Aanhouding duitsland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Erikdeperik
Infopolitie Gast

Aanhouding duitsland

Bericht door Erikdeperik »

Hallo,

Ik heb zojuist een behoorlijk nare ervaring met de duitse politie opgedaan en ik was benieuwd in hoeverre dit wettelijk in orde is.

In de aanloop van kerst wilde ik mijn duitse vriendin en haar ouders bezoeken, om vervolgens samen terug naar nl te gaan waarna zij bij mij komt wonen.
Na 3u rijden wordt ik net onder dusseldorf, net na een korte stop bij een rastplatz gemaakt te hebben, gesneden door een politie auto die ik dien te volgen.
Na een ruime 20min komen we aan bij een poltieburau. Buiten wordt mij gelijk onder het mom van een algemene verkeerscontrole een blaastest afgenomen. Deze is negatief. Ik vraag de agent of ik iets fout deed op de weg. Hij zei: nee je reed perfect, dit is gewoon protocol.
Vervolgens moet ik een urinetest doen. Omdat ik net geplast had lukt dat niet, tot drie keer toe.
Vervolgens wordt er een speekseltest afgenomen, die heeeel ligt aangeeft dat er wellicht thc in mn bloed zit(paar dagen geleden een joint gerookt).
Er wordt een arts gebeld om een bloedtest af te nemen. Die is er al na 15 min, neemt bloed af en ik moet ‘alvast’ de boete betalen zonder dat er uitslag is; 800 euro.
Tegelijk wordt zonder toestemming mijn auto doorzocht.
Na de bloedtest mag ik ‘gaan’. Weg uit het politiebureau, maar ik niet rijden omdat het zo een paar dagen kan duren voor de uitslag er is.
Alle hotels en restaurants dicht vanwege de lockdown, avondklok om 9u, en bij terugkomst bij mijn auto is alles overhoop gehaald. Kestcadeautjes kapot, noem maar op.
Na twee uur maar in mijn auto gezeten te hebben komt er een andere agente langs die zegt: wij zijn de laatste die hier zijn en wij gaan weg, dus er is niemand om je te contoleren dat je hier nog bent; knipoog knipoog.
Ben in angst weer snel terug gereden naar de dichstbijzijnde nl grens.
Dit voelt zo van alle kanten niet goed (dag voor niks gereden, auto overhoop gehaald, 800 euro lichter, geen kerst met mn vriendin en haar familie, en dat alles op grond van letterlijk niks.

Kan dit zomaar?!

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Aanhouding duitsland

Bericht door KaaDee »

Dat lijkt me een hele goede vraag voor de Duitse politie. Het klinkt als een heel bijzondere gang van zaken, maar wij weten niet wat exact de regels in Duitsland zijn.

Wel vraag ik me af of je eerder met de Duitse politie in aanraking bent geweest. Dat hoef je hier natuurlijk niet te beantwoorden, maar als je (bijvoorbeeld vanwege drugsgebruik) in de systemen staat, dan zijn ze niet kinderachtig in de benadering. Over het algemeen hebben de Duitsers het niet zo op drugsgebruikers in het verkeer.

Neemt niet weg dat het een vreemde gang van zaken is, als het gegaan is zoals je hier beschrijft.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Allereerst is dit een forum over de Nederlandse politie. Niet over de Duitse politie en wetgeving.

Ik weet wel een heel klein beetje over de Duitse werkwijze. Dat in combinatie met de Nederlandse wet komen we een heel eind.

In tegenstelling tot wat mijn voorganger schrijft vind ik het wel meevallen hoe er gehandeld is.

1. Je neemt deel aan het verkeer en dus mag men jou controleren. Dat wordt niet op de vluchtstrook gedaan die in Duitsland echt alléén voor pech is. Zelfs zonder benzine stilstaan op de vluchtstrook levert al een forse boete op.
Dus een controle vindt plaats bij een controleplaats. Die kiest men zelf. Dat laatste is hier ook zo.

2. Men doet een drugstest bij je en die is positief. Daarop volgde een bloedafname.
Dat zou hier in Nederland ook zo gaan.

Kennelijk kreeg je een rijverbod op basis van de drugstest. Ook dat is in Nederland hetzelfde. Meestal 24 uur in geval van drugs.

3. Dan de boete. Dat is geen boete maar een borgstelling. Je laat een bedrag achter ter hoogte van de geschatte boete en onkosten (wellicht ook de lab-kosten) die je opgelegd kunt krijgen.

Of je daadwerkelijk een boete krijgt staat echter nog niet vast. Het bedrag of een deel ervan zal worden teruggestort wanneer de lab-uitslag, en de bijbehorende boete, bekend is. Als het goed is heb je een rekeningnummer en naam moeten achterlaten voor het terugstorten.

Borgstelling kennen we (helaas) niet in Nederland. Maar dat de uitslag van een bloedonderzoek dagen/ werken op zich laat wachten is hier niet anders.

4. Dat ze op basis van je positieve drugstest je auto doorzoeken inclusief ingepakte cadeautjes is wellicht in hun wetten anders geregeld.

Dat ze dingen niet terugleggen of inpakken zal hier niet anders gaan na doorzoeken van je auto.

5. Ik denk dat je heel erg gematst bent met de tip van de agente dat zij de laatste is die weggaat.

Ik denk dat je een groot risico hebt genomen door, weliswaar na een hint, te gaan rijden. Want ondanks de hint had je geen garantie dat je niet opnieuw gecontroleerd zou worden elders in Duitsland. En als dat gebeurd zou zijn, zou je rijden tijdens een rijverbod. Dat is in Duitsland geen licht vergrijp.

Let goed op wanneer je weer in Duitsland mag rijden. Is je rijbewijs ingevorderd?
Laatst gewijzigd door Pim op 23 dec 2020, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Erikdeperik
Infopolitie Gast

Bericht door Erikdeperik »

Allereerst dank voor de snelle reacties!

Nogmaals dank voor de uitgebreide uitleg. U zegt dat ik mazzel heb gehad, maar is dat echt zo? Allereerst mag men volgens de duitse wet maar 1 test afnemen; ofwel lucht ofwel anders. Voor een bloedtest dient men (zo lees ik dat in de duitse wergeving) een reden te hebben.
Ofwel slecht rijgedrag ofwel het vervoeren van drugs. Beiden waren niet aanwezig, dus wat blijft er dan over?!

Opmerking van MotoRon

Bericht ingekort

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

In Nederland mag de drugstest ook afgenomen worden als er geen bijzonder rijgedrag is waargenomen en ook als geen aanwijzingen zijn voor drugs gebruik.
De test op straat kent maar twee uitslagen. Positief of negatief. Een beetje positief is dus positief. Het bloedonderzoek geeft de definitieve waarde. Drugs gebruik is met een ademtest niet vast te stellen.
Duitsland is aanmerkelijk strenger dan Nederland met betrekking tot drugsgebruik en drugsbezit. Een voertuig uit Nederland zal dus sneller worden onderzocht dan uit een ander land. Duitsland heeft recent behoorlijke drugsvangsten gedaan uit Nederlandse voertuigen dus groter risico op controle.
Mocht je rijbewijs in Duitsland ingevorderd zijn maak dan niet de fout door te doen alsof je het verloren bent en een nieuw gaat aanvragen.
Op enig moment wordt je ingevorderd rijbewijs naar de RDW gestuurd. Blijkt dan dat je een valse melding van vermissing hebt gedaan vervallen je beide rijbewijzen en mag je weer lessen gaan nemen en opnieuw examen doen.

Of de Duitse collega's wel of niet correct gehandeld hebben kunnen wij geen oordeel geven. Naar Nederlands recht zou er correct gehandeld zijn. Behoudens dat wij geen borg stelling kennen.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

grappig dat u hier informatie komt halen omdat u geen idee heeft en de dan verkregen informatie tegen gaat spreken omdat u het beter zegt te weten.

De "mazzel hebben" had betrekking op hoe de Duitse politie uw positie in hun systemen had/ heeft opgenomen.

U mocht niet rijden. PUNT
U meende toch te moeten/kunnen gaan rijden.
De rest heb ik al gezegd: rijden tijdens rijverbod of ingevorderd rijbewijs is een verzwarende omstandigheid.

In Nederland geldt en speekseltest als indicatieve test. Is die positief dan volgt bloedafname.

Idem bij alcohol: op straat blazen is ademtest. Dan naar bureau en blazen op een ademanalyse apparaat. Faalt u daar dan volgt eveneens een bloedafname.

Ik zie met mijn duitse-wetgeving-lekenverstand maar 1 die op meer punten fout zit. Ik kan het niet positiever brengen.

1 de grens passeren zonder voorregistratie, zonder negatieve coronatest, en zonder noodzaak.
2 rijden met thc in uw lichaam
3 terugrijden tijdens rijverbod (en nog steeds met thc in uw lichaam)

Prettige feestdagen.

Opmerking van MotoRon

Bericht ingekort, opmerking over de naleving van corona-maatregelen verwijderd, die zijn niet van belang voor beantwoording van de vraag
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Mijn voorgangers hebben al het nodige gezegd over de wetgeving en de gang van zaken.

Ik wil u nog meegeven dat THC soms nog lang in het bloed te zien kan zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak u een joint rookt maar wellicht iets om rekening mee te houden in de toekomst. Op internet is er genoeg over te vinden hoe lang THC te vinden is in het bloed. Hoe vaker u rookt, hoe meer het 'stapelt' in uw lichaam. Iets om over na te denken als u weer in de auto stapt, ook hier in Nederland. Je kunt je voorstellen dat het niet in je voordeel werkt als je meerdere keren gepakt wordt met drugs in je bloed, al is het dagen geleden dat u een joint gerookt hebt: positief is positief.
Bij iemand die sporadisch een joint rookt zal het sneller uit het lichaam verdwenen zijn dan iemand die regelmatig een jointje rookt. Daarnaast speelt uw lichaamsbouw ook een rol. Daar valt lastig een tijd aan te koppelen.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Verder zal ts zijn antwoorden moeten zoeken bij onze oosterburen, en niet op dit forum over de Nederlandse politie
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten