Navigatie ipv KilometerTeller

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Monaco
Infopolitie Gast

Navigatie ipv KilometerTeller

Bericht door Monaco »

De snelheidsmeter en kilometerteller van mijn auto werken niet meer. Ik weet dat kikometerteller niet verplicht is maar snelheidsmeter wel. Daarvoor gebruik ik het navigatiesysteem. Nog accurator ook maar mag dat?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Navigatie ipv KilometerTeller

Bericht door Skipperje »

Als het een losse navigatie is achter de voorruit mag het niet. Want de snelheidsmeter is een inrichtingseis. Maar zelfs als de navigatie is ingebouwd, dan nog zeg Ik van niet, omdat de navigatie niet gebouwd is als snelheidsmeter. Het is een plaats positie bepalingssysteem.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Nog accurater is niet hetzelfde als nog beter. De marge in de bordsnelheidsmeter is er bewust ingebouwd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

Is dit een APK vraag?
Een agent zal daar namelijk nooit achter komen, of houden ze je ook 10 keer staande
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Nou, daar zou ik niet vanuit gaan.

Ik heb al menig auto van beschonken bestuurders (die hun rijbewijs niet konden tonen) mee naar bureau gereden als onderpand voor het geval zij boven de invorderingsgrens zouden blazen, of voertuigen overgereden vanwege buitengebruikstelling.
Waarna ik aansluitend hetzij een WOK of wat andere bekeuringen uitgeschreven heb.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Er is hier al jurisprudentie over en de rechter heeft bepaald dat de snelheidsmeting van een navigatiesysteem de standaard kilometer teller niet kan vervangen.
Volgens mij ging over een persoon die zijn navigatiesysteem gebruikte als snelheidsmeter omdat de standaard meter defect was.
Helaas werkte dat niet zo goed omdat er nogal wat snelheidsbekeuring op zijn deurmat vielen.
De persoon is tegen die boetes in bezwaar gegaan omdat zijn navigatie nauwkeuriger zou zijn als de standaard meter in zijn auto.
Zijn bezwaar werd verworpen, hij had zijn standaard aanwezige meter maar moeten laten repareren in plaats van te vertrouwen op de informatie van een apparaat dat niet geijkt was. De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer, maar deze wet geldt niet voor de snelheidsmeting van een navigatiesysteem. De gevolgen hiervan zijn voor de gebruiker.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Bovendien lijkt en gps nauwkeuriger maar dat is relatief. Enerzijds kent niemand de software algoritmes. Anderzijds is de snelheidsbeperking en nauwkeurigheid afhankelijk van het aantal satellieten, vrije zicht naar boven (bewolking/ bomen/tunnels), etc.
Hardloophorloges kennen zulke problemen ook soms.

Een elektronische of mechanische snelheidsmeter zijn dan veel betrouwbaarder ook al hebben deze en opzettelijke marge.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

Het bovenstaande wat pim aangaf had ik niet aan gedacht, Maar om flauw te doen, dan is het ook geen staandehouding meer :-)
Maar de nauwkeurigheid van gps werkt alleen in een recht lijn. Gps kan geen bochtsnelheid meten.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Wat betreft de nauwkeurigheid wil ik even memoreren dat dit ook afhangt van de banden maat die men monteert en de banden spanning. dat merk ik als ik overstap naar nieuwe winterbanden dan geeft de navigatie bijna het zelfde aan als de ingebouwde meter , bij de zomerbanden is dit al gauw 5 km meer.
Aafgezien hiervan is een navigatie niet altijd toepasbaar immers in tunnels en dicht beboste gebieden kan hij wegvallen.
@Er is hier al jurisprudentie over en de rechter heeft bepaald dat de snelheidsmeting van een navigatiesysteem de standaard kilometer teller niet kan vervangen.
Wat ik niet begrijp dat de uitspraak dat een navigatie niet een vaste snelheidsmeter kan vervangen iets te maken heeft met de vraag welke nauwkeuriger is dit was toch de grond van het bezwaar van de be-prente??
Het feit dat je op een meter vertrouwd die niet die eenzijdige tolerantie heeft althans nooit minder aan zou mogen geven is zoals gezegd eigen verantwoordelijkheid en niet iets waar een rechter zich druk over hoeft te maken toch??.
Never change a winning team

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

@Speedo
Een rechter maakt zich nergens druk om.
Er werd alleen vastgesteld dat een snelheidsmeter die af fabriek wordt ingebouwd voldoet aan de Europese eis dat deze wel meer maar nooit minder kan aangeven.
Deze eis bestaat niet voor navigatiesystemen, dus ook al zou het navigatiesysteem een afwijking hebben van 20% dan zijn nog steeds de daaruit voortvloeiende bekeuringen voor de gelukkige winnaar. Met andere woorden; een beroep op snelheden die door de navigatie worden geregistreerd kan nooit leiden tot kwijtschelding of vernietiging van een opgelegde bekeuring voor een snelheidsovertreding.
Hiermee wordt voor eens en altijd het excuus dat er volgens de navigatie niet te hard werd gereden naar de prullenbak verwezen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Andersom kan de politie ook nooit aan de hand van navigatie vaststellen dat er te snel werd gereden. Dit staat in de Instructie snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers (2018I001).

Samenvatting

Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

WilH_te_E schreef: 20 dec 2020, 22:38 @Speedo
Een rechter maakt zich nergens druk om.
Er werd alleen vastgesteld dat een snelheidsmeter die af fabriek wordt ingebouwd voldoet aan de Europese eis dat deze wel meer maar nooit minder kan aangeven.
Deze eis bestaat niet voor navigatiesystemen, dus ook al zou het navigatiesysteem een afwijking hebben van 20% dan zijn nog steeds de daaruit voortvloeiende bekeuringen voor de gelukkige winnaar. Met andere woorden; een beroep op snelheden die door de navigatie worden geregistreerd kan nooit leiden tot kwijtschelding of vernietiging van een opgelegde bekeuring voor een snelheidsovertreding.
Hiermee wordt voor eens en altijd het excuus dat er volgens de navigatie niet te hard werd gereden naar de prullenbak verwezen.
maar even zo goed kan men zich nooit beroepen op het feit dat de ingebouwde snelheidsmeter wel te weinig aangeeft een af fabriek levering eis is geen garantie dat deze na verloop van tijd niet toch kan afwijken. we hebben het over ontwerp eisen , het is de verantwoordelijkheid van de berijder te zorgen dat alles in de juiste staat verkeert.

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Skipperje schreef: 21 dec 2020, 09:07 Andersom kan de politie ook nooit aan de hand van navigatie vaststellen dat er te snel werd gereden. Dit staat in de Instructie snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers (2018I001).

Samenvatting

Daarnaast is het niet toegestaan om gebruik te maken van de snelheid die wordt aangegeven door een in het voertuig aanwezig navigatieapparaat.
Piet
Piet ik kan deze niet openen. heb ik een instelling niet goed staan of zo???
Speed

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik ook niet, ergens zit een technische fout..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

speedo schreef: 21 dec 2020, 10:47 maar even zo goed kan men zich nooit beroepen op het feit dat de ingebouwde snelheidsmeter wel te weinig aangeeft een af fabriek levering eis is geen garantie dat deze na verloop van tijd niet toch kan afwijken. we hebben het over ontwerp eisen , het is de verantwoordelijkheid van de berijder te zorgen dat alles in de juiste staat verkeert.

Hier ben ik nog niet van overtuigd; een snelheidsmeter geeft verplicht teveel aan (lees: kent een ruime marge) en in mijn beleving mag je er vanuit gaan dat het ding dat vele jaren blijft doen.

Als het ding op de snelweg schommelt tussen de 180 en de 60, dan geloof ik ook wel in 'eigen schuld' van de bestuurder, maar als dat niet nadrukkelijk het geval is, geef ik een bestuurder wel een kansje bij een hele lieve rechter..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten