1zijdig ongeluk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Yop
Infopolitie Gast

1zijdig ongeluk

Bericht door Yop »

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een auto-ongeluk gehad,

Het ging als volgt:
Ik zit achter de tegenpartij daarvoor nog een personenauto. We rijden alle 3 achter een landbouwvoertuig.
Tegemoet komend verkeer is voorbij en we gaan in halen. De auto, tegenpartij en ik rijden het landbouwvoertuig voor bij. Auto voegt in, tegenpartij voegt in zonder richting aan te geven. Ik wil de tegenpartij en de auto inhalen en naarmate mijn voorband in het verlengde van de tegenpartij zijn achterband staat gaat de tegenpartij naar links zonder richting aan te geven en snijd mij af waarbij ik van de weg raak (Auto total los) echter reden de tegen partij en ik harder dan toegestaan. 80 waar je 60 mag) wie is schuldig?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: 1zijdig ongeluk

Bericht door zijlvaart67 »

De verzekeringsmaatschappij handelt dit af op het criterium 'onrechtmatige daad'. Dit gebeurt mede op basis van de verkeersregels maar ook aan de hand van wat de tegenpartij en anderen verklaren..en wat de politie heeft gerelateerd in een 'kenmerkenmelding'.. Of heeft deze aangegeven een compleet proces-verbaal op te maken? Ik gok van niet als er niemand gewond is geraakt..

Met andere woorden; aangaande de uitkomst zijn nog zoveel variabelen dat we daar geen intelligent oordeel over kunnen vellen..en dat moeten we ook niet willen..

De verzekeringsmaatschappij gaat een heel dossier bouwen en daar komt, samen met het dossier van de tegenpartij, of door tussenkomst van een rechter, een bepaalde schuldverdeling uit rollen.. van 0% tot 100%

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Dit is o.a. een reden dat ik zowel voor als achter een dashcam heb.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

De politie gaat niet over wie aansprakelijk is voor de schade die door de aanrijding is ontstaan. Dat is een civielrechtelijke aangelegenheid. Van belang voor die civiele aansprakelijkheid kan van belang zijn of er door betrokken partijen ook verkeersovertredingen zijn gepleegd.
Ook van belang is of door betrokken partijen risico's zijn genomen die de andere partij redelijkerwijs niet had kunnen verwachten.
Vraag is ook waarom de andere partij naar links ging wilde hij bijvoorbeeld afslaan of weer een ander voertuig inhalen?
Afslaan is een manoeuvre waarbij het afslaande verkeer het overige verkeer voor moet laten gaan. Echter is inhalen op zijn beurt ook een handeling waarbij van de inhalende partij ook meer oplettendheid mag worden verwacht. Dat u samen met de andere gelijkertijd het landbouwvoertuig inhalen is ook niet bepaald een handeling die risico loos is en om dan vervolgens die inhaal manoeuvre door te zetten en gelijk het voor u rijdende voertuig in te halen die daar mogelijk niet op bedacht was.
Als het afslaan om reden van een kruising was dan is het inhalen door u kort voor een kruising of op een kruising zeer risicovol.
Mijn inschatting is, u kunt daar geen enkel recht aan ontlenen, dat u deels aansprakelijk gesteld zal gaan worden voor de ontstane schade. Ik durf geen schatting te geven voor welk percentage dat zal gaan zijn.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

U zult dus even geduld moeten hebben en afwachten hoe de verzekering hiermee om gaat. Aangezien dit verder geen politie-aangelegenheid is, een :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten