Onterecht rijbewijs ingevorderd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Steven

Onterecht rijbewijs ingevorderd

Bericht door UniversalBeatz »

Goeiemorgen beste mensen,
Mijn rijbewijs is afgelopen zondag 6 december 00:43 onterecht ingevorderd. We reden met een groepje auto's en ineens zien we een Audi A6 van politie langsrijden. Een vriend van me was staande gehouden omdat die gelasert zou zijn met 189 waar je 100 mag (snelweg). Ik bel hem waar hij bleef en hij zei dat hij was staande gehouden en zijn rijbewijs kwijt was. Dus ik ging daarheen om te kijken of het echt zo was. Ik kom daar aan en de agent vraagt mijn rijbewijs dus ik geef hem die en de agent verteld mij dat mijn rijbewijs ook word ingevorderd omdat ik 159 gereden zou hebben. (Knap want mijn auto kon naar 150 vanwege brandstof problemen). Vervolgens laat zijn collega "bewijs" zien. Een foto van het laser apparaat met inderdaad stond er 159. Er stond overigens geen auto op de foto dus geen bewijs dat ik het was. Vervolgens zegt de agent "ja we reden achter jullie aan en bij het laser proces zagen we een golf met rare achterlichten". Ze hebben mijn kenteken dus 10 minuten na de "overtreding" genoteerd op basis van mijn achterlichten?! Dus ik ben mijn rijbewijs kwijt + boete omdat ik zogenaamd 159 heb gereden. Daarbij ben ik niet eens staande gehouden, ik ben vrijwillig daar heen gegaan. Tussen "overtreding" en invordering zit overigens 20 minuten wat mij een beetje lang lijkt. Ik heb als verklaring opgegeven dat ik dacht dat je er 130 mocht maar dat mocht je volgens de agent een stukje verder pas. Nou is mijn vraag mag dit? Mag ik een boete krijgen en rijbewijs kwijt raken in dit geval? Geen bewijs, geen staande houding en kenteken genoteerd op basis van mijn achterlichten (had dus ieder andere golf kunnen zijn). oja ook is niet duidelijk waar ze hebben gestaan. Wat zijn dan de gevolgen voor mij en is er een kans dat het geseponeerd wordt? Ik heb een bezwaarschrift naar het om gestuurd heeft dat veel nut?
Graag hoor ik van jullie!
MVG, Steven

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Onterecht rijbewijs ingevorderd

Bericht door Pim »

De eerste vraag die in mijn opkomt: hoe wist u dat uw auto maar 150 km/u kon 8)
En ik wil het gezicht van de rechter wel zien als dat uw verklaring is.

En verder:
Ik snap "geen bewijs" niet helemaal. U reed in een nogal uniek voertuig met aangepaste/gewijzigde achterlichten. Er is gelaserd en er is een printscreen van de meting.

Ja het invorderen mag. Dat u bij het constateren van de overtreding niet direct bent staandegehouden maar iets later doet in dit geval niet ter zake. Het kan goed zijn dat het nog onder heterdaad valt en dat er een oproep werd gedaan aan andere voertuigen uit te kijken naar uw auto. Dan is dat redelijk afgedekt.

Ook doet niet ter zake dat u zelf naar de politie bent gereden in plaats van andersom.

De politie schrijft in een proces-verbaal hun bevindingen op over:
-waar (weg/hectometerpaal) zij de meting deden
-hoe zij de meting deden.
-hoe zij een voertuig of bestuurder herkennen.
-hoe zij over zijn gegaan tot de invordering.
-en zelfs hoelaat dat allemaal was.
-etc. etc.

En dat op de printscreen of bonnetje van de laserapperatuur geen kenteken staat is niet relevant. De agent verklaart onder ede dat hij bij de laseren uw voertuig zag en op het laserapparaat 159 km/uur stond, welke meetafstand, welk tijdstip. Etc. etc.

Als het goed is heeft u van de betreffende agent ook informatie gehad waar u uw bezwaarschrift naartoe kunt sturen. Het CVOM in Utrecht. Op internet vindt u veel informatie hierover.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste Pim,

De reden dat ik dat weet is omdat de auto op de bank is geweest, om te kijken of de snelheidsmeter goed ge-eikt was.
Zo heel speciaal was die niet afgezien van mijn achterlichten (die overigens op veel golfjes zitten). Er is geen printscreen van gemaakt maar een foto met de telefoon.

En over het invorderen, hoe weten ze zeker dat het mijn auto was en zeker dat ik er in heb gereden?

Ik had gelezen en gehoord van een ex agent dat je staande gehouden moet worden om een invordering te kunnen verrichten, dat klopt dus niet wat ik uit uw verhaal uitmaak?

Ik neem aan dat ik van dat proces verbaal geen kopie krijg of wat dan ook?

Nee ik heb verder geen info van ze gekregen. Dat heb ik zelf uitgezocht.

Hoewel ik veel respect heb voor de desbetreffende agent, vind ik het hele verhaal wel een beetje apart. Ik heb met die ex agent gesproken en die zei dat ze hem niet in mochten vorderen en het raar is dat ze mijn kenteken hebben genoteerd op basis van mijn achterlichten. (Zelfde verhaal verteld wat ik hier op het forum heb geplaatst). Ik wilde het hier ook nog even plaatsen om het van meerdere kanten te horen wat nou wel mag en wat niet (ik heb natuurlijk geen rechten gestudeerd dus ik weet niet hoe de politie mag handelen)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

UniversalBeatz schreef: 12 dec 2020, 12:35 ik heb natuurlijk geen rechten gestudeerd dus ik weet niet hoe de politie mag handelen
Gelukkig heeft de rechter dit wel :wink:
Je hebt al bezwaar aangetekend, komt hier een antwoord uit waar je het niet mee eens bent dan kan je het aan de rechter voorleggen die er dan een oordeel over gaat vellen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste Hilde, dankjewel voor je reactie.

Hoe groot is de kans dat er naar een bezwaarschrift wordt gekeken door het OM en word meegenomen in de beslissing?

Heeft u misschien een idee wat ik kan verwachten met het opgestuurde bezwaarschrift en of het iets kan opleveren? Ik weet niet of je privé berichten kan sturen op dit forum maar ik wil het bezwaarschrift eventueel wel naar u sturen zodat u er een idee bij heeft

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Invorderen voor snelheid is op heterdaad.
Dat is wat de ex-agent denk ik bedoelt.

Heterdaad is: direct of kort nadat het feit gepleegd is. In dat laatste moet je het zoeken. Kort nadat: is dat 1 minuut, 5 minuten of 1 uur.
Dat hangt af van de feiten en omstandigheden.
Dat is dus voor meer dan één uitleg vatbaar.
Als er constant door een (of een andere) politieeenheid is gezocht kan heterdaad blijven bestaan, maar niet onbeperkt.

Is 20 minuten voor dit feit te lang? Ik weet het niet. Voor een zedenmisdrijf kan heterdaad wel een uur of langer zijn. Dit voor het perspectief.

De vraag is dus: bepaalt de rechter dat de heterdaad na 20 minuten voor dit feit niet meer aanwezig was of nog wel.

Hoeveel van die Golfjes van die kleur en met zulke achterlichten reden daar op dat moment?
En komen zich ook nog eens na een overtreding bij de politie melden? Wat dat is ook nog eens toevallig. Er rijden 2 auto's voor het oog van politie te hard, waarvan één in kleur x en met aparte, niet standaard, achterlichten. En die ene mist zijn kameraad en gaat hem zoeken. Hoeveel vrienden kent jouw kameraad met een Golf in die kleur met zulke achterlichten? Die dan ook nog eens op die plaats van overtreding binnen 20 minuten naar hem toe komen?

Wat ik bedoel: al zouden er 1000 sets achterlichten verkocht zijn in Nederland dan komen die niet allemaal in dezelfde kleur Golf. En ze rijden niet allemaal op het zelfde moment op dezelfde plaats. En er komen niet ook nog eens twee verschillende auto's na zo'n incident bij jouw kameraad terecht.

Ik denk dat het best een uniek kenmerk en situatie genoemd kan worden ook al zijn er meer van zulke achterlichten op Golfjes in de autopimpscene.

Maar ook dat mag u de rechter vertellen en die zal dat beoordelen.

En printscreen of foto is als bewijs gelijk.
Er hoeft niet eens bewijs te zijn, als de agent zegt dat hij dat op het laserapparaat heeft afgelezen dan is dat ook voldoende. Een foto is een plusje, voor de politie dan hè. Misschien is er ook een foto van je voertuig gemaakt tijdens de overtreding, of met een onboard video apparaat .
Laatst gewijzigd door Pim op 12 dec 2020, 13:31, 4 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste Pim, dankje voor je reactie.

Dat zou kunnen. Hoe kom ik er achter of ze mij zochten? Ik weet niet of 20 minuten te lang is? Wat is de normale gang van zaken in zulke gevallen?

Ik zal u heel eerlijk vertellen dat ik niet weet wat een zedenmisdrijf is.

Op dat moment? Inclusief mijzelf 2.

Nee er is geen foto van mijn voertuig gevraagd ik heb dat nog na gevraagd.

In ieder geval bedankt voor uw reactie nogmaals, ik ga maar afwachten op bericht van het OM. Ik vrees op het ergste helaas, maarja dat zien we vanzelf

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Opmerking van Skipperje

dubbel bericht verwijderd

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

UniversalBeatz schreef: 12 dec 2020, 13:30 Hoe kom ik er achter of ze mij zochten? Ik weet niet of 20 minuten te lang is? Wat is de normale gang van zaken in zulke gevallen?
Het maakt geen verschil of jij het wist of niet dat je gezocht werd. En er is geen standaard tijd voor verloop van heterdaad want dan had dat wel ergens geschreven gestaan. Er wordt gesproken van "op heterdaad". Jurisprudentie (uitspraken van rechters) heeft ondertussen bepaald wat voor welk strafbaar feit en bij welke omstandigheden nog sprake van heterdaad is. Dat verschilt per situatie (is er in de verstreken tijd blijvend gezocht naar de verdachte), verschilt per omstandigheden (zo niet waarom is er dan niet continue gezocht of waarom wel maar duurde dat zolang als het duurde) en verschilt per strafbaar feit (zedenzaak/moord mag heterdaad langer duren dan bij wijze van spreken schuin oversteken).
Ik zal u heel eerlijk vertellen dat ik niet weet wat een zedenmisdrijf is.
Een zedenzaak: een aanrander, verkrachter, pedofiel die gezocht wordt dan is heterdaad geen 20 minuten maar langer.
Op dat moment? Inclusief mijzelf 2.
Vertel dat de rechter.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Overigens is in deze zaak niet relevant of de staande houding wel of niet op heterdaad was. Alleen voor het dwangmiddel aanhouding zijn regels over heterdaad en niet heterdaad en vooral wanneer dit laatste mag plaats vinden.
Voor de staande houding zijn geen specifieke regels. Een staande houding mag dus ook een dag later zijn.

Bewijs is de meting, de waarneming van de verbalisant(en), foto's, video opnamen al dan niet in combinatie met elkaar. Voor overtredingen is de enkele waarneming van de verbalisant al voldoende.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

UniversalBeatz schreef: 12 dec 2020, 12:49Hoe groot is de kans dat er naar een bezwaarschrift wordt gekeken door het OM en word meegenomen in de beslissing?
Heel eerlijk?
Je bezwaar wordt bijna altijd standaard door het OM verworpen, tenzij je gigantisch goed kan bewijzen dat de zak onterecht was.
Je dient het bezwaar in bij het OM. Je mag de boete dan betalen, maar dat hoeft niet.
Het OM verwerpt je bezwaar
Op dat moment kan je bezwaar maken bij de rechtbank. Je moet dan de boete betalen als borg.
Na een jaar of drie (in deze Coronatijd) heeft de rechter tijd om de zaak te bekijken en mag u voor de rechtszaak uw dossier in kijken als u dat wilt. U ziet dan de papieren van de agent en van de Officier van Justitie
Vervolgens (en dat raad ik u dan aan) kunt u in persoon bij de rechtbank aanwezig zijn om uw zaak te bespreken.
U heeft dan 4 opties: Boete blijft staan, boete word gematigd, boete wordt kwijtgescholden maar de aantekening blijft of de zaak wordt geseponeerd.

U kunt ook deze pagina nog even lezen https://www.juridischloket.nl/politie-e ... e/zitting/

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste taxiKemperman, enorm bedankt voor uw bericht.
Dit schept mij wat meer duidelijkheid!
Fijn dat er toch nog een antwoord is gekomen waar ik echt wat aan heb.
Nogmaals bedankt!

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

De procedure wordt niet helemaal correct beschreven door Taxi Kemperman.
Hij beschrijft de procedure bij eenvoudige verkeersovertredingen.
Bij invordering van het rijbewijs wordt de strafrechtelijke procedure gevolgd.
Afhankelijk van het strafblad wordt de zaak via een strafbeschikking of via een dagvaarding bij de kantonrechter afgedaan.
In beide gevallen moet de officier van justitie binnen 10 werkdagen beslissen wat er met het ingevorderde rijbewijs moet gebeuren. Ingevorderd houden of terug geven.
Blijft het rijbewijs ingevorderd dan moet de zaak binnen 4 maanden op een zitting afgehandeld worden. Op die zitting kansen boete opgelegd worden in combinatie met een ontzegging van de rijbevoegdheid. De tijd dat het rijbewijs ingevorderd is geweest wordt afgetrokken van de opgelegde ontzegging.
Tegen een strafbeschikking kan verzet worden aangetekend. Er moet dan NIET op voorhand betaald worden
Bij een strafbeschikking is betalen straf accepteren.
Het verzet wordt behandeld door de kantonrechter. Tegen een vonnis van de kantonrechter staat hier beroep open.

Bij een bezwaarschrift tegen de invordering van het rijbewijs wordt alleen gekeken of er sprake is van recidive en de gemeten snelheid. Er.wordt slechts marginaal gekeken of het feit inderdaad bewezen is. Dat laatste gebeurd pas op een rechtszitting. Is er recidive en/of was de gereden snelheid fors hoger dan toegestaan dan blijft het rijbewijs alsnog ingevorderd tot aan de feitelijke zitting.
Tegen deze laatste beslissing staat (een soort van) hoger beroep open bij de Raadkamer van de Rechtbank. Ook daar.wordt niet inhoudelijk naar de zaak gekeken maar alleen of aan de voorwaarden voor het mogen invorderen van een rijbewijs wordt voldaan.

Mooier kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

UniversalBeatz schreef: 12 dec 2020, 12:35De reden dat ik dat weet is omdat de auto op de bank is geweest, om te kijken of de snelheidsmeter goed ge-eikt was.

Je spendeerd ongeveer 100 euro aan een vermogensbank (waar je pk en koppel kunt meten) om te kijken hoe hard je golf wil met benzineproblem.
Klink inderdaad heel aannemelijk.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

UniversalBeatz
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste olle-griese,

Wie heeft het over geld betalen?
Het maakt niet uit hoe aannemelijk het is, want hij is op de bank geweest om het vermogen juist naar beneden te halen vanwege het probleem en omdat hij niet sneller ging als 150 hebben we hem begrensd op 150 om schade te voorkomen. Maar hier gaat het toppic niet over, ik kwam hier met een vraag, niet om te praten over mijn auto

Gesloten