Thuisbrengverlichting (follow me home verlichting)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nien
Infopolitie Gast

Thuisbrengverlichting (follow me home verlichting)

Bericht door Nien »

Ik vraag me af of er regels zijn voor het gebruik van thuisbrengverlichting, ook wel follow-me-home verlichting of uitschakelvertraging geneoemd.

Mijn overbuurman heeft een 'nieuwe' auto met fel witte led verlichting. Daar zit ook thuisbrengverlichting op. Echter parkeert hij zijn auto niet richting zijn woning, maar achteruit met de verlichting naar onze woonkamer toe.

Dit is echter zo fel, ook al staat die volgens de betreffende buurman 'maar een minuutje' aan. Hij is echter actief, het betreft dus meerdere 'minuutjes' en als er ook nog vanalles uit de kofferbak of achterbank moet worden gepakt, tellen die 'minuutjes' ook mee.

We hebben nu al twee keer aangeven dat wij er echt last van hebben. (Als je op onze bank zit, dan is dat op koplamphoogte.) Na talloze argumenten leek er een doorbraak. Hij zou er iets aan doen of zijn auto anderom parkeren. Echter een week later nog geen verandering in de situatie. Hij parkeert zijn auto nog steeds zoals hij altijd deed en de verlichting brandt nog geen seconde korter.

Wij wonen in een goed verlichte straat in een buurt zonder oprijlanen, dan zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen. Ik wordt er moedeloos van :(

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Thuisbrengverlichting

Bericht door Pim »

Uhm, gordijnen?

Er is geen regel die voorschrijft dat iemand zijn auto andersom moet parkeren op zijn daarvoor bestemde eigen oprit. Sterker nog: het is goed gebruik om óp de rijbaan, met zicht op het verkeer aldaar, achteruit een oprit op te rijden. Zo heb je zowel bij het laveren op de weg om achteruit op de oprit te parkeren goed zicht én als bij vertrek ook meteen goed zicht.

Zou je vóóruit de oprit op rijden moet je bij vertrek achteruit de rijbaan op rijden, zonder zicht op het verkeer op de weg.

De verlichting zit op veel nieuwe auto's en kan, bij mijn weten, niet worden gemanipuleerd door de bestuurder want het werkt op afsluiten van het voertuig. En als je wat uit de kofferbak moet halen kun je slecht de auto afgesloten houden.

De bewoner heeft het recht om op zijn eigen oprit te parkeren. Ook wordt daar vaak door de gemeente vaak aangedrongen of aangestuurd ivm beperkte parkeerplaatsen op straat.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Ik heb deze functie ook op mijn auto gehad, ik kon die via de boordcomputer handmatig instellen op een bepaalde tijd. In mijn geval was 20 sec. voldoende. Zou dit al wat schelen? En anders inderdaad de gordijnen wat eerder dichtdoen, juridisch is hier namelijk niets tegen te beginnen.
PDC | DICT

Nien
Infopolitie Gast

Bericht door Nien »

Dank voor de niet hoopgevende reacties.

Het gaat over openbare parkeerplaatsen, geen eigen oprit. Rustige straat.

Het vervelende is, ik heb geen gordijnen, maar screens en daar schijnt het gewoon doorheen. Ik laat nog even buiten beschouwing dat ik nu gedwongen wordt om me op te sluiten achter een nog te kopen gordijn, wat niet door iedereen als prettig wordt ervaren.

Naar mijn weten kan deze verlichting bij een moderne auto ook uit. En dat is deze Mercedes zeker. Het is niet de verlichting die brandt bij het rijden, maar de verlichting die mij nog verblindt als hij al lang binnen is. Ik ga er vanuit dat deze verlichting bedacht is om v3ilig je eigen deur te bereiken en niet om de buren te pesten.

Andere buren met eenzelfde moderne verlichting hebben het follow me home wel uitgezet. Zonder het te hoeven vragen.

Dus ik moet maar hopen dat de relatie stuk loopt en hij met auto vertrekt.... Ik ben niet dom, maar ik snap niets meer van sommige regels. Overlast is toch verboden?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

En dan nu de hamvraag:
Is dit verwijtbare overlast?

In een land met 18 miljoen inwoners ligt die grens heel ergens anders dan in de binnenlanden van Australie. In andere woorden, mijn beleving:
Heel eventjes vervelend, maar overlast? Nee..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Thuisbrengverlichting (follow me home verlichting)

Bericht door Pim »

"Ik laat nog even buiten beschouwing dat ik nu gedwongen wordt om me op te sluiten achter een nog te kopen gordijn, wat niet door iedereen als prettig wordt ervaren."

U wordt tot niets gedwongen.
Ook niet opgesloten.
Koop het gordijn en klaar, zou ik denken.

De autoverlichting brand volgens de buurman 1 minuut. Volgens u langer, wanneer hij actief is.

Stel: de gemeente plaatst morgen een lantaarnpaal voor uw huis.
Ervaart u dat dan ook als overlast of opsluiten?

Het hebben van gordijnen is heel normaal, ze werken energiebesparend (buffer tegen kou) preventief tegen inbraak (men ziet van buiten uw inboedel niet en weet niet of u thuis bent) en zijn decoratief.

Ik denk dat het hebben van gordijnen "normaal" en de standaard is.

Dat anderen bewoners uit uw straat die autoverlichting uitschakelen is geen reden om de buurman op te leggen dit ook maar te moeten doen. Die instelling is semi-permanent in een menu, zo begrijp ik inmiddels. Het is geen knopje op het dashboard. Dat betekent dat de functionaliteit ook op andere plaatsen waar hij parkeert niet eerder functioneel is dan het moment dat hij weer in het menu de instelling aanpast.

En als het niet op zijn oprit is waar hij parkeert, dan beschikt hij denk ik niet over die zelfde plek, toch? Dus ook geen dagelijkse "overlast".
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Nien schreef: 07 jan 2021, 20:13 Dus ik moet maar hopen dat de relatie stuk loopt
Vraag die relatiepartner, uw eigen buurtgenoot, of zij rond het tijdstip van thuiskomst eens bij u op de bank wil komen zitten. Als zij het ook ervaart, zal de bereidheid er iets aan te doen vast groter zijn. Want wettelijk zie ik ook geen enkele kans om hier iets aan te doen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: Thuisbrengverlichting (follow me home verlichting)

Bericht door thijeleo »

Waarmee de vraag voldoende beantwoord is.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten