Handboeien strak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Re: Handboeien strak

Bericht door Mir81 »

Heb het ook niet over aanhoudingen op straat (geven wel een goed beeld van de hoeveelheid aan manieren om armen op de rug te krijgen :lol: ), maar de instructiefilmpjes, vaak met mensen in rode shirts. Als je overigens kijkt naar de sociale media kanalen van je helden van de DYTG kan je ook wel het één en ander zien.

Sandor
Lid
Lid
Roepnaam: Sandor
Geslacht:
Leeftijd: 23

Bericht door Sandor »

Alleen jullie krijgen m'n handen niet op m'n rug hoor.
Op de DYTG hadden ze 4 man nodig daarvoor.
Dus op straat lukt jullie dat nooit.

Of toch wel.........

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

:slotje: :slotje: ????

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Bericht door KiralyKecske »

Sandor schreef: 16 nov 2020, 20:45 Alleen jullie krijgen m'n handen niet op m'n rug hoor.
Deze uitspraak gaat meestal de agent niet overtuigen om je niet te handboeien.

Op de DYTG hadden ze 4 man nodig daarvoor.
Ik moest even opzoeken wat DYTG is, maar je bedoelt dus dat youtube-evenement waar Jan-Willem en andere vloggers waren? En daar mocht je een rondje stoeien met de politie?

Iets in mij zegt dat ze dan wat minder kracht zetten dan in het echt zou gebeuren.

Dus op straat lukt jullie dat nooit.
Dat is een nogal gewaagde uitspraak om te doen tegen mensen die je niet kent.

Of toch wel.........
Ga er maar vanuit dat de kans héél groot is dat het wel lukt, met als enige verschil dat het wat pijnlijker en ongemakkelijker wordt en dat je straf alleen maar hoger wordt.

En als je het al vervelend en pijnlijk vindt om handboeien om te krijgen is het niet heel verstandig om in verzet te gaan....

Sandor
Lid
Lid
Geslacht:

Bericht door Sandor »

Proost schreef: 16 nov 2020, 20:57 :slotje: :slotje: ????
Wat zou u doen, op straat als er 2 mensen tegelijk geboeid moeten worden en u bent alleen?

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Mir81 »

Proost schreef: 16 nov 2020, 20:57 :slotje: :slotje: ????
Eens. We hebben hier blijkbaar te maken met een stoere jongen die we toch niet kunnen boeien. @Sandor stuur anders nog even een foto. Dan weet ik wie je bent en begin ik er niet eens aan als ik je zie.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Sandor schreef: 16 nov 2020, 20:45 Dus op straat lukt jullie dat nooit.
Een van de eerste dingen die ze bij IBT leren:

Wij bepalen dát je meegaat, je bepaalt zelf hóe.

Verder lijkt dit meer op trollen dan op een serieuze interesse in de politie of het gebruik van transportboeien.
PDC | DICT

Sandor
Lid
Lid
Geslacht:

Bericht door Sandor »

Dit is juist interesse voor de politie. Je hoort zovaak die extreme dingen.
Ik zal zelf nooit mee hoeven, ben een brave (Ham)burger. Vandaar dit ik wil weten hoe dit allemaal werkt en wat je wel/niet mag en wat jullie doen als je niet wil horen.

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31

Bericht door NickB »

Om een lang verhaal kort te maken:

Als je wordt aangehouden door de politie moet je mee naar het politiebureau. Dat kan goedschiks of kwaadschiks. Als er sprake is van vluchtgevaar, geweld of vergelijkbare risico's kan de agent besluiten om je de handboeien om te doen. Die beslissing is aan de agent en niet aan de verdachte. Als je je verzet tegen je aanhouding (inclusief het aanbrengen van de boeien) pleeg je een strafbaar feit, namelijk wederspannigheid. De politie is op grond van de Politiewet bevoegd om geweld te gebruiken indien nodig. Wanneer jij tegenwerkt bij het aanleggen van de boeien zal de agent gepast geweld gebruiken om dit doel alsnog te bereiken. De mate van geweld is afhankelijk van de mate van verzet. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van fysiek geweld om de verdachte onder controle te krijgen, maar ook van geweldsmiddelen zoals pepperspray.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Handboeien omleggen hoort niet standaard te gebeuren en gebeurt op de gronden vermeld in artikel 22 van de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/ ... Hoofdstuk4

Wetstekst

Artikel 22
1De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.
3De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:
a.de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of
b.de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.
Het gebruik van handboeien dient te worden getoetst door de hulp officier van justitie (Staat in art. 23)

Bij het aanleggen van handboeien mag geweld gebruitk worden. Hoeveel geweld hangt af van de mate waarin je verzet pleegt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

Sandor schreef: 16 nov 2020, 21:16 Dit is juist interesse voor de politie. Je hoort zovaak die extreme dingen.
Ik zal zelf nooit mee hoeven, ben een brave (Ham)burger. Vandaar dit ik wil weten hoe dit allemaal werkt en wat je wel/niet mag en wat jullie doen als je niet wil horen.
Nu weet ik niet waar je in Nederland woont, maar er zijn in overal in den lande zogenaamde IBT's waar agenten worden getraind.
:idea: Zoek contact of ga er eens op bezoek en vraag of je een keer een persoon mag spelen die zich verzet bij zijn aanhouding.
Het zou mij niets verbazen dat men daar wel gebruik wil maken van jou als 'slachtoffer', zeker als je vertelt waarom je dit wel eens wil meemaken.
Voor hen is dit dan een mooie uitdaging en oefening waar ze in de praktijk wat aan hebben. 8)

Weet dat ze hier in de omgeving ook wel eens met scholieren oefeningen houden waarbij ze de ME met (door de IBT geleverde.....) aardappelen mogen bekogelen.
Heb dat vanuit de auto wel eens gezien; zo werden er ook situaties nagebootst met supporters die moesten proberen om bij elkaar te komen, waarbij de ME ze juist van elkaar gescheiden moest houden.
Dus probeer het eens en vertel hier jouw ervaringen......
Succes! :like:

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

maestro schreef: 17 nov 2020, 03:40 Het gebruik van handboeien dient te worden getoetst door de hulp officier van justitie (Staat in art. 23)
Artikel 23 heeft het over melden en motiveren van het gebruik, dat is geen toetsen. Wel kan onnodig geweldgebruik desgevraagd meegenomen in de strafbepaling en in klachtenprocedures.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door vraagteken »

Daar hebben we een codewoord voor. Als je "Dutch Youtube Gathering 2020" zegt dan doen we ze niet om.
► Laat Spoiler zien
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Sandor
Lid
Lid
Geslacht:

Bericht door Sandor »

Oh, dus als ik iemand sla en zeg DYTG 2020, hoef ik ze niet om?

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Mir81 »

Alleen als je een handtekening van Jan Willem op je linker wijsvinger kan laten zien.

Gesloten