Boete voor rijden zonder rijbewijs?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jeffrey2367
Infopolitie Gast

Boete voor rijden zonder rijbewijs?

Bericht door Jeffrey2367 »

Pas was ik met me maat een stukje gaan rijde. We hadden wel wat haast dus ik reed best wel door maar niet gevaarlijk of zo. Ik moest nog tanken dus ik stop op het tankstation staat er ineens een witte auto achyer mij zonder niets. Stappen meteen twee handhavers uit en vrageb mij naar me rijbewijs want ik zou raar hebben gereden.
Heb geldproblemen dus nog geen geld gehad om me rijbewijs te halen. Dus ik zeg heel eerlijk dat ik die niet heb. Gingen ze overleggen en zeiden dat ik moest wachten. Ze hebben me echt twintig minuten laten wachten en ik mocht niet weg met me maat of niets. Hun belde alleen maar wat.

Komt ineens een politie auto aan rijden en zegt die agent dat ik gereden heb zonder rijbewijs. Ik zei nog tegen hem dat hij dat niet kon gezien hebben. Maar hij gaf me een boete zei die omdat de handhaving mij gezien had.

Kan dit zomaar? Kan handhaving mij zo lang stil zetten en iemand anders een boete laten geven?
Moet ik die nu betalen of krijg ik toch geen boete?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Boete voor rijden zonder rijbewijs?

Bericht door SWAT »

Ja, handhavers hebben ook een bevoegdheid om een persoon staande te houden. Constateren zij vervolgens een strafbaar feit waarvoor zij niet bevoegd zijn dan kunnen ze de politie de zaak over laten nemen. De politie heeft u weliswaar niet zien rijden maar de handhavers kunnen als getuige verklaren dat zij u hebben zien rijden en dat is voldoende.
Uw maat neemt een aanzienlijk risico door u te laten rijden. Hij is op dat moment niet meer verzekerd en kan op zijn beurt een boete krijgen voor het laten rijden van iemand zonder rijbewijs.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Jeffrey,

Hou er ook rekening mee dat bij een volgende keer dat je een auto bestuurd zonder het benodigde rijbewijs te hebben, de auto in beslag genomen kan worden. En dan maakt het niet uit van wie die auto is.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

En een officier van justitie kan dan beslissen dat de auto "vervreemd" wordt. Dat betekent dat deze niet langer meer van de eigenaar is maar van de Nederlandse Staat.

De overheid verkoopt de auto dan via de Domeinen waarna de opbrengst in de staatskas vloeit.

Dus ook als de auto van een vriend, uw vader/moeder, en leasemaatschappij is. Het is dan evt. aan de eigenaar van de auto om zijn verlies via een civiele procedure te verhalen op de bestuurder.

En in aanvulling op mijn voorganger:
De auto is/ blijft overigens wel verzekerd. U kunt géén boete krijgen van de politie voor onverzekerd rijden. Echter:

De verzekeraar keert wel uit aan rechthebbende derden, maar die (on)kosten vallen niet (meer) onder de dekking van de polis. Kleine lettertjes. Daarin staat dat de bestuurder van een verzekerd motorvoertuig ten alle tijden moet beschikken over een geldig(!) rijbewijs.

Dus bij aansprakelijkstelling door derden keert de verzekeringsmaatschappij gewoon uit (aan deze derden) en daarvan krijgt de verzekeringnemer de rekening toegestuurd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

En als de politie er echt veel zin in heeft krijgt de eigenaar van de auto ook een boete voor het laten rijden van iemand zonder rijbewijs..

Zijn dit genoeg antwoorden op alle vragen?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Jeffrey2367 schreef: 01 dec 2020, 13:05
Kan dit zomaar? Kan handhaving mij zo lang stil zetten en iemand anders een boete laten geven?
Moet ik die nu betalen of krijg ik toch geen boete?
Je pleegt bewust een overtreding en je weert dondersgoed hoe het werkt. Probeer je nou serieus onder zoiets uit te komen op deze manier?

Wie zijn billen brand...

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Eens, als je de wet overtreed moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen. Maar handhavers bevoegd tot staandehouding op een gebied waarin zij (hoogst waarschijnlijk) niet bevoegd zijn? Aanhouding ja, dat mag iedere burger op heterdaad. En een aanhouding is terecht, het zou onverantwoordelijk zijn geweest iemand zonder rijbewijs door te laten rijden. Wel zou dan direct de politie moeten zijn gewaarschuwd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jeffrey2367
Infopolitie Gast

Bericht door Jeffrey2367 »

Ik kan wel goed rijden of zo maar snap jullie wel ik heb al wel eerder rijles gehad en zo
Maar de handhaver kan mij dus wel gewoon stoppen en boete geven voor rijden zonder rijbewijs ook al wat het niet zo gevaarlijk (vond me maat ook was echt overdreven want ik reed niet gevaarlijk).
Nou ja als ik boete krijg betaal ik wel. Weer geen geld voor rijles. Was gewoon nieuwsgierig of handhaving hetzelfde was als politie ook al waren er geen strepen of licht op de auto.

