Navigatie ipv KilometerTeller
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Navigatie ipv KilometerTeller
De snelheidsmeter en kilometerteller van mijn auto werken niet meer. Ik weet dat kikometerteller niet verplicht is maar snelheidsmeter wel. Daarvoor gebruik ik het navigatiesysteem. Nog accurator ook maar mag dat?
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 7897
- Lid sinds: 20-05-2004
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Als het een losse navigatie is achter de voorruit mag het niet. Want de snelheidsmeter is een inrichtingseis. Maar zelfs als de navigatie is ingebouwd, dan nog zeg Ik van niet, omdat de navigatie niet gebouwd is als snelheidsmeter. Het is een plaats positie bepalingssysteem.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- OnTroerend goed
- Berichten: 3983
- Lid sinds: 27-09-2008
- Roepnaam: Pim
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Nog accurater is niet hetzelfde als nog beter. De marge in de bordsnelheidsmeter is er bewust ingebouwd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
- olle-griese
- Superlid
- Berichten: 689
- Lid sinds: 02-03-2005
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Locatie: Groningen
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Is dit een APK vraag?
Een agent zal daar namelijk nooit achter komen, of houden ze je ook 10 keer staande
Een agent zal daar namelijk nooit achter komen, of houden ze je ook 10 keer staande
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
-
- OnTroerend goed
- Berichten: 3983
- Lid sinds: 27-09-2008
- Roepnaam: Pim
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Nou, daar zou ik niet vanuit gaan.
Ik heb al menig auto van beschonken bestuurders (die hun rijbewijs niet konden tonen) mee naar bureau gereden als onderpand voor het geval zij boven de invorderingsgrens zouden blazen, of voertuigen overgereden vanwege buitengebruikstelling.
Waarna ik aansluitend hetzij een WOK of wat andere bekeuringen uitgeschreven heb.
Ik heb al menig auto van beschonken bestuurders (die hun rijbewijs niet konden tonen) mee naar bureau gereden als onderpand voor het geval zij boven de invorderingsgrens zouden blazen, of voertuigen overgereden vanwege buitengebruikstelling.
Waarna ik aansluitend hetzij een WOK of wat andere bekeuringen uitgeschreven heb.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
-
- Infopolitie Gast
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Er is hier al jurisprudentie over en de rechter heeft bepaald dat de snelheidsmeting van een navigatiesysteem de standaard kilometer teller niet kan vervangen.
Volgens mij ging over een persoon die zijn navigatiesysteem gebruikte als snelheidsmeter omdat de standaard meter defect was.
Helaas werkte dat niet zo goed omdat er nogal wat snelheidsbekeuring op zijn deurmat vielen.
De persoon is tegen die boetes in bezwaar gegaan omdat zijn navigatie nauwkeuriger zou zijn als de standaard meter in zijn auto.
Zijn bezwaar werd verworpen, hij had zijn standaard aanwezige meter maar moeten laten repareren in plaats van te vertrouwen op de informatie van een apparaat dat niet geijkt was. De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer, maar deze wet geldt niet voor de snelheidsmeting van een navigatiesysteem. De gevolgen hiervan zijn voor de gebruiker.
Volgens mij ging over een persoon die zijn navigatiesysteem gebruikte als snelheidsmeter omdat de standaard meter defect was.
Helaas werkte dat niet zo goed omdat er nogal wat snelheidsbekeuring op zijn deurmat vielen.
De persoon is tegen die boetes in bezwaar gegaan omdat zijn navigatie nauwkeuriger zou zijn als de standaard meter in zijn auto.
Zijn bezwaar werd verworpen, hij had zijn standaard aanwezige meter maar moeten laten repareren in plaats van te vertrouwen op de informatie van een apparaat dat niet geijkt was. De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer, maar deze wet geldt niet voor de snelheidsmeting van een navigatiesysteem. De gevolgen hiervan zijn voor de gebruiker.
-
- OnTroerend goed
- Berichten: 3983
- Lid sinds: 27-09-2008
- Roepnaam: Pim
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Bovendien lijkt en gps nauwkeuriger maar dat is relatief. Enerzijds kent niemand de software algoritmes. Anderzijds is de snelheidsbeperking en nauwkeurigheid afhankelijk van het aantal satellieten, vrije zicht naar boven (bewolking/ bomen/tunnels), etc.
Hardloophorloges kennen zulke problemen ook soms.
Een elektronische of mechanische snelheidsmeter zijn dan veel betrouwbaarder ook al hebben deze en opzettelijke marge.
Hardloophorloges kennen zulke problemen ook soms.
Een elektronische of mechanische snelheidsmeter zijn dan veel betrouwbaarder ook al hebben deze en opzettelijke marge.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
- olle-griese
- Superlid
- Berichten: 689
- Lid sinds: 02-03-2005
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Locatie: Groningen
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Het bovenstaande wat pim aangaf had ik niet aan gedacht, Maar om flauw te doen, dan is het ook geen staandehouding meer :-)
Maar de nauwkeurigheid van gps werkt alleen in een recht lijn. Gps kan geen bochtsnelheid meten.
Maar de nauwkeurigheid van gps werkt alleen in een recht lijn. Gps kan geen bochtsnelheid meten.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Wat betreft de nauwkeurigheid wil ik even memoreren dat dit ook afhangt van de banden maat die men monteert en de banden spanning. dat merk ik als ik overstap naar nieuwe winterbanden dan geeft de navigatie bijna het zelfde aan als de ingebouwde meter , bij de zomerbanden is dit al gauw 5 km meer.
Aafgezien hiervan is een navigatie niet altijd toepasbaar immers in tunnels en dicht beboste gebieden kan hij wegvallen.
@Er is hier al jurisprudentie over en de rechter heeft bepaald dat de snelheidsmeting van een navigatiesysteem de standaard kilometer teller niet kan vervangen.
Wat ik niet begrijp dat de uitspraak dat een navigatie niet een vaste snelheidsmeter kan vervangen iets te maken heeft met de vraag welke nauwkeuriger is dit was toch de grond van het bezwaar van de be-prente??
Het feit dat je op een meter vertrouwd die niet die eenzijdige tolerantie heeft althans nooit minder aan zou mogen geven is zoals gezegd eigen verantwoordelijkheid en niet iets waar een rechter zich druk over hoeft te maken toch??.
Aafgezien hiervan is een navigatie niet altijd toepasbaar immers in tunnels en dicht beboste gebieden kan hij wegvallen.
@Er is hier al jurisprudentie over en de rechter heeft bepaald dat de snelheidsmeting van een navigatiesysteem de standaard kilometer teller niet kan vervangen.
Wat ik niet begrijp dat de uitspraak dat een navigatie niet een vaste snelheidsmeter kan vervangen iets te maken heeft met de vraag welke nauwkeuriger is dit was toch de grond van het bezwaar van de be-prente??
Het feit dat je op een meter vertrouwd die niet die eenzijdige tolerantie heeft althans nooit minder aan zou mogen geven is zoals gezegd eigen verantwoordelijkheid en niet iets waar een rechter zich druk over hoeft te maken toch??.
Never change a winning team
-
- Infopolitie Gast
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
@Speedo
Een rechter maakt zich nergens druk om.
Er werd alleen vastgesteld dat een snelheidsmeter die af fabriek wordt ingebouwd voldoet aan de Europese eis dat deze wel meer maar nooit minder kan aangeven.
Deze eis bestaat niet voor navigatiesystemen, dus ook al zou het navigatiesysteem een afwijking hebben van 20% dan zijn nog steeds de daaruit voortvloeiende bekeuringen voor de gelukkige winnaar. Met andere woorden; een beroep op snelheden die door de navigatie worden geregistreerd kan nooit leiden tot kwijtschelding of vernietiging van een opgelegde bekeuring voor een snelheidsovertreding.
Hiermee wordt voor eens en altijd het excuus dat er volgens de navigatie niet te hard werd gereden naar de prullenbak verwezen.
Een rechter maakt zich nergens druk om.
Er werd alleen vastgesteld dat een snelheidsmeter die af fabriek wordt ingebouwd voldoet aan de Europese eis dat deze wel meer maar nooit minder kan aangeven.
Deze eis bestaat niet voor navigatiesystemen, dus ook al zou het navigatiesysteem een afwijking hebben van 20% dan zijn nog steeds de daaruit voortvloeiende bekeuringen voor de gelukkige winnaar. Met andere woorden; een beroep op snelheden die door de navigatie worden geregistreerd kan nooit leiden tot kwijtschelding of vernietiging van een opgelegde bekeuring voor een snelheidsovertreding.
Hiermee wordt voor eens en altijd het excuus dat er volgens de navigatie niet te hard werd gereden naar de prullenbak verwezen.
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 7897
- Lid sinds: 20-05-2004
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Andersom kan de politie ook nooit aan de hand van navigatie vaststellen dat er te snel werd gereden. Dit staat in de Instructie snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers (2018I001).
Piet
Samenvatting
Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
maar even zo goed kan men zich nooit beroepen op het feit dat de ingebouwde snelheidsmeter wel te weinig aangeeft een af fabriek levering eis is geen garantie dat deze na verloop van tijd niet toch kan afwijken. we hebben het over ontwerp eisen , het is de verantwoordelijkheid van de berijder te zorgen dat alles in de juiste staat verkeert.WilH_te_E schreef: ↑20 dec 2020, 22:38 @Speedo
Een rechter maakt zich nergens druk om.
Er werd alleen vastgesteld dat een snelheidsmeter die af fabriek wordt ingebouwd voldoet aan de Europese eis dat deze wel meer maar nooit minder kan aangeven.
Deze eis bestaat niet voor navigatiesystemen, dus ook al zou het navigatiesysteem een afwijking hebben van 20% dan zijn nog steeds de daaruit voortvloeiende bekeuringen voor de gelukkige winnaar. Met andere woorden; een beroep op snelheden die door de navigatie worden geregistreerd kan nooit leiden tot kwijtschelding of vernietiging van een opgelegde bekeuring voor een snelheidsovertreding.
Hiermee wordt voor eens en altijd het excuus dat er volgens de navigatie niet te hard werd gereden naar de prullenbak verwezen.
Never change a winning team
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Piet ik kan deze niet openen. heb ik een instelling niet goed staan of zo???Skipperje schreef: ↑21 dec 2020, 09:07 Andersom kan de politie ook nooit aan de hand van navigatie vaststellen dat er te snel werd gereden. Dit staat in de Instructie snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers (2018I001).PietSamenvatting
Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.
Speed
Never change a winning team
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 13537
- Lid sinds: 31-07-2003
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
Ik ook niet, ergens zit een technische fout..
'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 13537
- Lid sinds: 31-07-2003
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Navigatie ipv KilometerTeller
speedo schreef: ↑21 dec 2020, 10:47 maar even zo goed kan men zich nooit beroepen op het feit dat de ingebouwde snelheidsmeter wel te weinig aangeeft een af fabriek levering eis is geen garantie dat deze na verloop van tijd niet toch kan afwijken. we hebben het over ontwerp eisen , het is de verantwoordelijkheid van de berijder te zorgen dat alles in de juiste staat verkeert.
Hier ben ik nog niet van overtuigd; een snelheidsmeter geeft verplicht teveel aan (lees: kent een ruime marge) en in mijn beleving mag je er vanuit gaan dat het ding dat vele jaren blijft doen.
Als het ding op de snelweg schommelt tussen de 180 en de 60, dan geloof ik ook wel in 'eigen schuld' van de bestuurder, maar als dat niet nadrukkelijk het geval is, geef ik een bestuurder wel een kansje bij een hele lieve rechter..
'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'