Verdachte collectes, hoe dit te controleren?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Verdachte collectes, hoe dit te controleren?
Stel ik vind een collectant verdacht, waar kan ik dan controleren of deze collecte gehouden mag worden?
Nergens is bij mijn weten een online agenda te raadplegen waar alle aangemelde collectes voor die dag of week na te zien zijn.
Het tonen van een badge vind ik niet echt betrouwbaar namelijk en het is erg makkelijk een nepcollecte op te zetten.
Ik vraag dit naar aanleiding van een collectant vh Aidsfonds waar negatieve verhalen over verteld worden.
Ik vraag dit ook met het idee dat de politiek zich zeker zou moeten buigen over het maken van een wet om dit zorgvuldig te reguleren.
Nergens is bij mijn weten een online agenda te raadplegen waar alle aangemelde collectes voor die dag of week na te zien zijn.
Het tonen van een badge vind ik niet echt betrouwbaar namelijk en het is erg makkelijk een nepcollecte op te zetten.
Ik vraag dit naar aanleiding van een collectant vh Aidsfonds waar negatieve verhalen over verteld worden.
Ik vraag dit ook met het idee dat de politiek zich zeker zou moeten buigen over het maken van een wet om dit zorgvuldig te reguleren.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
Re: Verdachte collectes, hoe dit te controleren?
Wat u vraagt is, er al.
www.collecteren.nl
met per paand een overzicht van die maand te houden erkende collectes.
www.collecteren.nl
met per paand een overzicht van die maand te houden erkende collectes.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

- thijeleo
- Beheerder
- Roepnaam: Leo
- Twitter: thijeleo
- Facebook: leotenthije
- Linkedin: thijeleo
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Er bestaat een website met collecterooster van het cfb, de toezichthouder goede doelen. Daar vind je alle landelijk en gemeentelijk aangekondigde collectes per week.
https://www.cbf.nl/collecterooster
Thunderstreak is me voor, met een andere website.
https://www.cbf.nl/collecterooster
Thunderstreak is me voor, met een andere website.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
Forummaster
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Marginaal voor Leo...
Maar het belangrijkste is dat je op voorhand dus best een hoop kunt controleren. Ook een slimme stelregel is niets te geven aan de deur en voor jezelf bepalen waaraan je doneert en dat te regelen via je bank. Je loopt zo ook minder risico op andere 'misdaden' die starten aan je voordeur zoals brute en brutale gewapende berovingen die tegenwoordig steeds vaak voorkomen.
Maar het belangrijkste is dat je op voorhand dus best een hoop kunt controleren. Ook een slimme stelregel is niets te geven aan de deur en voor jezelf bepalen waaraan je doneert en dat te regelen via je bank. Je loopt zo ook minder risico op andere 'misdaden' die starten aan je voordeur zoals brute en brutale gewapende berovingen die tegenwoordig steeds vaak voorkomen.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Stamgast
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
Collecteren is in meeste gemeenten slechts toegestaan met een vergunning. Goede doelen met zo'n vergunning staan meestal op bovenstaande agenda's.
En anders gewoon niks geven en de deur dicht doen, dan lost het probleem zich vanzelf wel op
En anders gewoon niks geven en de deur dicht doen, dan lost het probleem zich vanzelf wel op
- thijeleo
- Beheerder
- Roepnaam: Leo
- Twitter: thijeleo
- Facebook: leotenthije
- Linkedin: thijeleo
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Moet je die lijst wel boven water zien te krijgen.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster
Forummaster
- zijlvaart67
- Moderator
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
Heren,
we dwalen af van het onderwerp...
we dwalen af van het onderwerp...
'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Pfff, we dwalen af? Ik wist niet eens meer waar de vraag over ging.
topic geschoond

topic geschoond
In Vlaardingen staat het regelmatig te lezen in het plaatselijke huis- aan huisblad.
-
- Lid
- Geslacht:
- Leeftijd: 24
Wat denk ik nog wel een belangrijke toevoeging is voordat je bij iedereen die aanbelt het collecterooster raadpleegt en wellicht mensen (onterecht) als verdacht ziet: Naast collecteurs heb je ook donateurwervers. Dat zijn meestal studenten met een bijbaan bij een marketingbedrijf of tussenbureau die namens een goed doel donateurs werven. Het verschil is dat je bij collectanten gewoon geld in de bus stopt of pint en dat je bij donateurwervers op een tablet of telefoon een formulier invult en een betalingsmachtiging geeft waardoor je per maand een bepaald bedrag doneert.
Een ander belangrijk verschil is dat de collectant over het algemeen een onbetaalde vrijwiliger is die al het geld afdraagt aan het goede doel en dat donateurwervers voor een commercieel bedrijf werken dat geld krijgt van het goede doel per donateur. Of dat een probleem voor je is, is je eigen keuze natuurlijk.
Donateurwervers zijn geen collectanten dus zij kunnen buiten het reguliere collecterooster langs de deur komen.
Een ander belangrijk verschil is dat de collectant over het algemeen een onbetaalde vrijwiliger is die al het geld afdraagt aan het goede doel en dat donateurwervers voor een commercieel bedrijf werken dat geld krijgt van het goede doel per donateur. Of dat een probleem voor je is, is je eigen keuze natuurlijk.
Donateurwervers zijn geen collectanten dus zij kunnen buiten het reguliere collecterooster langs de deur komen.
- taxikemperman
- Deskundige
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 56
@KiralyKecske En daarvoor is het https://wervingsrooster.cbf.nl/DonationInfo/Index. zoals @thijeleo al vermelde