Chiptuning e.d.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Chiptuning e.d.

Bericht door WilH_te_E »

Hoi dames en heren.
Graag zou ik even wat duidelijkheid krijgen over het opvoeren van mijn auto.
Stel dat ik mijn auto door chiptuning van 140 PK naar 170 PK laat opvoeren.
Dan zijn mijn vragen:
1. Heeft dat consequenties ten aanzien van de typegoedkeuring voor Nederland?
2. Kan de politie een wok-status op mijn auto leggen als er bijvoorbeeld wordt geconstateerd dat ik veel sneller optrek als de rest van het verkeer bij verkeerslichten?
3. Ben ik verplicht een chiptuning bij de RDW te melden?
4. Heeft iemand van jullie al eens gemerkt dat verzekeringen moeilijk doen over opgevoerde autos?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Chiptuning e.d.

Bericht door Pim »

1. Ja. Zie 3.

2. Nee niet omdat je "veel sneller optrekt". Zie 3.

3. De gegevens in het kentekenregister komen niet meer overeen met die van je voertuig. Ook zijn de doorgevoerde wijzigingen groot en van invloed op het milieu v.w.b. uitstoot. Ik zou vooral eerst met de RDW overleggen wat te doen voordat je gaat chiptunen. Uiteindelijk is de RDW de instantie die jouw voertuig weer moet goedkeuren na een WOK door de politie.

4. Dat merkt de politie niet tenzij en politieagent zelf zijn auto gaat chiptunen en in problemen komt. De verzekeraar communiceert hierover alleen met de verzekeringnemer, niet met de politie.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Het verbaast me altijd hoe vaak we de vraag krijgen van 'tuners' aan "de politie" over problemen met de politie. Ja, een WOK-status is best vervelend op je auto, daar heb je best ongemak van...

Vervelender wordt het als een verzekeringsmaatschappij zomaar gaat vertellen bij een ongeval waarbij de rekening toch wel wwt hoger uitpakt, aan 1 of beide kanten, dat die geheel op jouw conto komt omdat [vul hier artikel-nummertje van je polis in] zegt dat je je auto niet mocht tunen en je verzekering én die van de tegenpartij daarom alle schade bij jou komen verhalen. En dan mag ik serieus hopen dat het bij materiele schade blijft en dat je niet iemand een verzorgingstehuis in rijdt of erger...

Die WOK-status is dan je allerkleinste probleem...

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... tunen.aspx
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Een nieuwe keuring is noodzakelijk indien:

Art 6.3 van de Regeling Voertuigen
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

140 pk x 120% is 168 pk..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Daarbij merk ik dan even op dat de politie bij een vermoeden van onregelmatigheden en WOK mag opleggen.

Dan is de gang naar de RDW vereist.
En u mag pas weer rijden op de dag van de afspraak met de RDW, op weg naar de RDW!

De RDW zal vaststellen wat het vermogen is een of de auto weer de weg op kan. Dus ook in het gegeven voorbeeld dat het voertuig van 140 pk door chiptuning naar 'slechts' 165pk gaat (en dus binnen de 20% blijft) zal dat pas blijken ná keuring. U een boel problemen en kosten en toch is er door de politie niets onrechtmatigs gedaan.

