Politie-chef draait door ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Peter1
Nieuw lid
Nieuw lid

Politie-chef draait door ?

Bericht door Peter1 »

Politie-chef Wilbert Paulissen - Den Bosch in het Algemeen Dagblad 22 dec. 2020: "Politie checkt volle woonkamer tijdens oud en nieuw. Dat is reden om aan te bellen. Gezellig met tien man in de woonkamer aftellen tot het nieuwe jaar is in deze tijd een serieuze overtreding en reden genoeg om politie aan de deur te krijgen. Dat vind ik een exces." En als voordeur-bezoek onvoldoende is, kunnen agenten kijken of er sprake is van overlast.
- contra -
"De 'Tijdelijke Wet Covid-19' geldt niet achter de voordeur. Dat staat in artikel 58g, lid 1, Wet Publieke Gezondheid. Woningen zijn uitgezonderd. Je mag thuis dus zoveel mensen uitnodigen als je wilt. Het door Rutte genoemde is een advies."

Krijgen agenten dit nu echt als opdracht mee en gaan ze dat doen?
Paulissen lijkt abuis te zijn en namens de politie z'n persoonlijke mening te ventileren waar een wettelijke reden voor ontbreekt.
Het geeft een escalerende indruk dat onze politie moet gaan 'kijken' of ze hier wat tegen kunnen doen. Wat dan ook. Aanbellen, aanspreken, boetes verzinnen. Bij mensen aan huis. Families die er voor kiezen wel samen te komen in een al gestresste tijd. Niet onvoorstelbaar is dat daar geweld uit voortkomt. Door de combi van moment, adrenaline, 2 tegen 10, locatie, ontbrekende rechtsgrond. Dat zo'n Paulissen zulke uitspraken in een landelijke krant doet. Verbijsterend, onverstandig, eng.

https://www.ad.nl/binnenland/politie-ch ... haring_web

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Re: Politie-chef draait door ?

Bericht door Mir81 »

Jammer dat u meteen uitgaat van escalatie. Is namelijk niet nodig.

Ja, er ligt een advies van niet meer dan twee mensen uitnodigen, met kerst drie. Nee, de collega's zullen niet huis aan huis gaan aanbellen om te controleren. Hebben we de mensen niet eens voor. Wat Paulissen naar mijn idee zegt is dat er, als er dan toevallig een bomvolle woonkamer wordt gezien, mogelijk een gesprek wordt aangegaan. En ja, ik zeg een gesprek. Ze zullen niet met getrokken wapenstok de huiskamer inrennen om opa en oma de borrelnootjes uit de hand te slaan en naar huis te werken. Zie het meer als een stuk bewustmaking, het advies wordt namelijk niet voor niets gegeven, en niet als burgertje pesten.

Enkel indien er sprake is van overlast wordt er doorgepakt, maar dat zou buiten de pandemie om ook gebeuren. Er zal echt geen sprake zijn van, zoals u zegt, zonder enige rechtsgrond boetes verzinnen. Dat kunnen en mogen we niet eens.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

De termen "overtreding" en "politie aan de deur" hebben bij de burger een zwaardere lading dan het vrijblijvend informatief gesprek waar Mir81 het over heeft. Daarmee kiest Paulissen ervoor om zich langs de grens van het behoorlijke te begeven, vind ik. In deze tijd, waar het vertrouwen tussen burger en overheid zo onder druk is gaan staan, en tegelijkertijd letterlijk van levensbelang is zou dat niet mijn communicatiestrategie zijn geweest. Je viert de feestdagen fysiek in zeer beperkte kring, omdat je de rotziekte niet wil krijgen en /of verspreiden.

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Bericht door Mir81 »

Ik zie je punt @Vent, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de hardere taal van Paulissen begrijp, gelet op alles waar niet alleen mijn eigen collega's, maar ook andere hulpverleners mee van doen hebben gekregen de afgelopen tijd. De ruimte die veel mensen gewoon nog hebben gepakt, omdat ze vonden dat moest kunnen. Daar wordt nu paal en perk aan gesteld.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Ik heb altijd geleerd: niet bluffen.
Dreig nooit met stappen die je niet kunt waarmaken.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik zit dit nu te lezen, maar dit is inderdaad een vorm van 'bangmakerij' waar je geen enkel gevolg aan kan verbinden..
Ik sluit me volledig aan bij Pim; wie A zegt, moet ook B zeggen en als B niet kan moet je ook niet aan A beginnen..

Staat tegenover dat er zat mensen zijn die er wel voorzichtiger door worden; doel bereikt.. maar het is nog steeds niet mijn manier van doen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Je bedoelt... bangmakerij? Deze maakt al 2 dagen knap wat "golven" op twitter...

(Expres een screenshot, geen link...)

SmartSelect_20201226-203435_Twitter.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Wat is het probleem daarmee, Frans? Volgens de ambtsinstructie heb je daar de volledige bevoegdheid voor. Dan heb je het natuurlijk niet over een lullig stukje vuurwerk, maar over het spul waar de EOD eigenlijk bij zou moeten komen. Als ze dat op jou richten, mag je daar gewoon je vuurwapen op zetten.
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Jij bent er meteen weer gradaties in aan het aanbrengen die er niet staan. Er staat niet dat je je wapen mag trekken bij vuurwerk "zo zwaar als een handgranaat"... enzovoort...
Frans
Beheerder

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

En wat als ze vuurpijlen op burgers afschieten, dat is dan gewoon onhandig of stout of zo??
Never change a winning team

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik deed als kind niet anders..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Noodweer, daar gaat het in dit geval om, ter afwending van ernstig gevaar heeft betrekking op de agent zelf of derden. Dus onder omstandigheden kan er gebruik worden gemaakt van een vuurwapen als er vuurpijlen op personen worden afgeschoten en het gebruik van het vuurwapen gezien de situatie proportioneel is. Maar dat is wel uitzonderlijk.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

dus die uitspraak in die screenshot van Frans moet breder worden gezien ?? gelukkig

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

zijlvaart67 schreef: 27 dec 2020, 12:45 Ik deed als kind niet anders..
En toch nog aardig terecht gekomen gok ik :D :D

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Mij gaat het erom dat de tweet bewust de link legt tussen het vuurwerk verbod en (extreme) bevoegdheden. Ofwel, dat de politie die bevoegdheden gaat gebruiken of misbruiken ter handhaving van de corona maatregelen.

Domme actie, mocht het tot een noodlottige escalatie komen dan lijkt me die tweet wel gebruikt worden bij een rechtzaak.

Gesloten