Proces verbaal van bevindingen opgemaakt jaar na gesprek?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MrMe
Infopolitie Gast

Proces verbaal van bevindingen opgemaakt jaar na gesprek?

Bericht door MrMe »

Ik was benieuwd of jullie iets kunnen zeggen over procesgang rondom het opmaken van een proces verbaal van bevindingen. Ik concludeer namelijk dat de verbalisant het proces verbaal dagtekent met een recente datum. Bevindingen betreffen onder andere duidingen uit een gesprek van een jaar eerder. Wordt zo'n verbaal gestart en kan deze een jaar later afgerond worden of heeft verbalisant zich hier gebaseerd (mag ik hopen) op persoonlijke aantekeningen ergens of doet verbalisant dit even 'uit het hoofd / herinnering'?

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Re: Proces verbaal van bevindingen opgemaakt jaar na gesprek?

Bericht door KiralyKecske »

Als je met 'procesgang' bedoelt het daadwerkelijk opmaken van het document dat ondertekend gaat worden: het is mogelijk om in de software die gebruikt wordt de tekst van het proces-verbaal op enig moment op te slaan, en vervolgens op een later moment het document op te maken. (formulier (her)genereren)

Onderaan het geprinte proces-verbaal staat dan de tekst "waarvan door mij opgemaakt [...]blabla[...] dat ik sloot en ondertekende op [datum]". De datum van het 'sluiten' is de datum waarop het document is opgemaakt.

Het is dus mogelijk dat ik nu een gedetailleerd proces-verbaal van bevindingen schrijf en ik pas over drie maanden het document opmaak en onderteken.
Wordt zo'n verbaal gestart en kan deze een jaar later afgerond worden of heeft verbalisant zich hier gebaseerd (mag ik hopen) op persoonlijke aantekeningen ergens of doet verbalisant dit even 'uit het hoofd / herinnering'?
Zou dus allebei kunnen, maar het eerste scenario lijkt mij het meest waarschijnlijk. Maar dat is niet met zekerheid te zeggen zonder het proces-verbaal te kennen.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Gaat dit over een bezwaarschrift?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Het is eigenlijk heel simpel.

"Waarvan door mij is opgemaakt dit proces-verbaal, dat ik sloot en ondertekende te [plaats] op [datum]."

Er staat niet dat het proces verbaal op die datum wordt geschreven. Je kan een proces verbaal in 5 minuten schrijven maar soms ben je een jaar bezig, als een proces verbaal een onderzoek beschrijft wat lang duurt.

Als het proces verbaal klaar is, wordt het gesloten en ondertekent.
De datum waarop dat gebeurt (en de plaats waar dat gebeurt), moet dan neergezet worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Degene die het procesverbaal van bevindingen -uiteindelijk- opstelt hoeft niet dezelfde persoon te zijn die eerdere processenverbalen heeft opgesteld. Hij kan weleens helemaal niet eerder bij het onderzoek betrokken zijn geweest.
En dan is er dus helemaal geen sprake van herinneringen of "duidingen van eerdere gesprekken" door die verbalisant. En dat is niet altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderzoek.
Die persoon baseert zich weliswaar op eerdere schriftelijke processenverbalen, maar kan er uiteindelijk toch een heel andere draai aan geven. Weet ik uit eigen ervaring.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

MrMe
Infopolitie Gast

Bericht door MrMe »

Er is melding gemaakt meer dan een jaar geleden. Naar aanleiding daarvan is gesprek geweest. Uiteindelijk is er een jaar later aangifte gedaan. Ik vind nu duiding van het gesprek naar aanleiding van melding in het proces verbaal van bevindingen. Nu heb ik een ander beeld bij het gesprek van een jaar geleden dan dat nu beschreven is. Vandaar de vraag.

MrMe
Infopolitie Gast

Bericht door MrMe »

Overigens goed wellicht om nog toe te voegen: Het proces verbaal nummer begint met 2020. Het verwezen gesprek is in 2019 geweest. Kan ik hieruit nog conclusie trekken dat het verbaal dit jaar is gestart en duiding van het gesprek wordt uitgewerkt een jaar later ?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Voor alle beperkte info die je tot op heden gegeven hebt, heb je volgens mij al antwoord gehad.
Je kan ook iets specifieker zeggen waar het om gaat (welk gesprek, welk feit, waaruit bestonden de bevindingen). Dan kunnen we je ook iets specifieker van antwoord voorzien.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

MrMe schreef: 15 nov 2020, 20:00 Overigens goed wellicht om nog toe te voegen: Het proces verbaal nummer begint met 2020. Het verwezen gesprek is in 2019 geweest. Kan ik hieruit nog conclusie trekken dat het verbaal dit jaar is gestart en duiding van het gesprek wordt uitgewerkt een jaar later ?
De eerste melding was in 2019 en de aangifte is "een jaar later" gedaan. Die aangifte is dan de start van een nieuwe registratie en die begint met, jawel, 2020. In die nieuwe registratie (2020xxxxxx) worden vervolgens alle relevante mutaties en PV's opgemaakt. Men zal hooguit nog verwijzen naar de 2019xxxxxx als dit relevant is. Maar als dit "een melding" was, doet men daar verder niets meer mee.

Als je probeert de legitimiteit van de aangifte in twijfel te trekken, zal je je ergens anders op moeten richten.
PDC | DICT

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Bericht door Mir81 »

Het kan goed zijn dat de betrokken collega/collega's naar aanleiding van het eerdere gesprek een mutatie (= registratie) heeft/hebben opgemaakt. Nu er aangifte is gedaan, moet dit in een officieel proces-verbaal worden gezet voor de opbouw van een onderzoeksdossier. Is geen ongebruikelijke gang van zaken. Het is dan niet zo dat de verbalisant nu moet gaan kijken wat er een jaar geleden is gezegd, dat staat immers in die registratie. Hij moet het alleen overzetten in een ander document.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Om bij Mir81 aan te sluiten. Het gebeurt wel vaker dat wij als politie bij een incident komen en op dat moment van diverse kanten relevante informatie horen maar dat betrokken partijen op dat moment niets willen van de politie. Het kan zijn dat er op dat moment ook onvoldoende feiten en omstandigheden zijn om als politie ambtshalve iets te kunnen doen. Die relevante informatie wordt wel vastgelegd in de registratie van het incident. Die informatie kan later alsnog worden omgezet in een formeel proces verbaal.
Ook is het mogelijk dat een bepaald incident zoveel impact heeft gehad op de politieambtenaar dat hij/zij dit geruime tijd later zich nog steeds levendig kan herinneren.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Gesloten