Vraag over in beslag genomen gegevensdragers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Agep123
Infopolitie Gast

Vraag over in beslag genomen gegevensdragers

Bericht door Agep123 »

Ik word verdacht van een strafbaar feit. Daarbij is mijn telefoon en laptop in beslag genomen voor onderzoek (ik heb ze vrijwillig afgestaan en ook de toegangscodes gegeven). De telefoon en laptop zouden zoals ik heb begrepen worden gekopieerd en van daaruit worden onderzocht. 6 dagen later (- zaterdag en zondag, eigenlijk dus 4 dagen) kon ik mijn telefoon en laptop ophalen bij de man van FIOD die mij ook had verhoord.

Mijn vragen zijn als volgt:

Aangezien ik mijn telefoon en laptop terug heb gekregen, betekent dit dan dat ze al onderzocht zijn? Ik denk van wel aangezien ze ze dan niet terug zouden geven?

Hoelang blijft zo'n kopie bestaan? Diezelfde man vertelde me dat wanneer de zaak klaar is deze kopieen worden gecodeerd en bewaard en ze daarna een verjaringstermijn hebben waarna ze worden verwijderd.

Bedoelt hij met wanneer de zaak klaar is, nadat je dus je eis hebt gekregen en dus ook niet meer in beroep kan gaan etc?

Hoelang is zo'n verjaringstermijn? Is dat hetzelfde als voor een zaak of gelden er voor gegevensdragers andere termijnen?

Worden ze dan automatisch verwijderd?

Waarom ik dit vraag is omdat bijvoorbeeld mijn telefoon ook prive foto's en gesprekken etc bevatten en ik het eigenlijk niet echt fijn vind dat dat zo bekeken kan worden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Vraag over in beslag genomen gegevensdragers

Bericht door Pim »

Van je gegevensdragers is waarschijnlijk een 1 op 1 kopie gemaakt. Het kan zo zijn dat jouw dragers al terug zijn maar de data nog beoordeeld moet worden.

En dat bekijken is wellicht al gebeurd of gaat nog gebeuren.

Politieambtenaren hebben en geheimhoudingsplicht.

Dat gevoel zal denk ik niet veranderen. Maar wellicht en troost... alleen de mensen van de digitale recherche doorzoeken de data.

En alleen datgene wat voor het onderzoek relevant is zal in een proces-verbaal benoemd worden. De rest niet.

Het is niet zo dat 65000 agenten de toegang hebben tot data die ooit gedupliceerd is van verdachten hun gegevensdragers.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik lees FIOD. Betreft het hier een belastingdelict?
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Agep123
Infopolitie Gast

Bericht door Agep123 »

SWAT schreef: 19 nov 2020, 21:47 Ik lees FIOD. Betreft het hier een belastingdelict?
Nee geen belastingdelict. Iets kleins wat binnen no time duidelijk is om het zo te zeggen.

Agep123
Infopolitie Gast

Bericht door Agep123 »

Pim schreef: 19 nov 2020, 21:42 Van je gegevensdragers is waarschijnlijk een 1 op 1 kopie gemaakt. Het kan zo zijn dat jouw dragers al terug zijn maar de data nog beoordeeld moet worden.

En dat bekijken is wellicht al gebeurd of gaat nog gebeuren.

Politieambtenaren hebben en geheimhoudingsplicht.

Dat gevoel zal denk ik niet veranderen. Maar wellicht en troost... alleen de mensen van de digitale recherche doorzoeken de data.

En alleen datgene wat voor het onderzoek relevant is zal in een proces-verbaal benoemd worden. De rest niet.

Het is niet zo dat 65000 agenten de toegang hebben tot data die ooit gedupliceerd is van verdachten hun gegevensdragers.
Hoe zit het dan met die verjaringstermijn?

Agep123
Infopolitie Gast

Bericht door Agep123 »

Pim schreef: 19 nov 2020, 21:42 En alleen datgene wat voor het onderzoek relevant is zal in een proces-verbaal benoemd worden. De rest niet.
Om hier nog even op terug te komen, die man vertelde me toen ik mijn gegevensdragers kwam ophalen dat hij alleen nog een proces verbaal gaat opmaken. Dezelfde dag rond 17:00 vond ik in mijn brievenbus nog een niet thuis bericht van de gerechtelijke brief.

Wat zou dit dan kunnen betekenen? Dat het onderzoek al is afgerond of?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Als je een bekennende verklaring hebt afgelegd of het bewijs was eenvoudig op je telefoon of laptop te vinden en er direct overleg met de officier van justitie is geweest zou dat kunnen.
Je weet het zeker als je de brief op haalt.

Agep123
Infopolitie Gast

Bericht door Agep123 »

In de brief staat ook dat ik bij de politierechter moet verschijnen en ook waarvoor etc.

Dat betekent dan dat het onderzoek al klaar is?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Waarom schrijft je niet alles wat je weet om vervolgens alles te vragen wat je wilt weten?

In plaats van telkens een beetje....

Ik denk dat je met je eigen info het antwoord wel weet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Agep123 schreef: 20 nov 2020, 15:41
SWAT schreef: 19 nov 2020, 22:28 Als je een bekennende verklaring hebt afgelegd of het bewijs was eenvoudig op je telefoon of laptop te vinden en er direct overleg met de officier van justitie is geweest zou dat kunnen.
Je weet het zeker als je de brief op haalt.
In de brief staat ook dat ik bij de politierechter moet verschijnen en ook waarvoor etc.

Dat betekent dan dat het onderzoek al klaar is?
Dan is het politieonderzoek in ieder geval voor het Openbaar Ministerie voltooid. Pas al de rechter een uitspraak heeft gedaan en niemand daartegen meer in beroep kan gaan is het onderzoek echt voltooid.
Als een onderzoek voltooid is wil dat niet zeggen dat alles wat met het onderzoek te maken heeft gehad wordt vernietigd. Stukken worden dan gearchiveerd en wettelijke regelingen bepalen wat en hoe lang iets bewaard moet worden.

Gesloten