Bovenbuurman gebruikt mijn terrein onbevoegd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kramernick
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Nick

Bovenbuurman gebruikt mijn terrein onbevoegd

Bericht door kramernick »

Hallo,

Dit is mijn eerste keer op dit forum. Ik ben Nick, 29 jaar. Ik ben momenteel werkzaam als schilder van huizen en.... ik zit met een probleempje.

Het afgelopen jaar is het contact tussen mij en mijn bovenbuurman erg onplezierig geworden door zijn gebruik van mijn voortuin.

Ik huur een appartement op de begane grond en er zit 1 huurder boven mij (Ik zal hem hier Piet noemen). Piet heeft recht van overpad om naar onze gezamelijke voordeur te komen maar de tuin is rechtmatig onderdeel van mijn gehuurde. Piet maakt toch gebruik van mijn tuin door tot 3 fietsen en zijn 3 containers te plaatsen. Ik heb hem verzocht deze te verwijderen maar hieraan geeft hij geen gehoor.

Kan ik Piet middels gerechtelijke macht dwingen zijn eigendommen van mijn terrein af te halen? Moet ik deze laten verwijderen door een wegsleepdienst?
De verhuurder is op de hoogte en stelt mij in het gelijk en zij hebben Piet al per brief mede gedeeld dat hij inderdaad geen recht heeft op gebruik van dde tuin maar ook hieraan geeft Piet geen gehoor.
Ik weet geen raad en google heeft geen resultaat opgeleverd.

Bij voorbaat dank,

Nick

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Re: Bovenbuurman gebruikt mijn terrein onbevoegd

Bericht door NickB »

Dit betreft een privaatrechtelijk geschil en dient dus onderling opgelost te worden. De politie kan en zal daar in principe geen rol in spelen. Als je dit via 'het recht' wilt oplossen kun je een advocaat inschakelen (door die in te huren of bijvoorbeeld via een rechtsbijstandverzekering of juridisch loket). In het uiterste geval kan dan een rechter uitspraak doen dat Piet de zaken dient te verwijderen (of niet), op straffe van een dwangsom.

Mogelijk dat meer druk vanuit de verhuurder of een bemiddelaar sneller en prettiger resultaat oplevert. Succes!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Bedenk wel dat een gang naar advocaat en rechter geld kost. Het levert een uitspraak op maar niet meer dan dat. Wanneer de bovenbuurman deze uitspraak negeert dan bent u niks verder gekomen behalve geld armer.

En een dwangsom voor een paar kliko's...? Ik heb er een hard hoofd in.

De rechter komt de kliko's niet weghalen als uw buurman dat vervolgens alsnog niet doet. En ook de politie niet, zelfs niet als u een gerechtelijk bevel in handen heeft.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Een dwangsom kan ook voor een paar kliko's en ook 100 euro per dag kan aardig aantikken, al zal er wel een maximum gesteld worden. Maar in de eerste plaats is de verhuurder aanzet. Hij dient u als huurder het woongenot te geven en derhalve op te treden tegen andere huurders die dat woongenot bederven. Desnoods zal de verhuurder naar de rechter moeten stappen met een verzoek om de huurovereenkomst te ontbinden. De rechter beoordeelt dan of de overlast ernstig genoeg is om tot ontbinding over te gaan.

Zie bijvoorbeeld: https://www.vzb.nl/blog/ontbinding-huur ... -overlast/

Omdat u al eeder heeft geklaagd bij de verhuurder kan u nu de verhuurder ingebreke stellen. Dat is gewoon een mooie brief per aangetekende post met als titel" ingebreke stelling en hem in de breif erop wijzen dat u reeds langer klachten heeft, dat de verhuurder getracht heeft de buurman aan te spreken en dat dit niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. U verzoekt en sommeert de verhuurder nu binnen twee weken uw woongenot te herstellen. de verhuurder zal dan stappen moeten ondernemen, gebeurt dit niet dan is de vehuurder in gebreke en kunt u hem aansprakelijk stellen, naast de buurman zelf.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Zoals hiervoor aangegeven, u moet hiervoor bij de verhuurder zijn. Als u de voortuin huurt dan dient de verhuurder voor een onbezorgd hurgenot zorgen. De verhuurder zal er dus voor moeten zorgen dat of Piet de goederen verwijderd of dat de verhuurder dit doet op kosten van Piet. U als huurder moet daar niet voor gaan procederen tegen Piet maar tegen de verhuurder als deze niet haar verantwoordelijkheid neemt.
Het is zeker geen politie zaak.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Opmerking van MotoRon

Duidelijk, geen aangelegenheid voor de politie. :slotje:
MotoRon