rechts een onnodige linksplakker inhalen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bunkertje
Lid
Lid
BOA
Roepnaam: BB
Geslacht:
Leeftijd: 46

Re: rechts een onnodige linksplakker inhalen

Bericht door Bunkertje »

Halen we niet 2 zaken door elkaar? Namelijk de aansprakelijkheid en de strafbaarheid? Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs met elkaar vergeleken te worden namelijk.
Neemt de aansprakelijkheid van de bestuurder van de ANWB bus af doordat een ander voertuig hem rechts passeert, art.11 RVV? (om wat voor reden dan ook) Mijns inziens namelijk niet. Het art 54 RVV beoogt juist de voorzichtigheid en oplet baarheid te motiveren van weggebruikers teneinde in geval van een conflict een kapstok te hebben om de aansprakelijkheid aan te tonen.
Als bestuurder van de auto bv geen geldige apk had is dat ook strafbaar maar doet niet ter zake ter bepaling aansprakelijkheid.

Wat er precies is gebeurt zal een raadsel blijven maar uit de feiten blijkt dat de ANWB bus niet goed heeft gekeken. Dat er verzachtende omstandigheden zijn klopt maar die omstandigheden zijn, behalve de evt. verklaring van de bestuurder van de auto niet te bewijzen. Aan de hand van de schade is echter wel te bewijzen dat de ANWB bus van rijstrook wisselde en dat daardoor schade is ontstaan.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
"So that one may walk in peace"

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Je weet niet of de ANWB bus bestuurder niet goed heeft gekeken. Dat is zelfs een aanname.
De auto kan in zijn dode hoek gezeten hebben toen hij keek...

En nogmaals: wanneer hij een vrachtwagen en alleen een vrachtwagen passeerde zou er geen auto hem rechts kunnen passeren. Tenzij daar een auto is gaan inhalen. Dus sneller reed dan de bus.

Ik vergelijk het een beetje met iemand die met 100 km/u uit de zijstraat kom die ik passeer. Ik kijk mijn kijken is gebaseerd op een afstand van aankomend verkeer met circa 50 km/u. Ik zie niks maar toch is er dan een auto twee keer zo snel als verwacht.

TS mag graag later nog eens vermelden wat de verzekering heeft besloten.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Bunkertje je moet niet strafrechtelijke aansprakelijkheid (=schuld aan een strafbaar feit) en civiele aansprakelijkheid (= aansprakelijkheid voor een schade) niet op een hoop vegen.
Dat men strafrechtelijk schuld heeft aan het overtreden van een verkeersregel impliceert niet automatisch dat men (volledig) aansprakelijk is voor de mogelijke civielrechtelijke gevolgen.
Als het niet houden aan een verkeersregel aantoonbaar directe gevolgen heeft met civielrechtelijke consequenties kan dat wel een grote invloed hebben op het bepalen van de aansprakelijkheid. De mate van aansprakelijkheid wordt mede bepaald door het gedrag van de andere partij.
In dit geval hebben beide partijen kennelijk een verkeersregel geschonden. Dit zal invloed hebben op de mate van aansprakelijkheid van de betrokken partijen.
Het primaire doel van de verkeerswetgeving is niet het bepalen van de civiele aansprakelijkheid in het verkeer maar het regelen van de veiligheid in het verkeer.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

retep 1
Infopolitie Gast

Bericht door retep 1 »

Pim schreef: 09 jan 2021, 15:29 Je weet niet of de ANWB bus bestuurder niet goed heeft gekeken. Dat is zelfs een aanname.
De auto kan in zijn dode hoek gezeten hebben toen hij keek...

En nogmaals: wanneer hij een vrachtwagen en alleen een vrachtwagen passeerde zou er geen auto hem rechts kunnen passeren. Tenzij daar een auto is gaan inhalen. Dus sneller reed dan de bus.

