Pas na de sollicitatie las ik online dat er verschillende sepot brieven zijn en dat een sepot dus ook op je strafblad komt, als het niet een sepot is met een 01 code dan komt het geloof ik niet op de strafblad? Ik heb de brief niet bewaard dus ik weet het niet welke code de mijne had.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Zorg dat je eerlijk antwoordt als de vraag alsnog gesteld wordt in screenings documenten.

Beter eerlijk uitleggen over een oude zaak dan een verse leugen introduceren over een oude zaak.

Succes!
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Beveiligingz
Nieuw lid
Nieuw lid

Dankjewel!!

Gesloten