Scooterverlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
brainz038
Infopolitie Gast

Scooterverlichting

Bericht door brainz038 »

Goedemiddag, iedereen.

Ik heb een vraag over de verlichting van mijn scooter.

Deze heeft een klein lampje, en een groot dimlicht. Zie: Afbeelding

Nu heb ik nieuwe verlichting gekocht, waarbij mijn dim / groot licht led is, en dus best wel wit als keur heeft.
Maar later (meende) ik ergens te lezen dat je dag verlichting of overwegend geel, of wit moet zijn.
Is het dan toegestaan om witte dim/groot licht te hebben, en een hallogeen dagrijverlichting?

Opmerking: De lichten kan ik niet in/uit schakelen en staan dus altijd (bijde) aan.

Graag hoor ik van jullie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Scooterverlichting

Bericht door zijlvaart67 »

Geen zorgen, in het 'technische reglement' is geregeld dat alleen lichten met dezelfde functie ook daadwerkelijk dezelfde kleur moeten hebben:

Wetstekst

Art 5.6.56 RV
5.
Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn.

Stadslicht en dimlicht/grootlicht hoeft dus niet dezelfde kleur te hebben, nog afgezien van het feit dat een 'oude witte lamp' wel gelig schijnt, maar dit wordt nog altijd als 'wit' gedefinieerd.

Wetstekst

Art 5.6.59 RV
1.
Het grote licht, het mistvoorlicht, het achteruitrijlicht en het stadslicht mogen niet anders dan wit of geel stralen.
5.
Het dagrijlicht mag niet anders dan wit stralen.

Je mag zelf nog kiezen ook. Overigens ben ik van mening dat het hier meer om 'stadslicht' gaat dan om een 'dagrijlicht'..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

brainz038 schreef: 19 nov 2020, 13:11 Is het dan toegestaan om witte dim/groot licht te hebben, en een hallogeen dagrijverlichting?

Opmerking: De lichten kan ik niet in/uit schakelen en staan dus altijd (bijde) aan.
Normaal gesproken mag een dagrijlicht niet tegelijk branden met een ander licht dat aan de voorzijde van het voertuig wordt gevoerd. Alleen denk ik dat de wet hierin niet voorziet bij bromfietsen, zodat het dus inderdaad niet strafbaar is om zowel dimlicht, als dagrijlicht te voeren.
In het RVV 1990 staat namelijk:

Wetstekst

Artikel 41: Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Dit artikel gaat over motorvoertuigen. Voor het RVV 1990 is een bromfiets geen motorvoertuig.

Wetstekst

motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;
Een bromfiets mag, technisch, wel een dagrijlicht hebben.

Wetstekst

Artikel 5.6.57 Regeling voertuigen: Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van: j. één dagrijlicht.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door DiNozzo »

Als ik naar de foto van de scooter van TS kijk vermoed ik dat die nog voor de invoering van het echte dagrijlicht is, en dat wat TS uitlegt als halogeen dagrijlicht een stadslichtje is.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Gesloten