Telefoon op schoot in auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Enroc
Infopolitie Gast

Telefoon op schoot in auto

Bericht door Enroc »

Goedemiddag,

Ik heb al flink zitten googlen maar ik kom er niet uit, wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een boete gekregen met de feitcode R545: vasthouden mobiel elektronisch apparaat tijdens rijden. Op de foto is duidelijk te zien dat ik beide handen aan het stuur hebt en dat mijn telefoon op mijn been ligt. Ik heb bezwaar aangetekend maar het beroep verklaren ze als ongegrond. De officier zegt dat het begrip "vasthouden" ruim moet worden uitgelegd (zoals tussen oor en schouder en telefoon op schoot). Maar ik kan dit nergens online vinden.
Het voelt voor mij als onrechtvaardig want heb de telefoon niet gebruikt.

Wie kan mij met meer info helpen?

Groeten!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Telefoon op schoot in auto

Bericht door zijlvaart67 »

Daar is idd veel over te doen, maar onderstaand een arrest dat zich op deze punten richt:

► Laat Spoiler zien

Ik zou in bezwaar gaan en volhouden tot en met het hoger beroep (indien nodig)..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Bericht door MarcH »

Een deel van het standpunt van de officier van justitie volgt uit de nota van toelichting bij het besluit waarbij het verbod op handmatig telefoneren in 2002 is ingevoerd:
Het handmatige telefoneren en het gelijktijdig besturen van een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat per jaar in het verkeer enkele tientallen doden en bijna driehonderd gewonden vallen door het gebruik van de mobiele telefoon. De oorzaak hiervan is gelegen in een tweetal factoren. Ten eerste is bij het handmatig telefoneren - vaak gedurende enige tijd - slechts één hand beschikbaar voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen. Ten tweede wordt de aandacht van de bestuurder door het voeren van een telefoongesprek afgeleid van de verkeerssituatie. Door de combinatie van deze twee factoren ontstaat een niet te veronachtzamen risico voor de verkeersveiligheid. (...)

In artikel 61a RVV 1990 wordt gesproken van het vasthouden van een mobiele telefoon en niet van telefoneren. Hiervoor zijn verschillende redenen te geven. Ten eerste wordt hiermee de afwijzing van het fysieke aspect van het handmatig telefoneren beter tot uitdrukking gebracht. Onder vasthouden wordt verstaan het in de hand houden, het tussen oor en schouder geklemd houden etc. Ten tweede kan bij de term telefoneren onduidelijkheid bestaan wanneer daarvan sprake is. Is dat op het moment dat de telefoon ter hand wordt genomen, een nummer wordt ingetoetst of bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding tot stand komt. Ten derde wordt met de term telefoneren de reikwijdte beperkt tot de overdracht van spraak. Door de gekozen formulering van artikel 61a RVV 1990 wordt tevens het verzenden of ontvangen en lezen van SMS-berichten of e-mailberichten of het internetten met een mobiele telefoon tijdens het rijden onder de verbodsbepaling gebracht. Ten vierde heeft het openbaar ministerie aangegeven dat een verbod op het telefoneren aanzienlijk moeilijker te handhaven is dan een verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon.
Volgens het hof Arnhem-Leeuwarden volgt uit de inhoud van deze nota van toelichting dat het begrip 'vasthouden' ruim moet worden uitgelegd. Dat heeft inmiddels tot een aantal uitspraken geleid waarin het hof heeft geoordeeld dat sprake was van vasthouden, zoals:
- Telefoon via een speciaal daarvoor ontworpen systeem bevestigd aan de pols: Uitspraak: ECLI:NL:GHLEE:2006:AV3538
- Het continu vasthouden van het oortje van de handsfreeset tegen het oor: Uitspraak: ECLI:NL:GHLEE:2006:AZ5407
- Het plaatsen van een mobiele telefoon achter een hoofddoek: Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2013:3138 en Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2019:6664
- De handsfree-set in de hand houden: Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2014:7293

Het bedienen van een telefoon terwijl deze geplaatst is in een telefoonhouder die bevestigd is op het dashboard, was volgens het hof geen vasthouden (ECLI:NL:GHARL:2018:2186). Het hof vatte het in 2019 daarom als volgt samen:
In zijn algemeenheid is van vasthouden volgens de jurisprudentie van het hof sprake ingeval van een telefoon + bestuurder + aan bestuurder bevestigd (hulp)middel (...).
In dat licht zou ik persoonlijk de neiging hebben om in beroep te gaan bij de kantonrechter en daarna desnoods in hoger beroep te gaan.
Be yourself, no matter what they say ...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Ik ben geen rechter, maar heb er wel een mening over. Een telefoon op je been ligt daar met maar één doel, namelijk gebruik. Is die telefoon daar dan neergelegd voor je ging rijden? Dus door bochten rijden, moeten remmen, gas geven en misschien schakelen. Ik geloof er niets van. Dus voor mij betekent dit dat je de telefoon in de hand hebt gehad tijdens het rijden. Volkomen terechte boete.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 54

Bericht door Hilde »

Sorry Piet, maar daar ga ik toch echt tegenin.
Ik heb/had vaak genoeg mijn telefoon op schoot liggen, als de navigatie het niet doet. Je hoeft hem helemaal niet te pakken tijdens het rijden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ik heb een tijdje mijn ontbijt in de auto gegeten. Dan lag de boterham op mijn been. Ik ben daarmee gestopt omdat te vaak de boterham viel. En dat gebeurt niet met een telefoon die, volgens ts, op een been ligt? Ik kan mij dat niet voorstellen.

Piet

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Hilde schreef: 21 dec 2020, 19:00 Sorry Piet, maar daar ga ik toch echt tegenin.
Ik heb/had vaak genoeg mijn telefoon op schoot liggen, als de navigatie het niet doet. Je hoeft hem helemaal niet te pakken tijdens het rijden.
Dat hoef je met een telefoon geklemd tussen je hoofddoek ook niet. En toch ziet de rechter dat anders.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

In dit geval ga ik helemaal met Hilde mee.

Ik ben het 100% met Piet eens dat een telefoon die op je been ligt 'af en toe' vastgehouden wordt, om welke reden dan ook..maar de essentie is wel dat wij een overtreding moeten constateren en iets 'waarschijnlijk achten' is geen grond voor een mulderboete en dat proef ik een beetje.

Wil ik zo'n bestuurder bekeuren dan zal ik 5 minuten naast 'm moeten blijven rijden net zolang totdat z'n gsm valt en hij deze, in een reflex of wat dan ook, oppakt..

Dat is ook de essentie van de arresten; bedienen mag, vasthouden niet..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 21 dec 2020, 20:04 In dit geval ga ik helemaal met Hilde mee.

Ik ben het 100% met Piet eens....
dit bedoel ik met mijn 1e opmerking dat ik geen rechter ben. Maar ik hoop dat ts laat weten hoe dit wordt afgehandeld, tenminste als hij in beroep gaat.

Piet

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Proost schreef: 21 dec 2020, 19:23
Hilde schreef: 21 dec 2020, 19:00 Sorry Piet, maar daar ga ik toch echt tegenin.
Dat hoef je met een telefoon geklemd tussen je hoofddoek ook niet. En toch ziet de rechter dat anders.
Precies, daar heeft een rechter van gevonden dat het bedienen is, dat heeft hij van een telefoon op schoot niet.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Skipperje schreef: 21 dec 2020, 20:26
zijlvaart67 schreef: 21 dec 2020, 20:04 In dit geval ga ik helemaal met Hilde mee.

Ik ben het 100% met Piet eens....
dit bedoel ik met mijn 1e opmerking dat ik geen rechter ben. Maar ik hoop dat ts laat weten hoe dit wordt afgehandeld, tenminste als hij in beroep gaat.

Piet
Ja, dit is echt iets waar jurisprudentie over gaat komen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ik zie 't wel gebeuren dat, zoals weergegeven in 't arrest dat ik plaatste, dat de wetgeving wordt aangepast. Er gebeurt steeds meer met de gsm (bellen, whatsappen, internetten, face timen, groepsvergadering, etc) en ik verwacht dat de wetgever daarom de strafbaarheid ook steeds verder uit gaat breiden.

In de trant van:
'Electronica bedienen zonder dat deze zich in een daarvoor geschikte houder bevindt' oid..

Wetgeving hobbelt altijd achter 'het mobiele kantoor' aan, zullen we maar zeggen..

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

zijlvaart67 schreef: 21 dec 2020, 22:43 Ik zie 't wel gebeuren dat, zoals weergegeven in 't arrest dat ik plaatste, dat de wetgeving wordt aangepast.

(...)

In de trant van:
'Electronica bedienen zonder dat deze zich in een daarvoor geschikte houder bevindt' oid..
Nee,wetgeving aanpassen dat rijdend elektronica bedienen verboden wordt.
Ook in de houder, of in het dashboard (zoals tesla) is levensgevaarlijk.

Stilstaan en dan bedienen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

zijlvaart67 schreef: 21 dec 2020, 22:43In de trant van:
Ik heb helemaal geen houder. Slechts een stukje klittenband. Telefoon hangt keurig aan mijn dashboard zonder storende houders en voor @Hilde Als hij op je broek ligt kan hij ook niet wegschuiven :evil:

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door Hilde »

taxikemperman schreef: 23 dec 2020, 07:54 en voor @Hilde Als hij op je broek ligt kan hij ook niet wegschuiven :evil:
Huh??? wat mis ik hier???

Gesloten