rechts een onnodige linksplakker inhalen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
retep 1
Infopolitie Gast

rechts een onnodige linksplakker inhalen

Bericht door retep 1 »

Enkele weken terug reed ik op de N269 richting Hilvarenbeek en reed ik achter een busje vd anwb die een vrachtwagen inhaalde, maar daarna
gewoon links bleef rijden terwijl daar geen aanleiding toe was. Ik ben toen rechts gaan rijden en langzaam de bus vd anwb gaan inhalen want verderop moest ik toch rechtsaf,
maar toen ik naast de anwb bus reed, gooide deze z'n knipperlicht ineens uit en trok daarbij meteen naar rechts, en toen was ik al bijna de bus voorbij en raakte hij nog
net de zijkant van mijn achterbumper. Gelukkig maar een klein krasje en de bus vd anwb had verder niks geen schade, want die had een grote kunststof bumper en wat gewoon
een beetje meegaf, dus niks aan de hand, maar nu zegt de verzekering dat ze de schade niet willen vergoeden omdat ik rechts inhaalde, en dat vind ik onzin
want ik reed al rechts en is het de bus vd anwb die van rijstrook veranderde en dat mag zomaar niet, ook als die rechts ingehaald word, want je moet wel eerst kijken
of daar geen verkeer rijd voor je naar rechts gaat, dus hoe bestaat het dan dat de verzekering doodleuk zegt van we betalen niet want u haalde rechts in?
En sinds wanneer zou je niet rechts mogen inhalen als een ander onnodig links blijft plakken en het je dan onmogelijk gemaakt word om in te halen?
In de jaren 80 noemde men dat nog wegpiraterij en het overige verkeer onnodig ophouden, maar schijnt dat gewoon te mogen, dus kan iemand mij vertellen wie er nou fout zit?

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: rechts een onnodige linksplakker inhalen

Bericht door Frans »

Artikel 11, lid 1, RVV 1990

Wetstekst

1. Inhalen geschiedt links.
retep 1 schreef: 07 jan 2021, 12:13 Ik ben toen rechts gaan rijden en langzaam de bus vd anwb gaan inhalen
retep 1 schreef: 07 jan 2021, 12:13dus kan iemand mij vertellen wie er nou fout zit?
Jij...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Het is inderdaad onlogisch dat als u de bus bijna voorbij bent, en de bestuurder u dus zou moeten kunnen zien, hij dan onbezonnen rechts gaat rijden. Maar daarentegen hoeft de bus u daar ook niet te verwachten. Ik weet ook niet wat het zicht was op die locatie maar men mag gewoon niet rechts inhalen.
Onnodig links rijden is inderdaad ook verboden, maar wel veel minder zwaar beboet dan rechts inhalen. Omdat links rijden vooral irritant is, maar rechts inhalen levensgevaarlijk.

De verzekering zal vast iets opgenomen hebben in de voorwaarden wat er gebeurd als er sprake is van een overtreding. De bus was niet in overtreding door naar rechts te gaan. U wel door rechts in te halen.

Ik snap dat u het vervelend vind. Maar als u achter een tractor rijdt op een 80km weg met dubbel doorgetrokken streep. Dan gaat u hier toch ook niet overheen omdat u het vervelend vind om 25 te rijden op dit wegvlak?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik ben het er niet helemaal mee eens.

Je hebt 2 regels die botsen:
* niet rechts inhalen (art 11 RVV)
* van rijstrook wisselen zonder het overige verkeer voor te laten gaan (art 54 RVV).

In mijn beleving zijn beiden fout en vind ik een verdeling van 50/50 meer op z'n plaats..al blijft het een civiele kwestie en hebben wij er verder niets van te vinden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Klopt Koen al is een heel logische verklaring dat TS in een dooie hoek van die ANWB bus heeft gezeten toen hij naar rechts ging, dat met het feit dat je rechts naast je eigenlijk ook weinig (lees geen) verkeer verwacht én dat de eerste "overtreding is geweest en daarmee de aankediding van deze, overigens gelukkig enkel materiële schade, kan ik me eigenlijk wel vinden in het standpunt van de verzekeraar eerlijk gezegd... en daar ben ik het niet zo vaak mee eens. De enige keer dat je rechts in te halen hebt of dat je verkeer rechts naast je kunt verwachten is bij een uitvoeg- of voorsorteerstrook en dat was niet aan de orde, TS was wat "voorbarig" (art 11, 2 t/m 5)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Soms is de gehele linker rijstrook vol, dus wordt daar in file gereden, terwijl de rechter geheel leeg is. Die hele rij wil bijvoorbeeld een vrachtauto in gaan halen die 500m verder op de rechter rijstrook rijdt. Dan mag je rechts in gaan halen. Of daar hier sprake van was kan ik niet beoordelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Skipperje schreef: 07 jan 2021, 13:32 Soms is de gehele linker rijstrook vol, dus wordt daar in file gereden, terwijl de rechter geheel leeg is. Die hele rij wil bijvoorbeeld een vrachtauto in gaan halen die 500m verder op de rechter rijstrook rijdt. Dan mag je rechts in gaan halen. Of daar hier sprake van was kan ik niet beoordelen.
Zo te lezen niet:
retep 1 schreef: 07 jan 2021, 12:13 ... reed ik achter een busje vd anwb die een vrachtwagen inhaalde, maar daarna
gewoon links bleef rijden terwijl daar geen aanleiding toe was.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik geloof ook dat beiden een verwijt kan worden gemaakt. Maar alleen TS heeft schade opgelopen en de vraag is of de verzekering dat terecht weigerd te vergoeden. Dat hangt grotendeels af van de polisvoorwaarden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door ThunderSTreak »

Voorval is naar alle waarschijnlijkheid gebeurd op de autoweg van Tilburg naar Hilvarenbeek. Dat is een autoweg met 2 x 2 rijstroken die eindigt in een turborotonde met op de linkerrijstrook de mogelijkheid rechtdoor te rijden en op de rechter rijstrook de mogelijkheid rechtdoor te gaan of rechtsaf richting het dorp Hilvarenbeek. Voor deze rotonde gaat de maximum snelheid van 100 km/h naar 70 km/h.

Er zitten in het verhaal een aantal zaken die tot nadenken stellen. Anwb auto haalt vrachtwagen in en gaat in de beleving van TS niet snel genoeg naar rechts die daarop besluit de Anwb-bus naar rechts te gaan (en daarmee ook besluit op enig moment voor de rechtsrijdende vrachtwagen te gaan rijden) om dan te besluiten 'voorzichtig' de Anwb bus rechts in te halen omdat hij (TS) namelijk rechtsaf naar Hilvarenbeek moet. Over risico's nemen gesproken....
Waarom niet achter de Anwb-bus blijven rijden (kan ook op de rechter rijstrook) ? Snelheid gaat op de rotonde toch terug naar 70 km/h; je moet zelf rechtsaf; rechts inhalen is meer gevaarzettend dan linksrijden omdat de dodehoek (zeker van een bestelbus) rechts gigantisch is en de kans dat je daar ontdekt wordt door de bestuurder als je daar gaat inhalen minimaal is. Zeker als je de bus bijna of geheel voorbij bent.

Als regelmatig bestuurder van een bestelbus weet ik dat ik rechts van mijn bus vanaf het rechterachterwiel tot aan mijn rechtervoorspatbord niets in de rechterzijspiegel zie. Als ik zelf iemand links inhaal met mijn bus zie ik het volgende; auto rijd eerst voor mij, is dan even niet zichtbaar en komt dan ongeveer vanaf het achterwiel weer in zicht waarna ik met mijn bus weer naar rechts kan gaan. Wordt ik rechts ingehaald gebeurt precies het omgekeerde; ik zie een voertuig tot mijn achterwiel (moet ik wel de verwachting hebben dat ik rechts ingehaald wordt) zie dan het voertuig een tijdje niet en ga hem pas weer zien als hij rechts ruim voorbij mijn voorspatbord is. Die dode hoek rechts van een bestelbus is best groot. Ik snap wel waarom de wetgever rechts inhalen verboden heeft.

Verder denk ik dat het probleem hier is dat er door TS een WA-claim neergelegd is bij de verzekeraar van de Anwb. Dat is Unigarant. Die zal elke claim afwijzen om juist het gevaarzettend karakter van het gedrag van TS. Alleen als TS een rechtsbijstandverzekering heeft of een lange adem en zelf een civielrechtelijke zaak aanspant is hier mogelijk meer te halen. Met alleen een WA en beperkt casco verzekering ga je het niet redden en zal de verzekeraar van TS weinig doen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Voor TS: wat wij hier vinden heb je niks aan.
Je zult met de verzekeraar zaken moeten doen.

En of de bestuurder van de ANWB bus een overtreding begin waarvoor de politie en bekeuring zou kunnen hebben gegeven maakt nog niet dat de verzekeraar daarom moet uitkeren aan u.

"Zou kunnen hebben gegeven" is één reden.
We weten het niet want er was geen politie die toekeek.