BTW: als je 140 pk hebt, is dat niet genoeg om als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht?
En is dat het streven van autorijden: kijken wie de grootste heeft?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Ik geloof er niet in dat een agent, als hij een auto op ziet trekken, denkt dat die auto te veel vermogen heeft en dan een WOK op gaat leggen. Wettelijk mag je tot die 20%. Als je dat wilt, zou ik het doen. Maar denk wel aan je decibels, want een geluidskeuring heb je natuurlijk wel vrij vlot, zeker als je bij verkeerslichten als eerste weg wilt zijn. Als je op wilt vallen, dan val je ook op bij handhavers.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Hoi, bedankt voor de reacties en duidelijke uitleg.
Even voor de duidelijkheid;
Mijn vorige auto heb ik ook laten chiptunen en het gevolg was dat hij minder verbruikte en een stuk soepeler reed als voorheen.
Dat het best wel grappig is als gastjes met petjes het af moeten leggen tegen een ouwe sok in een oud dieseltje, zal ik zeker niet ontkennen, maar dat was meer een
leuke bijkomstigheid.
Nu ik een andere nieuwere auto heb van hetzelfde merk, heb ik toch wel gemerkt dat ik die soepelheid wel mis. En volgens de tuner zal ook mijn brandstofverbruik iets gunstiger worden.
Dus ik zal wel navragen of het ook mogelijk is om de tuning wat te beperken.
Ik hoef niks te compenseren, het tunen is voor mij alleen een methode om wat meer rijplezier te hebben van een stillere motor.
Nogmaals bedankt.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

Nu heb ik al jaren al mijn auto,s laten (chip) tunen, sommigen met meer dan 100% vmaar ik heb nog nooit meegemaakt dat hij er zuiniger van werd of harder ging. Theoretisch klopt dat wel maar gaat in de praktijk niet op.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik begrijp wel dat de motor er veel beter van gaat lopen als de milieueisen uit de computer gewist worden.

Echter; dat is vandaag de dag ook bijna onmogelijk geworden.. De originele computer is tegenwoordig veel te goed beveiligd om er nog in te kunnen knoeien..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Waarom lopen motoren zo tam?
Dat is een combinatie van zuinigheid en milieueisen. De inspuiten van het lucht en brandstofmengsel wordt bewust 'arm' afgesteld. Oftewel: de verhouding brandstof/lucht bevat relatief weinig brandstof. Een rijker mengsel bevat relatief meer brandstof tov lucht. Rijk geeft de motor meer kracht en souplesse. Hoewel een rijk mengsel niet per definitie een hoger verbruik tot gevolg heeft want het is nauwelijks goed meetbaar, kan de daarmee samengaande sportieve rijstijl wel tot een hoger verbruik leiden.

Echter: wanneer er aan chiptuning gedaan wordt wordt er alleen naar de vermogenswinst gekeken. En niet naar de uitstoot van belastende stoffen. En van stoplichtsprintjes daalt je verbruik nou ook niet bepaald.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

WilH_te_E schreef: 07 dec 2020, 17:57 Dat het best wel grappig is als gastjes met petjes het af moeten leggen tegen een ouwe sok in een oud dieseltje, zal ik zeker niet ontkennen, maar dat was meer een
leuke bijkomstigheid.
Zelf rijd ik in een Renault Clio diesel waaraan helemaal niets is getuned; gewoon de standaard uitvoering.
Als ik bij een verkeerslicht optrek met twee rijstroken die na het kruispunt overgaat in één rijstrook, gebeurt het regelmatig dat er een BMW (of andere snelle auto) links naast mij staat, die mij maar 'al te graag' voorbij wil.

Tóch lukt het mij heel vaak om die BMW (ver) voor te blijven.............; kwestie van net wat sneller weg zijn in combinatie met dat men (waarschijnlijk) denkt dat dit een makkie wordt.
Het leukste is dan vaak wat ik in mijn binnenspiegel krijg te zien aan gebaren en frustratie; soms zelfs lichtsignalen. :lol:

Met andere woorden: je hebt helemaal geen getunede auto nodig om sneller weg te zijn bij een verkeerslicht.
Waar ik het absoluut niet van 'win', zijn de elektrische auto's........... 8)

itsLeon
Lid
Lid
Roepnaam: Leon

Bericht door itsLeon »

Pim schreef: 08 dec 2020, 01:09 Waarom lopen motoren zo tam?
Dat is een combinatie van zuinigheid en milieueisen. De inspuiten van het lucht en brandstofmengsel wordt bewust 'arm' afgesteld. Oftewel: de verhouding brandstof/lucht bevat relatief weinig brandstof. Een rijker mengsel bevat relatief meer brandstof tov lucht. Rijk geeft de motor meer kracht en souplesse. Hoewel een rijk mengsel niet per definitie een hoger verbruik tot gevolg heeft want het is nauwelijks goed meetbaar, kan de daarmee samengaande sportieve rijstijl wel tot een hoger verbruik leiden.