Ik vergelijk het een beetje met iemand die met 100 km/u uit de zijstraat kom die ik passeer. Ik kijk mijn kijken is gebaseerd op een afstand van aankomend verkeer met circa 50 km/u. Ik zie niks maar toch is er dan een auto twee keer zo snel als verwacht.

TS mag graag later nog eens vermelden wat de verzekering heeft besloten.
Die vrachtwagen die we beiden hadden ingehaald lag al een tijdje achter ons, want ik ben eerst achter de bus vd anwb blijven rijden, afwachtende tot hij rechts zou gaan rijden
maar hij bleef links rijden terwijl er rechts niets zat, en de wet zegt dat je ten alle tijden zoveel mogelijk rechts moet houden en ook dat je het overige verkeer niet onnodig mag ophouden,
en als je gaat inhalen je dat zo dient in te plannen dat het achterop komende verkeer niet voor jou onnodig moet afremmen, en dat je na je inhaal actie weer meteen naar rechts dient te gaan.
Verder kan het wel zijn dat je in een bestelbus niet ziet wie er in je dode hoek rijd, maar als je rechts rijd en dan links wil inhalen, dan zal je eigen toch ook echt van moeten
overtuigen dat er ook daar dan niks in je dode hoek zit, dus eerst kijken, dan pas knipperlicht uitzetten en dan pas van rijstrook veranderen, maar niet knipperen en meteen van
rijstrook veranderen.
En hoe vaak komt het niet voor dat het op de linkerbaan drukker is dan op de rechter, en men dan vaak op de rem gaat op de linkerbaan terwijl ze dan weer ingehaald worden
door de paar auto's die rechts rijden? Dan zou alles wat rechts zit ook op de rem moeten om te voorkomen dat er iemand van links ineens besluit om rechts te gaan rijden?
En hoe vaak komt het bij de stoplichten voor dat er 2 rijen met auto's naast elkaar staan en bij groen dan degene die links zitten gewoon door rechts rijdende auto's worden ingehaald,
en wel omdat diegene die links zit gewoon erg traag is en gewoon veel langzamer rijd dan toegestaan is of daar ruimschoots de tijd voor neemt om de maximum snelheid te halen.
Dan zou alles wat rechts en links zit achter een dergelijk traag iemand aan moeten blijven sukkelen omdat de wet zegt dat je niet rechts mag inhalen? De wet rammelt dan ook langs
alle kanten want er zijn zo vaak van die situaties waarbij er gewoon toch rechts ingehaald word en de wet dan ook in de praktijk vaak niet haalbaar is.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Het probleem in deze schuilt hem erin dat je heel bewust ervoor koos hem rechts in te halen, een actie die niet is toegestaan. Dat mensen anderen rechts "voorbij rijden" is slechts toegestaan bij filevorming, wanneer jij voorgesorteerd staat voor linksaf OF wanneer die ander zich rechts van een blokmarkering bevindt (op de snelweg)... andere opties zijn er eigenlijk niet. En nee, remmen om dus rechts achter de linker auto te blijven mag OOK niet want je mag geen gevaar voor het overige verkeer opleveren. Dagelijks gaat het waarschijnlijk duizenden keren (op het nippertje?) Goed, deze keer ging het fout en zoals gezegd, gelukkig alleen materiele schade. Kost je waarschijnlijk wat premie in het ergste geval....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Dat de een de wet overtreed geeft een ander niet het recht om dat dan ook maar te doen. In dit geval zitten beiden fout, waarbij de rechter het rechts inhalen doorgaans zwaarder laat wegen dan het niet of onvoldoende kijken bij het veranderen van rijstrook. Je zult bij de rechter wellicht 20 a 30% van de schade vergoed krijgen. Dat zul je moeten afwegen tegen de kosten (en tijd en moeite) van de gang naar de rechter.
Je kunt de verzekeringsmaatschappij in ieder geval wijzen op jurisprudentie waarbij niet alleen degene die rechtsinhaalt aansprakelijk is en die 20 a 30% eruit trachten te slepen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

En dat lijkt mij een prima afsluiter van deze discussie

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten