Opvragen opgenomen gesprek door politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rvdld
Infopolitie Gast

Opvragen opgenomen gesprek door politie

Bericht door rvdld »

Hallo,

Op 28 september 2020 heb ik contact opgenomen met de politie limburg voor een gesprek met de wijkagent in Voerendaal. Doel van het telefoongesprek was om in gesprek te komen met de desbetreffende wijkagent om vervolgens een verzoek te doen om te bemiddelen in een conflict mbt de teruggave van spullen (daarover heb ik eerder gemeld in dit forum). Op 30 september 2020 stond er nl. een aangifte van verduistering gepland bij de politie in Dordrecht. En het was in principe mijn doel om dat te voorkomen door de bemiddeling van de wijkagent in te schakelen.

Telefonisch werd er eerst gevraagd waarom ik de desbetreffende wijkagent wilde spreken (uitgelegd) en vervolgens werd vastgelegd waar de desbetreffende persoon in voerendaal woonde.
Verder werd medegedeeld dat het contact opnemen circa 48 uur ging duren omdat dat de reactietijd was die er was afgesproken tussen de telefonische dienst en de wijkagent. Ik heb toen aangegeven dat ik het wel op prijs zou stellen als het voor de 30ste kon gezien het doel.

Uiteindelijk ben ik de 30ste naar Dordrecht gegaan, er is niet gebeld binnen de 48 uur, de aangifte is ook niet tot standgekomen. Dat is een ander verhaal, maar ok.

Vervolgens ben ik 1 oktober 2020 door de wijkagent gebeld dat hij was langsgeweest op dat adres in Voerendaal en dat mijn spullen daar niet waren (dat wist ik), alleen de desbetreffende man had de spullen bij derden opgeslagen en hij adviseerde mij een civiele procedure aan te spannen. In zoverre begrijpelijk.

Nu zijn we zover dat de desbetreffende man het ' langssturen van de politie beschouwd als intimidatie en of bedreiging´.

En aangezien er al zoveel beeldvorming ontstaat op grond van interpretaties en men feiten negeert, ontstaat er een vertekend beeld over mij.

Nu wil ik dat beeld op zijn minst laten bijstellen waar ik dat kan. Dit gesprek wat ik heb gevoerd met de politie is geregistreerd en opgenomen.

Kan ik dat opvragen? Zo ja, hoe ? Ik heb verzocht om teruggebeld te worden, niet om actief langs te gaan. Hoe begrijpelijk en goedbedoeld ook, toch is het probleem in plaats van gedeescaleerd, geescaleerd door het politie optreden.

Wat kan ik hiermee.

Gr.
RVDLD

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Opvragen opgenomen gesprek door politie

Bericht door Proost »

Wat je hiermee kunt is nogmaals in gesprek gaan met de wijkagent. Niet binnen 48 uur teruggebeld worden komt vaker voor dan je denkt. Dit heeft er veelal mee te maken dat wij onregelmatig werken en soms drie dagen achter elkaar vrij zijn. Begrijpelijkerwijs ga je dan niet snel toch aan het werk.

Daarnaast is dit geen politie kwestie voor zo ver ik het kan lezen. Bemiddelen tussen civiele geschillen is dat ook niet en daar is zoals aangegeven een civiele procedure voor. Ik snap dat het voor jou erg vervelend is allemaal. Maar we komen nu al amper aan het werk toe was wél voor ons is. Laat staan alle randzaken die we er bij pakken.

De gesprekken tussen jou en de wijkagent worden overigens niet opgenomen en die zijn dus ook niet op te vragen. Enkel de gesprekken met de meldkamer worden opgenomen (over het opvragen daarvan is op dit forum al heel veel geschreven, recent ook nog).

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Ok al heb je niet expliciet gevraagd om niet langs te gaan door de politie is het de politie niet verboden dit te doen.

Door de wijkagent te contacten een hem deelgenoot te maken van het probleem zit je al snel in de bemiddelende hoek. Dat schrijft je ook:
En het was in principe mijn doel om dat te voorkomen door de bemiddeling van de wijkagent in te schakelen.
De politie echter geen uitzendbureau dat jij kunt instrueren wat wel een wat niet te doen.
Je had m.i. twee andere opties:
1. Zelf langsgaan op dat adres voor een goed gesprek. Dan heb je de regie volledig in handen.
2. Een advocaat inschakelen die een brief stuurt. De civiele route. Deze route zal niet positiever worden ontvangen denk ik.

En die aangifte tot verduistering ook al niet. Want dat levert in het positiefste geval een veroordeling op voor de tegenpartij maar biedt geen garantie op je spullen.
Nu zijn we zover dat de desbetreffende man het ' langssturen van de politie beschouwd als intimidatie en of bedreiging´.
Tja daar is niets aan te doen. Gelukkig mogen w denken wat we willen. En dat rechtzetten met een opname gaat denk ik dat beeld niet meer veranderen.

En als jij denkt van wel en dat, wanneer je daarmee die opname naar Voerendaal gaat, die persoon ineens wel open staat voor een gesprek of voor teruggave: waarom was dat niet je eerste optie alvorens de politie in te schakelen: zelf in contact treden met hem.

Waarom is het niet tot een aangifte gekomen?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

rvdld
Infopolitie Gast

Bericht door rvdld »

Beste allemaal,

Ten eerste, ik maak die wijkagent geen verwijt. Het is mij onduidelijk op wat voor informatie de desbetreffende agent is afgegaan en of zijn conclusies heeft getrokken.
Ten tweede, ik heb gevraagd om teruggebeld te worden en zo vervolgens zelf te spreken met de agent. Vervolgens heeft men gevraagd waarover. Dat heb ik uitgelegd.

Naar aanleiding van dat verhaal heeft een agent het initiatief genomen. Dat was een man. De wijkagent volgende de website was een vrouw. Ik heb expliciet naar de wijkagent gevraagd.

Waar het mij om gaat is dat ik iets vraag, dat men toezegt aan de telefoon binnen 48 uur terug te bellen.

Dat men dan later terugbelt ok, maar dat men langsgaat is een brug te ver.

Als u naar de winkel gaat en u bestelt een TV en vervolgens krijgt u een dvd speler, dan klopt het ook niet helemaal toch.

rvdld
Infopolitie Gast

Bericht door rvdld »

Het gesprek met de centrale waar ik heb gebeld om het verzoek in te dienen, daar gaat het mij om.

Mijn gedrag is feitelijk opgenomen door de politie in een gesprek. Het waarheidsgehalte van wat ik zeg word in twijfel getrokken. Als de tape wordt afgeluisterd, is het eenvoudig, dan komt er feitelijk naar voren dat ik geen verzoek heb gedaan om langstegaan maar om teruggebeld te worden.

En ja, er zullen civiele zaken gaan lopen, maar ook daar gaat het om 'bewijs'.

Waar het om gaat is niet of het gedrag van de desbetreffende wijkagent goed of fout was, wat er is afgesproken tussen mij en de centrale, daar is geen gehoor aan gegeven, noch wat met betrekking to thet tijdstip, noch met betrekking tot de actie.

Er is niet gezegd.. goh de wijkagent zal even langsgaan en dan bellen we u terug. ... neen er is aangegeven, we bellen u terug... en dan praten we verder.

Dus, wie daar de fout in gaat, dat mag iemand anders beslissen. Blijkbaar moet dit via een onafhankelijke klachtcommissie aangekaard worden.

Ik wil ook niemand iets verwijten, ik wil gewoon de verbatim tape waaruit blijkt dat ik niet heb verzocht om langs te gaan maar om contact op te nemen.

Verder heb ik in de telecom, een callcenter e.d. gewerkt. Elk gesprek wordt opgenomen en is terug te luisteren en wordt opgeslagen. Bij de politie wordt het opgenomen in het kader van de uitoefening van art. 2 politiewet.. taak e.d.
Dus, dat gaat nog wat verder dan ' in het kader van onze coaching e.d.'

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Ga even naar deze site ; https://www.politie.nl/algemeen/privacy.html
Puntje 9.
Neem contact op met de privacyfuntionaris en vraag wat de mogelijkheden zijn.

Succes ermee! En laat art 2 (wat inmiddels art 3 is geworden...) terzijde alsjeblieft.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

In het vet afgebeeld zijn jouw eerdere quotes.

Het waarheidsgehalte van wat ik zeg word in twijfel getrokken.
Door wie? Door de politie of die persoon in Voerendaal waar de wijkagent aan de deur ging?

Ik wil ook niemand iets verwijten,
Je verwijt niemand iets?
Dan heb je ook geen klacht.
Dan moet je opnieuw bellen en opnieuw vragen om een gesprek met de wijkagent. Een niet meer dan dat.

ik wil gewoon de verbatim tape waaruit blijkt dat ik niet heb verzocht om langs te gaan maar om contact op te nemen.
Je zult geen tape of mp3 in handen krijgen (om mee naar Voerendaal te gaan). Er zal jou hooguit de gelegenheid gegeven worden deze opname gezamenlijk (met een privacy officer) te beluisteren. Maar of het in deze zaak zover komt... Ik denk het niet. We hebben meer (en beters) te doen.

...wie daar de fout in gaat, dat mag iemand anders beslissen. Blijkbaar moet dit via een onafhankelijke klachtcommissie aangekaard worden.
Er gaat niemand de fout in. Jouw plannetje werkte niet en daar baal jij nu een beetje van. Maar waar(om) komt de klachtencommissie nou ineens in beeld?

1. Jij belt de servicedesk en die legt uit wat de standaardreactie termijn is.
2. De wijkagent is een dag te laat en besluit denk ik om meteen langs te gaan om de boel te bespoedigen. (Iets wat jouw vraag aan hem wat geweest als hij jou gebeld had) Zie hierna.

Overtreed hij daarmee enige regel?
Neen. Voor het zelfde geld had die persoon in Voerendaal meteen zaken willen doen en was de zaak opgelost.
Had je dan ook geklaagd?

Doel van het telefoongesprek was om in gesprek te komen met de desbetreffende wijkagent om vervolgens een verzoek te doen om te bemiddelen
Nou dat bemiddelen deed de wijkagent uit zichzelf. Dat zal hij tussen de regels door wel gelezen hebben.
En nu dat niet de gewenste reactie
vanuit Voerendaal opleverde ga jij het zoeken in 'dat je dat niet letterlijk gevraagd hebt' aan de wijkagent. Maar het was wél jouw intentie om aan hem te vragen. Dat schrijft je immers zelf. Al wist de wijkagent dat niet (althans niet letterlijk uit het verzoek van de servicedesk).

Laat je frustraties nu eens los over de houding van die persoon in Voerendaal. Verwijt dat niet de wijkagent.

3. Als de wijkagent informatie krijgt over een zaak die speelt kan hij handelen zoals hij denkt dat goed is. Binnen wettelijke kaders uiteraard.
Er is hier m.i. geen wet of regel overtreden. Je klacht zal hooguit leiden tot een persoonlijk gesprek met de wijkagent en dat zal telefonisch zijn. Meer zal het niet worden. Die politie doet vaker dingen voor het grote goed waar de één of de andere partij zich niet, of niet geheel, in kon vinden.

Ik ben benieuwd wat jij van de wijkagent had gewild als deze jou, evt. wel binnen twee dagen of later, had gebeld. Dan had jij een verzoek gedaan om te bemiddelen. Dat bemiddelen jouw wens/doel was dat schreef je zelf. Hoe doet iemand dat dan zonder contact met de persoon in Voerendaal op te neem?

Dat bemiddelen is wat de wijkagent al uit zichzelf deed.
En dat is wat jij de wijkagent wilde vragen, maar wat het door omstandigheden niet van kwam.

Je wist a) al dat je het probleem civiel moest aanpakken. En b) je had al een afspraak voor een aangifte voor een eventueel strafrecht traject.

En waarom heb je die aangifte niet gedaan. Dat vroeg ik al eerder maar dat antwoord gaf je nog niet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door Botje »

Ik adviseer je een klacht in te dienen. Als het goed is wordt met de afhandeling van deze klacht ook het gesprek opgevraagd door de behandeld functionaris.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Botje schreef: 17 dec 2020, 11:27 Ik adviseer je een klacht in te dienen. Als het goed is wordt met de afhandeling van deze klacht ook het gesprek opgevraagd door de behandeld functionaris.
Pim schreef: 17 dec 2020, 08:51 Maar of het in deze zaak zover komt... Ik denk het niet. We hebben meer (en beters) te doen.
Ik zou je het niet adviseren. Buiten dat we echt wel iets beters te doen hebben doet het er echt niet toe of iemand naar de woning gaat. Hoor wederhoor, de wijkagent heeft in deze niets fout gedaan. Ook al zou jij hem expliciet verzoeken niet langs te gaan en hij doet dat toch, is dit een onderdeel van zijn werk en niemand dicteert HOE hij dat moet doen.
Een klacht gaat je niets brengen want er is geen grond.

rvdld
Infopolitie Gast

Bericht door rvdld »

Hoe vaak moet ik zeggen dat ik de wijkagent niet viseer. Ik zeg dat er met de telefoniste een andere afspraak is gemaakt en dat staat op tape.

Dat die wijkagent daarna zijn eigen ding doet, daar heb ik niets mee.

Het is de organisatie die ik aanklaag niet de persoon.

Ik wil gewoon die versie van het uitgewerkte gesprek. Ik ga vragen of ik met de privacy officer in gsprek kan komen. Simpel as that. De klachtencommissie is door jullie zelf geadviseerd, lees door je collega's. Dat heb ik niet bedacht, ik vond dat nogal overdreven voor gewoon de opname verbatim uit te werken. Der hoeft niet eens een naam van een agent in genoemd te worden.

rvdld
Infopolitie Gast

Bericht door rvdld »

Welk PLANNETJE ?

..wie daar de fout in gaat, dat mag iemand anders beslissen. Blijkbaar moet dit via een onafhankelijke klachtcommissie aangekaard worden.
Er gaat niemand de fout in. Jouw plannetje werkte niet en daar baal jij nu een beetje van. Maar waar(om) komt de klachtencommissie nou ineens in beeld?

Mag ik vragen wat je voor opleidingsniveau hebt ?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Ja dat mag. Dat heb je zojuist gedaan.

Nee, ik antwoord er niet op.
Niet relevant in deze casus.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

rvdld schreef: 17 dec 2020, 20:38 Ik ga vragen of ik met de privacy officer in gsprek kan komen. Simpel as that.

Opmerking van Skipperje

goed besluit. Daarmee is de vraag wel beantwoord.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten