Parkeerboete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Opperbob
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Henk

Parkeerboete

Bericht door Opperbob »

Op 16 juli kreeg ik een parkeerboete wegens het parkeren van mijn voertuig langs een blauwe lijn zonder dat ik een parkeerschijf duidelijk achter de voorruit had aangebracht. De verbalisant gebruikte de feitencode R400ae.

Ik maakte bezwaar hier over bij de OVJ omdat er wel degelijk een kaart was aangebracht. Ik ondersteund dat met foto's. Het bezwaar is afgewezen en tot mijn verbazing heeft men de feitencode veranderd. Dus R400ae was veranderd in R400ab. Parkeren met een parkeerschijf waarbij de tijd is overschreden.
Een beëdigd ambtenaar maakt dus een proces verbaal op waarbij hij aangeeft dat hij heeft geconstateerd dat er geen parkeerschijf in het voertuig duidelijk achter het raam was geplaatst en in bezwaar zegt hij dus nu ineens dat er wel een parkeerschijf aanwezig was maar dat de tijd van parkeren was overschreden.
Kan dit zomaar,rommelen met opgemaakte proces verhalen?
Mag dit ?
Ik hoop dat iemand iets kan vertellen.
Met vriendelijke groeten,
Henk (achternaam verwijderd, Motoron)
Rotterdam
Bedankt voor het toelaten

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Parkeerboete

Bericht door Proost »

Voor diverse overtredingen zijn er verschillende feitcodes mogelijk die allemaal net even wat anders van elkaar zijn. Bij een bezwaar komt het dan voor dat het OM de verbalisant ter verantwoording roept en vraagt of hij wel zeker weet dat gezien de gedane constatering de juiste feitcode gebruikt is geweest. Dit is niet heel ongewoon. De verbalisant kijkt dan nogmaals naar de zaak en doet evt. een aanpassing waar nodig.
Het zou natuurlijk voor iedereen het fijnst zijn als alles in een keer goed gaat. Maar wat dat betreft zijn we net mensen en tikken we ooit met dikke vingers net de verkeerde feitcode aan.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ja, het corrigeren van een toegepaste feitcode is binnen het bestuursrecht toegestaan ook op basis van de door betrokkene tijdens het bezwaar aangevoerde feiten. Dit is anders dan in het Strafrecht.
In het bestuursrecht is de waarneming van de verbalisant uitsluitend een uitgangspunt in het Strafrecht is het een bewijsmiddel wat de basis is voor de strafvervolging. Die basis dient goed te zijn anders is vervolging niet mogelijk.
Stay safe out there.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Wijzigen van een feitcode is ook in het bestuursstrafrecht niet altijd toegestaan, zie https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2019:1146 In (hoger) beroep kan het uit den boze zijn. In bezwaar is het minder streng omdat bezwaar juist bedoeld is om fouten te herstellen.

Met de feitcodes kunnen vergissingen worden begaan, de verklaring van de desbetreffende handhaver kan niet worden gewijzigd. De rechter zal vermoedelijk willen kunnen begrijpen dat er een vergissing gemaakt is. Als de handhaver simpelweg heeft verklaard dat er geen parkeerkaart aanwezig was valt dat moeijlijk te rijmen met het feit dat deze er wel was. Ik kan niet voorspellen hoe zwaar de rechter er aan zal tillen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Tegenwoordig maken de BOA's een foto als ze een boete uitschrijven. Vraag bij uw bezwaar de foto op.
Deze is belangrijker dan uw foto's aangezien die achteraf gemaakt zijn

Kleine tip:
Ik gebruik al jaren deze digitale parkeerschijf.
Een keer instellen op de juiste tijd. Op de voorruit plakken in de rechterhoek en nooit meer je parkeerschijf vergeten of foutief instellen.
Je moet alleen zelf aan de tijd denken dat je weer weg moet, maar daar heb je dan weer je smartphone voor
https://www.bol.com/nl/p/park-lite-elek ... 0072470735

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Worden die pv's niet vaak (voorgeschreven) generiek opgesteld waardoor een concrete verdediging heel moeilijk wordt? Ik ben vaak dingen tegengekomen met "op of omstreeks" en "zonder of zonder geldige".

Overigens is ook de verwerking van bezwaren een proces wat niet altijd zorgvuldig gebeurd en waar de echte beoordeling aan de rechter wordt overgelaten.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

De genoemde termen komen voornamelijk voor in de tekst van het tenlastegelegde feit op de dagvaarding. Een te exacte aanduiding van het strafbare feit leverde in het verleden juridische problemen op. Wat in de dagvaarding staat moet immers bewezen worden. De rechter heeft in een strafzaak weinig of geen ruimte af te wijken van de dagvaarding.
Het voorkomt ook discussies over triviale zaken. Een opsporingsambtenaar constateert iets om 12:10 uur de verdachte claimt ter zitting dat het 12:15 uur was en dat de tenlastelegging dus onjuist is. Met op of omstreeks wordt dat verweer voorkomen.
Stay safe out there.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door MotoRon »

Opmerking van MotoRon

Ik denk dat de vraag beantwoord is.