Opslag luchtbuks in vuurwapenkluis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Stefan1990
Infopolitie Gast

Opslag luchtbuks in vuurwapenkluis

Bericht door Stefan1990 »

Ik ben bezig met het behalen van mijn jachtakte. Hiervoor heb ik een wapenkluis aangeschaft om straks de vuurwapens in te bewaren.

Mijn vraag is, mag ik mijn luchtbuksen naast mijn vuurwapens in mijn wapenkluis opslaan? Ik kan hier niks over terugvinden en ik hoor wisselende verhalen dat een vuurwapenkluis alleen gebruikt mag worden voor de geregistreerde vuurwapens.

Een 2de vraag gaat over geluiddemper voor de luchtbuks. Ik weet dat een geluidsdemper alleen legaal is als hij uitsluitend geschikt is voor een luchtbuks. Mag ik deze gemonteerd laten op de luchtbuks als hij opgeslagen staat in de kluis?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Opslag luchtbuks in vuurwapenkluis

Bericht door Proost »

Ik zou niet weten waarom je een luchtbuks niet in de kluis mag bewaren. Alleen vraag ik me werkelijk af waarom je dat in hemelsnaam zou willen doen aangezien je ze ook in de keuken maar neerleggen.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Als je kinderen in huis hebt is het opslaan van de luchtbuks in de wapenkluis geen slecht idee.
Stay safe out there.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ja zou kunnen inderdaad. Heb m op een kast liggen. Net wat je fijn vind

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36

Bericht door Daan_RR »

De afdeling Korpschef Taken verschilt per eenheid een beetje van mening hier over. Het opbergen van andere zaken dan de vuurwapens en munitie waar de kluis voor is bedoeld houdt namelijk in dat de kluis wordt geopend voor andere doeleinden dan het uithalen van de wapens voor onderhoud en schietbeurten. Nu zal je over het algemeen na je eerste kluiscontrole door medewerkers van een basisteam worden gecontroleerd en niet door KCT, echter zijn er nogal wat checklists WWM controle in omloop. Een aantal van die checklists hebben ook het item "controleren op andere voorwerpen dan vuurwapens en munitie" er op.

Ik weet dat er sportschutters zijn die een schriftelijke waarschuwing hebben gekregen omdat zij hun paspoort en autopapieren in de vuurwapen kluis bewaarden.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Daan_RR schreef: 13 feb 2021, 00:43 Ik weet dat er sportschutters zijn die een schriftelijke waarschuwing hebben gekregen omdat zij hun paspoort en autopapieren in de vuurwapen kluis bewaarden.
Op basis van welke wetgeving? Staat dit in de circulaire WWM?

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door racefiets »

Het moet niet gekker worden. Wat ik in mijn kluis bewaar naast mijn vuurwapens bepaal ik zelf. Geen enkele wetgeving die bepaald wat ik erin op berg laat staan die bepaald hoe vaak ik mijn wapenkluis mag openen. Bij mijn vorige kluis had ik meerdere apart afsluitbare binnen kluisjes. In 1 van die vakken zaten andere niet wapen gerelateerde zaken. Dat kluisje bleef ook gewoon gesloten bij controle.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Er is geen regelgeving die het verbied. De circulaire WWM geeft alleen aan een deugdelijke opbergplaats, met wapens en muntiie gescheiden.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0043120/ ... e.divisie8 wat weer geschiedt op basis van art. 33 WWM.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Daan_RR
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36

Bericht door Daan_RR »

Tja, wat kan ik er van zeggen.. als sportschutter sta ik soms ook nog te kijken van de interpretatie van een "deugdelijke bergplaats." Ik denk dat KCT het hier ook onder schaart, de interpretatie van deugdelijk. Een kluis die te pas en te onpas open moet om er allerhande voorwerpen uit te halen is mogelijk niet een deugdelijke bergplaats voor vuurwapens. Mijn eigen kluis, verankerd aan muur en vloer was ook in eerste instantie niet deugdelijk bevonden omdat de rand tussen de kluis en de muur niet afgekit was. Ik heb nog enige tijd gezocht naar koevoet werende kit maar heb uiteindelijk normale kit gebruikt.

Een procedure zou je kunnen winnen maar mij is het die moeite niet waard.
Politie Rotterdam
Taakaccent Wet Wapens en Munitie

Gesloten