Mag ik trouwens wel oefenen op een parkeerplaats van een groot bedrijf op zondag? Vraag ik me af

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

Ik zou niet zomaar ergens gaan oefenen, ook niet op een parkeerplaats. Gaat het mis weet de verzekeringsmaatschappij je gegarandeerd te vinden voor een fikse schadeclaim. En dat zijn echt geen misselijke bedragen.

Oftewel, doe niet dom, maar haal je rijbewijs gewoon op de manier zoals het gros van Nederland het haalt: rijlessen volgen.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ten eerste is het niet interessant of naar jouw oordeel de verkeersveiligheid in gevaar is gebracht. Als je geen rijbewijs hebt is dat per definitie het geval. Je hebt namelijk niet aangetoond aan een daarvoor gecertificeerd persoon dat je over voldoende mate van rijvaardigheid beschikt. Hopelijk snap je dus wel dat het op zijn zachts gezegd niet slim is om toch te gaan rijden. Maar dat is hierboven al duidelijk uitgelegd. Ga er maar vanuit dat je dit een flinke boete gaat opleveren die ook nog eens vijf jaar op je naam blijft staan. Hoogte is afhankelijk van hoe vaak je eerder gepakt bent.

Of een BOA je een stopteken mag geven en vragen naar je rijbewijs vraag ik me wel af. Volgens mij niet namelijk. Staat me iets van bij dat die met name handhaven op stilstaand verkeer. Desalniettemin hebben ze de politie erbij gehaald en daar krijg je de boete van dus die is rechtmatig. Dikke pech voor jou deze keer en hopelijk leer je hier van door niet meer te gaan rijden voor je daadwerkelijk je rijbewijs afgehaald hebt bij je gemeente.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Jeffrey2367 schreef: 02 dec 2020, 14:00 Ik kan wel goed rijden of zo maar snap jullie wel ik heb al wel eerder rijles gehad en zo
(......) want ik reed niet gevaarlijk.

Mag ik trouwens wel oefenen op een parkeerplaats van een groot bedrijf op zondag? Vraag ik me af
1. Waarom moet je oefenen als je "al goed kunt rijden"? Ik zeg ga examen doen.

2. Of heb je je theorie nog niet? En waarom niet? Oh wacht...je kent de verkeersregels waarschijnlijk niet. Dat is het vast.

3. En een parkeerterrein, op zondag en op alle andere dagen van de week, is ook openbare weg. En hoe kom je daar? Door dat een ander jou brengt? Die laat jou dus bewust rijden zonder dat hij een rijbewijs hebt. Dat is ook strafbaar.

4. Ennn... bij een tweede aanhouding voor rijden zonder rijbewijs wordt je auto inbeslaggenomen.

Dat zijn 4 redenen.
Genoeg redenen Denk ik om het niet te doen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

Jeffrey2367 schreef: 02 dec 2020, 14:00Mag ik trouwens wel oefenen op een parkeerplaats van een groot bedrijf op zondag? Vraag ik me af
Afgezien dat dit ook niet mag, even ook het educatieve plaatje belichten. Wat verwacht je te 'leren' op een (lege) parkeerplaats, behalve voorruit, achteruit, rondje maken en beetje gassen/remmen? In het werkgebied waar ik werk heb je ook zo'n parkeerplaats. Ik heb daar nagenoeg geen enkele keer een lesauto gezien. Het autorijden is anticiperen op andere verkeersdeelnemers en leren omgaan met verkeersregels. Dat leer je niet op een parkeerplaats. Dat kans is ook groot dat je dingen gaat aanleren van die maat van je, die eigenlijk helemaal niet goed zijn. Zo hoe het CBR het niet wil zien.

Neem gewoon rijlessen, ga lekker deelnemen aan het verkeer met een rijinstructeur, dan zit je altijd save. Dan duurt het maar iets langer voor je je rijbewijs heb gehaald. Als je schade rijdt en de verzekeringsmaatschappij gaat de schade verhalen, dan duurt het nog langer voor je geld genoeg hebt voor een rijbewijs. En dan heb ik het alleen nog over materiële schade.

Wees wijs!
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Het lijkt mij dat er voldoende over is gezegd..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten