Paard op fietspad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
F.S.
Infopolitie Gast

Paard op fietspad

Bericht door F.S. »

Beste mensen,

Ik reed voorheen regelmatig paard. Waar ik reed kwam ik regelmatig langs 60 km weg (autos rijden daar vaak eigenlijk harder) met smalle bermen en een fietspad. Hier besloot ik dan altijd om op het fietspad te rijden ipv de rijbaan. Ik vind het echt niet fijn om met paard (die 6 km/uur stapt) op een weg met snelrijdende autos te rijden. Alleen heb ik bij mijn verkeersexamen geleerd dat de ruiter op paard of met paard aan de hand atlijd op de rijbaan of in de berm moet rijden. Wat zijn de regels hierover en heeft het consequenties dat ik ze niet volg? Wat als ik bijvooreeld in botsing/aanrijding zou krijgen, ben ik dat altijd verantwoordelijk omdat ik eigenlijk niet op het fietspad mag rijden?

Bedankt voor het lezen van mijn vraag :)

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Paard op fietspad

Bericht door ThunderSTreak »

Formeel is het zoals u schetst. Paard met berijder of met geleider moet op de rijbaan of in de berm lopen. Een andere plaats op de weg is er formeel niet voor de bestuurder van een paard.

Formeel heeft u dus niets te zoeken op een fietspad; u kunt er ook voor bekeurd worden. Het is aan de opsporingsambtenaar of hij dat doet of niet. Die heeft namelijk discretionaire bevoegdheid en kan dus ook kijken naar o.a. de gevaarzetting. Wellicht vindt hij dat het voor u als ruiter veiliger is om op het fietspad te rijden zeker als u daar geen gevaar oplevert voor de overige weggebruikers. Maar we praten dan over gedogen.... Dat is helaas geen wet.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Qua ruiter ben ik het met Thunderstreak eens. Maar als geleider van een paard niet. In artikel 8 RVV 1990 staat namelijk alleen de ruiter genoemd en die mag op de rijbaan of berm. De geleider wordt verder niet genoemd en dus is artikel 10 van toepassing. Anders bestuurders gebruiken de rijbaan. Dus niet de berm.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Bericht door ThunderSTreak »

Een juiste toevoeging, Piet. :like:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

Dan om het helemaal makkelijk te maken, de betreffende artikelen (scheelt zoeken......) er maar even bijzetten:

Wetstekst

RVV artikel 8

1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Grappig is, dat ik daar nog nooit zo (wat te doen, als je naast je paard loopt bij een fietspad........) over had nagedacht. 8)
Gemakshalve ging er ik dan (maar) vanuit dat je dan 'gewoon' in de berm mocht lopen, maar aangezien je dan nog steeds een bestuurder bent, mag dit dus niet. :roll:

Gesloten