De andere reden is:
U zegt ook: "Ik ben toen rechts gaan rijden en langzaam de bus vd anwb gaan inhalen want verderop moest ik toch rechtsaf,
maar toen ik naast de anwb bus reed, gooide deze z'n knipperlicht ineens uit en trok daarbij meteen naar rechts, en toen was ik al bijna de bus voorbij...."

Als we daar alle bijvoeglijke naamwoorden etcetera uit verwijderen die het verhaal kleur geven (kleur in uw smaak/voorkeur) blijft er iets over als:

"Ik ben toen rechts gaan rijden en langzaam de bus vd anwb gaan inhalen (...) maar toen ik naast de anwb bus reed, gooide deed deze z'n knipperlicht ineens uit aan en trok daarbij meteen ging naar rechts, en toen was ik al bijna de bus voorbij en raakte hij nog..."

Want of u langzaam (of snel) inhaalde...
En hoe de busbestuurder zijn richting aanwijzer aan deed...
En hoe vlug (of langzaam) deze daarna van richting veranderde...
Doet voor de verzekeraar niets te zake.
Dat is de kleur die u erin brengt.

Het verhaal van de ANWB-bus bestuurder zal ook van alle 'kleur' ontdaan worden.
Hij reed links, gaf richting aan, zag u niet, veranderde van richting, krak.

Had hij u moeten zien. Wellicht.
Had hij u daar verwacht? Nee.
Had hij u daar redelijkerwijze MOETEN verwachten? Nee ik vind van niet. Want:
Hij had zojuist alleen een vrachtwagen ingehaald.
Hij verwachtte (logischerwijze)niet dat deze vrachtwagen sneller zou zijn gaan rijden en elke andere auto die dan rechts rijdt...heeft rechts ingehaald na zelf de vrachtwagen gepasseerd te hebben. Zoals u dus.

Ik wens u oprecht veel succes maar ik denk, in tegenstelling tot enkele anderen hier, niet dat de verzekeraar naar 50/50 zal gaan.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

De exacte schuldverdeling laat ik aan de rechter over. Maar zie bijvoorbeeld hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2020:9017

Het zal ongetwijfeld geen 50-50% verdeling worden, maar helemaal vrijuit gaat de van richting veranderende bestuurder niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

FrankH
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Frank
Geslacht:

Bericht door FrankH »

retep 1 schreef: 07 jan 2021, 12:13 en toen was ik al bijna de bus voorbij en raakte hij nog net de zijkant van mijn achterbumper.
Dat wil zeggen dat de auto voor de bestuurder van de ANWB bus toch overduidelijk zichtbaar moet zijn geweest en zich al lang niet meer in de dode hoek bevond.
Daardoor is mijn inziens ook de bestuurder van de bus mede aansprakelijk. Of zie ik dat verkeerd?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Volgens de verklaring van de topicstarter is dat een optie, maar voor hetzelfde geld werd de tegenpartij met hoge snelheid rechts ingehaald..
Voor hetzelfde geld... en zo kunnen we nog 34 mogelijke optie's bespreken.

Een zaak kan pas echt beoordeeld worden als je de verklaringen van beide partijen en alle aanwezige sporen kent..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

En die feitelijkheden zijn vaak niet meer te achterhalen, of worden niet meer achterhaald,loont de moeite niet.

Wellicht heeft één, of hebben beiden voertuigen en black-box waar de gereden snelheid uit terug te halen was . Wàs.
Wellicht had één, of beide bestuurders en getuige. Maar ook die hebben geen reproduceerbare feitelijkheden.

Want het is voor de verzekeraar niet van belang.
Die beslist en eventueel rest de gang naar de rechter.

Daarom moet je niet rechts inhalen.
Daarom moet je ook bij groen licht voorzichtig zijn op een kruising.
Want na een aanrijding kunnen beide bestuurders roepen dat ze groen hadden.
Dat is maar zeer zelden waar. Maar die verkeerslichten rammelen gewoon door hoor, die stoppen niet na een ongeluk.

En zo is het gezegde ontstaan;
Je kunt wel gelijk hebben maar dat is iets anders dan gelijk krijgen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Naar alle waarschijnlijkheid bezit de verzekeraar in kwestie alleen over tegenstrijdige verhalen van beide partijen. Waarbij de verzekeraar die wordt aangesproken zeer waarschijnlijk meer geloof gaat hechten aan de verklaring van de eigen verzekerde dan aan dat van de claimende partij.
Vervolgens geldt in het civiele recht het principe "wie eist bewijst" en met twee tegenstrijdige verhalen ga je stranden.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Gesloten