Echter: wanneer er aan chiptuning gedaan wordt wordt er alleen naar de vermogenswinst gekeken. En niet naar de uitstoot van belastende stoffen. En van stoplichtsprintjes daalt je verbruik nou ook niet bepaald.
Niet helemaal waar. De hoeveelheid benzine bepaald niet hoeveel vermogen er vrij komt. Of je nu heel rijk of heel arm rijdt doet voor het vermogen niks. Wat wel vermogen oplevert is de zogenoemde timing, het moment waarop de vonk plaatst vind. Hoe meer timing je hebt hoe meer vermogen maar met meer timing heb je kans op knock (gaat je motor heel snel stuk van) Om nog tegen te gaan kan je iets meer brandstof injectoren of de brandstof op een ander moment injecteren.

De reden waarom je meer brandstof gaat injecteren bij meer toeren en meer load is om de motor te koelen want hoe warmer de motor hoe meer kans er is op knock waardoor je timing weer omlaag moet en dus minder vermogen.
Daarbij is de hoeveelheid brandstof wel meetbaar door middel van de lambda sensoren, oke ik zou toegeven de standaard (narrowband) sensoren die op de meeste auto's zitten zijn daar niet heel goed in, ga je echter over naar wideband sensoren dan is het zeer nauwkeurig te meten hoe rijk een motor loopt.

Het laatste puntjes ben ik het wel helemaal mee eens. Het verbruik zal niks to nihil aangepast worden door een chip tune, wat wel gebeurt naar alle waarschijnlijkheid is dat jij als eigenaar anders gaat rijden. De meeste brandstof besparing komt door je rechtervoet en niet een chip tune.

Source: ik schrijf dat soort software

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Dusty schreef: 08 dec 2020, 08:54
Als ik bij een verkeerslicht optrek met twee rijstroken die na het kruispunt overgaat in één rijstrook, gebeurt het regelmatig dat er een BMW (of andere snelle auto) links naast mij staat, die mij maar 'al te graag' voorbij wil.

Tóch lukt het mij heel vaak om die BMW (ver) voor te blijven.............; kwestie van net wat sneller weg zijn in combinatie met dat men (waarschijnlijk) denkt dat dit een makkie wordt.
Het leukste is dan vaak wat ik in mijn binnenspiegel krijg te zien aan gebaren en frustratie; soms zelfs lichtsignalen. :lol:
Totdat het een keer fout gaat. Als je ingehaald wordt dien je je snelheid in ieder geval niet te vermeerderen.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

@Proost Valt wel mee; over het algemeen zitten ze al (schuin) achter mij, als ik het kruispunt over ben.
Vlak daarna houdt 'hun rijstrook' op en moeten ze weer rechts invoegen.

Bovendien als ze wel sneller zijn, zoals die elektrische auto's......, dan ga ik keurig van het gas af om ze de gelegenheid te geven naar rechts te gaan; geen probleem toch??? :roll:
Maar het blijft vermakelijk om te zien hoe ze denken wel even snel een Clio te kunnen inhalen, wat ze dan niet lukt. 8)

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door olle-griese »

zijlvaart67 schreef: 07 dec 2020, 23:34Echter; dat is vandaag de dag ook bijna onmogelijk geworden.. De originele computer is tegenwoordig veel te goed beveiligd om er nog in te kunnen knoeien..
Dat hebben de goeie tuners al gekraakt voordat er een RDW goedkeuring is.
Ze demonteren de computer en een half uur later wordt hij weer gemonteerd in de auto.
Heb dit al meerdere keren meegemaakt.
Het probleem begint echter als via de dealer de gegevens bij de importeur komt. Je bent gelijk alle garantie kwijt.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten