Boete baldadigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Boete
Nieuw lid
Nieuw lid

Boete baldadigheid

Bericht door Boete »

Goedenavond allemaal,

Zoals jullie hebben gezien aan het onderwerp heb ik een boete gekregen voor baldadigheid (artikel 424). Ik zou even de situatie uitleggen:

Ik (17) en een maatje (17) hadden een drankje gedaan bij mij broer. Ik was daar met de bus naartoe gekomen, en hij met de fiets. We gingen lopend terug, want we hadden allebij gedronken en het leek ons niet verstandig om te gaan fietsen.

Onderweg zagen we een geleidebaken in de bosjes liggen, we vonden het een leuk idee om deze als souvenir mee te nemen om ons te herinneren aan deze leuke avond. Daarnaast zou niemand hem missen, want hij lag al in de bosjes en in de beurt waren er geen wegwerkzaamheden bezig. We liepen dus een stukje met dat ding en er kwam een undercover politie agent aanrijden. In eerste instantie dachten wij dat het gewoon een gozer was die stoer wou doen, aangezien hij bestwel hard aan kwam rijden en remde. Hij stapte uit en riep: "Politie!". Hij hield ons staande en vroeg naar onze id. Waarnaar ik naar zijn badge vroeg om het maar even zeker te weten.

We hebben met zijn 3e even staan praten en vervolgens vroeg hij ons of we de geleidebaken terug wouden leggen waar we hem vandaan hadden en gaf mij vervolgens een boete voor baldadigheid. Waarbij hij vroeg of ik een verklaring af wou leggen. Ik heb gezegd dat dat niet nodig is. Daarna zei hij dat ik in bezwaar kon gaan en eventueel een advocaat kon inhuren. Hierop zei ik dat dat allemaal niet nodig was, want daar komen ook weer allemaal kosten bij kijken.

Ik vroeg hoe veel de boete ongeveer zou zijn en hierop zei hij 80 tot 140 euro. Nou heb ik begrijpen dat dat nog een meevaller is. Ik heb een beetje onderzoek gedaan. De normale prijs van de boete is €240 plus €9 administratie kosten, €249 dus. Dit kan nog veranderen naarmate de schade, etc. Tijdens het onderzoeken vond ik ook wanneer je strafbaar bent en een boete kan krijgen voor baldadigheid, dat luid als volgt:

"Artikel 424

1.Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie."

Nou vind ik persoonlijk niet dat ik iemand in gevaar heb gebracht of benadeeld op enige manier. Heb ik er slim aan gedaan om geen verklaring af te leggen? Is het slim om in bezwaar te gaan? Wat vinden jullie ervan? Laat het allemaal even weten.

Mn maatje heeft al gezegd dat hij de helft van de boete zou betalen, maar met de kerst die eraan komt en etc. Vind ik het zonde van mijn geld.

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,

Boete

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Re: Boete baldadigheid

Bericht door MarcH »

De hoogte van de boete wordt vastgesteld door de officier van justitie. Het uitgangspunt voor baldadigheid is een geldboete van € 240, maar het is niet uitgesloten dat de officier van justitie daarvan afwijkt.

Deze boete wordt opgelegd in een strafbeschikking. Als je het niet eens bent met de strafbeschikking, dan kan je daartegen verzet instellen. Dan krijg je een oproeping om te verschijnen bij de kantonrechter.
Be yourself, no matter what they say ...

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Boete schreef: 16 dec 2020, 20:44 Onderweg zagen we een geleidebaken in de bosjes liggen, we vonden het een leuk idee om deze als souvenir mee te nemen om ons te herinneren aan deze leuke avond. Daarnaast zou niemand hem missen, want hij lag al in de bosjes
Dus ik kom met mijn dronken hoofd jouw fiets tegen, neem die mee en kom na drie straten tot inkeer en smijt jouw fiets in de bosjes.

Een ander die dezelfde mentaliteit heeft als jij komt jouw fiets tegen en denkt: "niemand zal hem missen, want hij lag al in de bosjes" Tot zover niks mis mee, althans, volgens jouw theorie.

Maar dan kom jij weer twee straten verder die gast tegen op jouw fiets, en dan?
1.Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie."
Nou vind ik persoonlijk niet dat ik iemand in gevaar heb gebracht of benadeeld op enige manier.
Waarom ga je alleen in op het woord "gevaar" uit de wetstekst?
maar met de kerst die eraan komt en etc. vind ik het zonde van mijn geld.
Ik denk dat álcohol drinken zonde van je geld is, zeker als je daardoor dit soort domme beslissingen neemt.

Als het niet van jou is dan blijf je er vanaf. Ongeacht waar je het vindt of in welke staat of hoedanigheid.

Je had zelfs aangehouden kunnen worden voor vernieling (wegmaken is voor de wet ook vernielen) of diefstal.
Zonde van je kerst, en van je carrière zo'n strafblad voor diefstal/ vernieling.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Dan heb je nog mazzel dat je niet aangehouden bent voor diefstal want door de het geleidebaken mee te nemen had je feitelijk al een voltooide diefstal gepleegd. Diefstal is een misdrijf en baldadigheid een overtreding. De eerste blijft 12 jaar zichtbaar op je strafblad (ja ook als je minderjarig bent en alleen als je tussentijds geen nieuwe rottigheid uithaalt) en de tweede maar 5 jaar. Tel uit je winst. Heeft je maat ook die boete gehad?
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Boete
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Boete »

Pim schreef: 17 dec 2020, 00:23
Boete schreef: 16 dec 2020, 20:44 Onderweg zagen we een geleidebaken in de bosjes liggen, we vonden het een leuk idee om deze als souvenir mee te nemen om ons te herinneren aan deze leuke avond. Daarnaast zou niemand hem missen, want hij lag al in de bosjes
Dus ik kom met mijn dronken hoofd jouw fiets tegen, neem die mee en kom na drie straten tot inkeer en smijt jouw fiets in de bosjes.

Een ander die dezelfde mentaliteit heeft als jij komt jouw fiets tegen en denkt: "niemand zal hem missen, want hij lag al in de bosjes" Tot zover niks mis mee, althans, volgens jouw theorie.

Maar dan kom jij weer twee straten verder die gast tegen op jouw fiets, en dan?
Nou vind ik persoonlijk niet dat ik iemand in gevaar heb gebracht of benadeeld op enige manier.
Waarom ga je alleen in op het woord "gevaar" uit de wetstekst?
maar met de kerst die eraan komt en etc. vind ik het zonde van mijn geld.
Ik denk dat álcohol drinken zonde van je geld is, zeker als je daardoor dit soort domme beslissingen neemt.

Als het niet van jou is dan blijf je er vanaf. Ongeacht waar je het vindt of in welke staat of hoedanigheid.

Je had zelfs aangehouden kunnen worden voor vernieling (wegmaken is voor de wet ook vernielen) of diefstal.
Zonde van je kerst, en van je carrière zo'n strafblad voor diefstal/ vernieling.
Ik vind een geleidebaken anders dan een fiets. Een fiets zou ik nooit pakken of meenemen.

Ik ga niet alleen in op het woordje gevaar is de wet tekst, ik heb ook gezegd dat ik van mening ben dat ik niemand heb benadeeld op enige manier. Ik vind de wet van nederlands maar raar. De politie agent had ook kunnen vragen of we hem terug wouden leggen en er was niets aan de hand. Ook ben ik van mening dat als wij hem niet hadden meegenomen, iemand anders dat wel had gedaan.

Boete
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Boete »

SWAT schreef: 17 dec 2020, 00:43 Dan heb je nog mazzel dat je niet aangehouden bent voor diefstal want door de het geleidebaken mee te nemen had je feitelijk al een voltooide diefstal gepleegd. Diefstal is een misdrijf en baldadigheid een overtreding. De eerste blijft 12 jaar zichtbaar op je strafblad (ja ook als je minderjarig bent en alleen als je tussentijds geen nieuwe rottigheid uithaalt) en de tweede maar 5 jaar. Tel uit je winst. Heeft je maat ook die boete gehad?

Ik heb geen strafblad gekregen, heb ik specifiek nog naar gevraagd, aangezien ik psycholoog wil worden zou dat niet zo handig zijn. Mn maat heeft die boete niet gehad omdat ik m droeg. Wel heeft hij al gezegd dat hij de helft van de boete betaald. Wantjes we hebben het ook samen bedacht.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Boete schreef: 17 dec 2020, 10:20
Ik heb geen strafblad gekregen, heb ik specifiek nog naar gevraagd,
Aan wie heb je dat gevraagd? Op straat aan de agent?

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Het is niet jouw eigendom en het is niet aan jou om te bepalen of iemand wel of geen nadeel heeft ondervonden. Dat het in de bosjes lag maakt niks uit, je hebt er met je handen van af te blijven.
Het zou je sieren als je erkent dat je fout zit en je van andermans spullen af moet blijven. Of het nu een fiets of geleidebaken is...
Dan zou iedereen er maar wat makkelijk vanaf komen als je pas iets terug legt op het moment dat een agent je betrapt... met andere woorden: als je de agent niet was tegen gekomen had je hem dus niet uit jezelf teruggelegd?
Zou dat ook opgaan als het een fiets betrof? O sorry agent, ik leg de fiets terug, mag het bij een waarschuwing blijven?
Geleidebaken of fiets, in de bosjes of op straat... het is niet jouw eigendom dus je blijft er vanaf.
En als jij hem had laten liggen had iemand anders hem meegenomen? Dus dat is ook een vrijbrief om hem dan mee te mogen nemen?
Leer hiervan zou ik zeggen en probeer in te zien dat het fout was wat jullie deden.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Boete schreef: 17 dec 2020, 10:20
SWAT schreef: 17 dec 2020, 00:43 Dan heb je nog mazzel dat je niet aangehouden bent voor diefstal want door de het geleidebaken mee te nemen had je feitelijk al een voltooide diefstal gepleegd. Diefstal is een misdrijf en baldadigheid een overtreding. De eerste blijft 12 jaar zichtbaar op je strafblad (ja ook als je minderjarig bent en alleen als je tussentijds geen nieuwe rottigheid uithaalt) en de tweede maar 5 jaar. Tel uit je winst. Heeft je maat ook die boete gehad?

Ik heb geen strafblad gekregen, heb ik specifiek nog naar gevraagd, aangezien ik psycholoog wil worden zou dat niet zo handig zijn. Mn maat heeft die boete niet gehad omdat ik m droeg. Wel heeft hij al gezegd dat hij de helft van de boete betaald. Wantjes we hebben het ook samen bedacht.
Elke strafrechtelijke boete van meer dan 100 euro levert een aantekening op het strafblad op.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Waar ligt de grens voor meneer of mevrouw 'Boete' over wat hij/zij wel acceptabel vindt om als andermans eigendom mee te nemen, en wat is niet meer acceptabel?

Ligt dat aan de waarde van het voorwerp?
Of aan de grootte?
Of aan het promillage van TS. Dat kàn.

En tweedehands fiets koop je voor €10.
Een geleidebaken ben ik nog nooit tegen gekomen. Dus dat moet de eigenaar dan tegen nieuwprijs aanschaffen.

Geen idee wat een geleidebaken is, laat staan wat het nieuw of tweedehands kost, maar vast duurder dan €10.

Als je niet tegen alcohol kan blijf dan nuchter.
Als dit je nuchtere visie is dan is er iets mis met je (visie).
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Pim schreef: 17 dec 2020, 15:20 Geen idee wat een geleidebaken is, laat staan wat het nieuw of tweedehands kost, maar vast duurder dan €10.

En of jij weet wat dat is:

544c91158e58_geleideb.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Altijd al afgevraagd hoe die dingen die ogenschijnlijk achteloos in de berm geflikkert lagen
a) heetten, en
b) hoe die dingen daar kwamen.

a) dat weet ik nu, dank, en
b) achtergelaten door dronken aspirant-psychologen
8) 8) 8)

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Boete is even vergeten dat zo'n geleidepaal ook door de straatwerkers even in het bos kunnen zijn gelegd tot ze weer aan het werk gaan.

En wie is dan de benadeelde? Het bedrijf dat die geleidepaaltjes gebruikt als werkzaamheden er om vragen.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Pim schreef: 17 dec 2020, 15:20Geen idee wat een geleidebaken is, laat staan wat het nieuw of tweedehands kost, maar vast duurder dan €10.
https://www.pol.nl/baakschild-kokerprof ... uct/34911/
Prijs per stuk ex. BTW € 50,85
Totaalprijs incl. BTW: € 61,53

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Heb ik maar ook ergens de indruk gewekt interesse te hebben 8)

Gesloten