Flitst deze flitspaal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jorian
Infopolitie Gast

Flitst deze flitspaal?

Bericht door Jorian »

Goedendag allen,

Ik heb een vraag omtrent een flitspaal. Nu is het zo dat ik tot op heden in spanning zit te wachten of ik een boete krijg ja of nee.

Situatie in het kort:
Ik kom aanrijden, stoplicht springt in de verte op oranje, ik rem netjes af en vervolgens sta ik voor het rode licht te wachten.
Vervolgens springt het stoplicht op groen, ik trek langzaam op, waarna het stoplicht direct na 1 seconde op oranje en vervolgens rood springt (waarschijnlijk doordat een tegenligger ook een lus aanraakte). Vervolgens rij ik vol door laat oranje / mogelijk rood.

Echt een bizarre situatie welke ik nog nooit heb meegemaakt, begrijp ook echt niet dat dit kan.
Ik heb geen flits gezien in mijn spiegel, dus mijn vraag is of dit type flitspaal ook nog ouderwets flitst of niet (zie fotos)

Wie kan mij verlossen? alvast bedankt

Groetjes

Afbeelding

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Flitst deze flitspaal?

Bericht door ThunderSTreak »

Vrijwel alle flitspalen flitsen tegenwoordig met infrarood licht. Die flits neemt u niet waar. Wordt dus even afwachten. De meeste kasten werken digitaal, hetgeen inhoudt dat vaak al binnen 14 dagen het mogelijke resultaat op de mat kan liggen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

U kunt inloggen met DigID op www.cjib.nl. Daar kunt u zien of u een boete heeft gekregen en zo ja kunt u daar meteen bezwaar maken en / of de boete betalen

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Vervolgens springt het stoplicht op groen, ik trek langzaam op, waarna het stoplicht direct na 1 seconde op oranje en vervolgens rood springt
Het verkeerslicht kan best na slechts 1 seconde groen weer via geel op rood zijn gegaan. Dat geloof ik wel. Maar de geel fase is afgestemd op reactietijd en remafstand bij de ter plaatse geldende maximum snelheid. Die duur van de geel fase blijft ongewijzigd. Ongeacht de duur van de voorafgaande groenfase. Anders zou elke bestuurder in de luren gelegd kunnen worden door niet voldoende reactietijd of vertragingstijd te hebben.

Bovendien hebben verkeerslichten een regelkast en die regelkast heeft een logbestand. Daar is alles uit terug te halen: storingen, duur van de roodfase, geelfase etc. Wellicht ook zelfs of en wanneer lussen geactiveerd werden om van groen via geel naar rood te gaan. Maar dat weten anderen hier wel beter dan ik.

Hoe dan ook: de geel fase is achteraf opvraagbaar. Grote kans dat wanneer u stelt dat u geen kans had om te remmen vanwege een, in úw ogen, te korte geelfase dat er een uitdraai van de regelkast bij de rechter wordt getoond op zitting.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

Als het gegaan is zoals u beschrijft (heb geen redenen om daar aan te twijfelen.....) dan denk ik, dat het geen probleem is.
Bij veel verkeersregelinstallaties (VRI) staan tegenwoordig als er niemand op het kruispunt is, alle verkeerslichten van alle kanten op rood.

Zodra van één van wegen een voertuig wordt gedetecteerd door de lussen in het wegdek, krijgt die kant vrijwel meteen groen.
Door die lussen weet de VRI ook hoeveel voertuigen er voor een bepaalde kant staan en zelfs of er snel dan wel langzaam wordt opgetrokken.

Als jij dus de enige in die gebruik maakt van die strook, zal het moment van groen maar relatief kort hoeven te zijn; bij meerdere voertuigen zal dit waarschijnlijk langer duren.
In jouw geval hoefde het licht dus maar kort groen te zijn, de reden dat je vanuit je ooghoek (passeren stopstreep) al weer oranje (geel) waarnam.

Daarnaast zijn er ook VRI's die rekening houden met een bus of zogenaamde voorrangsvoertuigen, waardoor je ook maar kort groen zult krijgen; zélfs als er meerdere voertuigen van jouw kant komen........ 8)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Jorian schreef: 12 dec 2020, 20:42 Vervolgens springt het stoplicht op groen, ik trek langzaam op, waarna het stoplicht direct na 1 seconde op oranje en vervolgens rood springt (waarschijnlijk doordat een tegenligger ook een lus aanraakte).
gebruikelijk is het niet dat een groen licht maar 1 sec groen is. In de handboeken van het crow staat het volgende:
Daarom wordt uit veiligheidsoverwegingen aan de duur van de groenfase een ondergrens gesteld, de zogenaamde garantiegroentijd. Algemeen geldende voorschriften voor de duur van de garantiegroentijd
zijn er niet. In de praktijk worden meestal de waarden uit tabel 6-7 toegepast. 

Tabel 6-7. Garantiegroentijden: Gemotoriseerd verkeer 6 - 8 s.

Dat het groen maar1 sec was lijkt onwaarschijnlijk. Maar ik lees niet in de richtlijnen dat het onmogelijk is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Mocht het zo zijn, dan zijn er op de foto meer gegevens leesbaar.

Zo is onder andere te zien hoelang verkeerslicht op rood stond en met welke snelheid gepasseerd is.

Jorian
Infopolitie Gast

Bericht door Jorian »

Hartelijk dank voor alle reacties.
Gezien mijn alertheid bij stoplichten, met een flitspaal, nog alerter is (bij normale stoplichten natuurlijk ook), zat ik geconcentreerd naar het stoplicht te kijken. Werkelijk heeft het groene licht maar 1 seconde geduurd voordat hij oversprong naar oranje. Dit zou natuurlijk ook kunnen komen door een bus.
Mijn gevoel zegt eerlijk gezegd dat ik een wel een boete ga ontvangen. Ik had echt geen kans om snelheid te maken en dit was een bijzonder laat oranje momentje.
Ik voelde dat op moment dat ik met de auto onder het stoplicht stond dat het rood was. Gaat er dus echt om spannen.
Ik zal jullie op de hoogte houden of ik daadwerkelijk een boete ontvang ja of nee, mocht dat wel het geval zijn zal ik zeker bezwaar aantekenen en desnoods laten oplopen tot een zitting.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door MotoRon »

We horen graag hoe het afloopt.
MotoRon
Beheerder